بررسی و اولویتبندی روشهای آموزشی محیطزیست در تفکیک و جمعآوری مدیریت پسماند
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمجیدرضا گنجی 1 , لعبت تقوی 2 , قاسمعلی عمرانی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران،
2 - استادیار گروه آلودگی محیط زیست، دانشکده محیطزیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
3 - استاد گروه علوم محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانش گاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: پسماند شهری, جمع آوری, تفکیک, رتبه بندی, آموزش,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: نظر به این که شناسایی شیوه هایی آموزشی مختلف شهروندان و بهره گیری از روش های موثر می تواند راه رسیدن به مدیریت جامع پسماند و در نهایت توسعه پایدار را هموار سازد ، زمینه ساز این پژوهش شده است. روش بررسی: چهار ابزاری که برای جمع آوری داده ها استفاده شده شامل مصاحبه با اساتید و کارشناسان، مطالعات کتاب خانه ای، اسناد و مدارک و پرسش نامه(اصلی و ویژه تحلیل سلسله مراتبی)می باشد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و با استفاده از روشAHP اولویت بندی شدند. برای به دست آوردن پایایی در این پژوهش، ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه گردید. به منظور سنجش و تایید روایی، پرسش نامه توسط اساتید و متخصصین مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: نتایج روش AHP نشان داد که روش تلفیقی ، بهترین شیوه برای آموزش تفکیک و جمع آوری پسماند می باشد. نهایتا می توان عنوان نمود که از چهار روش آموزشی موجود در منطقه، روش تلفیقی بهترین شیوه، مناسبترین زمان آموزش، عصر روزهای هفته و مناسب ترین مکان نیز مدارس و بوستان ها شناخته شدند. شایان ذکر است که ارتقای آگاهی های تخصصی مدرسین، آموزش گران و دیگر افراد مرتبط با پسماند در شهرداری نیز برای اثر بخشی روش های آموزشی بسیار موثر میباش
Background and Objective: Since identifying different methods of training for citizens and employing effective ways can pave the way for comprehensive management of residues and solid waste and ultimately sustainable development, they are used to provide a background for this study. Method: Four instruments were used to collect data including interviews with professors and experts, library studies, documents and questionnaire (main questionnaire specific for Analytic Hierarchy Process (AHP)). Collected data were analyzed using SPSS and prioritized using AHP technique. In this study, α-Cronbach's value of 0.81 was calculated to obtain reliability. To measure and approve validity, questionnaire was checked out by professors and related experts. Conclusion: Results of AHP technique showed that integration method is the best way to train separation and collection of residues or wastes. Finally, it was concluded thatamong four training methods available in this District 17, integration method is the best one; the best training time is on weekday afternoons; and the best places are schools and parks. It is noteworthy that promoting specialized knowledge of teachers, educators and other individuals related to waste management in municipalities could be effective on efficiency of training methods.
1- عمرانی.قاسمعلی،1389، مواد زاید جامد، جلد اول و دوم، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد.
2- لاهیجانیان.اکرم الملوک،1390،آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد واحدعلوم وتحقیقات.
3- Saurabh. G.Ram. B. Antil .K .2012, Environmental Education for Healthcare Profetionals with Refrence to Biomedical waste Management, International Research Journal of Environment Sciences ,Vol.1 (5),69-75
4- خراسانی. اباصلت و عبدی. اکبر، 1380، روش های کاربردی نیاز سنجی آموزشی، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
5- شریعت پناهی. محمود، 1376، مبانی بهداشت محیط، انتشارات دانشگاه تهران .
6- عبدلی. محمد علی، 1384، بازیافت مواد زاید شهری، دانشگاه تهران.
7- دانشیار.حدیث، 1392 مجموعه مقالات در وبسایت www.hadisdaneshyar.blagfa.com
8- نوروزیان. علیرضا ،1391 ، تاثیر آموزش همگانی در بهبود مدیریت پسماند در سطح استان خراسان شمالی ، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست ، دانش گاه پیام نور ، واحد شهر ری.
9- فاضل. فریدون،1391، بررسی تأثیر برنامه های آموزشی ویژه شهرداری بر میزان تفکیک پسماندهای خشک در شهرداری منطقه 17، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست.دانشکده محیط زیست.
10- دانش گاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
11- فلاح زاده. سلیمه،1392، بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری منطقه 17، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی،دانش گاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.
12- پورعزیزی. فاطمه، 1388، بررسی نقش مشارکت مردمی در بهبود مدیریت پسماند،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست. دانش کده محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
13- رفیعی.محمد،1389،آموزش شهروندی و نقش آن در دست یابی به توسعه پایدار.پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست.دانشکده محیط زیست.دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات.
14- اسماعیلی.محمد،1388،نقش آموزش شهروندی در به بود مناسبات اجتماعی و ارایه شیوه های مطلوب، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست، دانش کده محیط زیست،دانشگاه آزاد اسلامی،واحدعلوم وتحقیقات.
15- نظامی.الهه،1390، بررسی میزان اثر بخشی آموزش های ارایه شده توسط سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی به زنان خانه دار، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور،واحد شهر ری.