توسعه پدیده هوبریس در کارکردهای رفتار خودشیفتگی مدیران بر تحریک هوش ازحامی سهامداران
توسعه پدیده هوبریس در کارکردهای رفتار خودشیفتگی بر تحریک هوش ازحامی سهامداران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
ابوالفضل شیرخانی 1 , مهدی صفری گرایلی 2 , حسن ولیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: خودشیفتگی مدیرعامل, هوش ازدحامی, نظریه هوبریس,
چکیده مقاله :
خصوصیات شخصیتی مدیران (مانند مغز و هورمونها) حاکی از آن است که رفتار آنان، به منشأ و خصوصیات شخصیتی و نوع نگرشان بستگی دارد. از این رو، ویژگیهای شخصیتی مدیرعامل، می تواند زمینهساز رفتارهای در ذینفعان همچون سهامداران باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر خودشیفتگی مدیرعامل بر هوش ازحامی سهامداران براساس آزمون پدیده هوبریس می باشد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش پرسشنامه بود، به طوریکه در برای سنجش خودشیفتگی مدیرعامل از پرسشنامه ویرایش شده NPI-16 آمز و همکاران (۲۰۰۶) استفاده گردید. اما برای سنجش هوش ازدحامی سهامداران باتوجه به اینکه پرسشنامه استاندارد وجود نداشت، از طریق تحلیل فراترکیب و دلفی نسبت به تدوین پرسشنامهی محقق ساخت برای سنجش این متغیر استفاده شد. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز از تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتیجهی آزمون فرضیه پژوهش مشخص ساخت، تأثیر خودشیفتگی مدیرعامل بر هوش ازدحامی، منفی و معنادار میباشد. در تحلیل نتیجه کسب شده باید بیان نمود، براساس پدیدهی هوبریس گرایش مدیرعامل به داشتن اعتماد بیش از حد به تواناییهای فردی و سوء استفاده از قدرت برای اهداف خودخواهانه به ایجاد خودشیفتگی منجر میگردد و این موضوع به دلیل ایجاد بی اعتمادی در سهامداران، سبب میگردد تا هوش ازدحامی در تصمیمگیری آنان در مسیر مبتنی بر هیجان و احساس قرار گیرد.
Managers' personality traits (such as the brain and hormones) indicate that their behavior depends on the origin and personality traits and type of attitude. Therefore, the CEO personality traits can be the basis for behaviors in stakeholders such as shareholders. The purpose of this research is investigating the effect of CEO's narcissism on shareholder Swarm Intelligence by Hubris phenomenon test. The research data collection tool was a questionnaire, so that the modified NPI-16 Ames et al (2006) questionnaire was used to measure the CEO's narcissism. But, in order to measure the shareholder swarm intelligence, due to the fact that there was no standard questionnaire, through Meta synthesis and Delphi analysis, a researcher-made questionnaire was used to measure this variable. Partial least squares analysis (PLS) was used to test the research hypothesis. The result of testing the research hypothesis is that the effect of CEO's narcissism on shareholder Swarm Intelligence is negative and significant. In the analysis of the result obtained, it should be stated that according to the Hubris phenomenon, the tendency of the CEO to have too much confidence in individual abilities and abuse of power for selfish purposes leads to narcissism, and this leads to mistrust in shareholders. Crowd intelligence should be based on emotion and emotion in their decision making.