پیش بینی هزینه های اجتماعی ناشی از مصرف سوخت در بخش حمل و نقل ریلی با استفاده از مدل های ساختاری، سری زمانی و سیستم شبکه های عصبی-فازی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
کلید واژه: هزینه های اجتماعی, مدل های رگرسیونی, مدل های ARIMA, مدل های ANFIS, مدل های سری زمانی, تقاضا و مصرف سوخت در بخش حمل و,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل تاثیر گذار در توسعه مدل های مختلف حمل و نقلی، در نظر گرفتن هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آن در برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. برخی از این هزینه ها به اجتماع وارد می شود که در ادبیات اقتصادی تحت عنوان آثار خارجی منفی محسوب می شود. مصرف سوخت در حمل ونقل یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده این گونه هزینه ها است. هدف مقاله حاضر برآورد و پیش بینی هزینه های اجتماعی ناشی از مصرف سوخت در بخش حمل ونقل ریلی با استفاده از مدل های ساختاری، سری زمانی و مدل های غیر خطی شبکه عصبی-فازی است. برای این منظور لازم است که ابتدا میزان مصرف سوخت در بخش حمل ونقل ریلی پیش بینی شود. بر اساس میزان مصرف سوخت پیش بینی شده، هزینه های اجتماعی نیز تا سال 1390 پیش بینی می شود. نتایج حاکی از آن است که، مدل های شبکه عصبی-فازی بهترین پیش بینی از این هزینه ها را ارایه می دهد.
Among the main factors affecting the development of different modes of transportation are the direct and indirect costs which should be taken into account in short-, medium-, and long-term plans. The fuel consumed in transportation sector is a significant factor in producing such costs. The main goal of the present study is to estimate and foresee the social costs of fuel consumption in railroad sector using ANFIS, time-series, and structural models. In this research study, such social costs are taken into account and anticipated till the year 2011. The results show that ANFIS model provides us with the best anticipation.