برآورد مساحت سرانه حیوان خانه در دانشگاه ها جهت امور آموزشی و پژوهشی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستبنفشه برخوردار 1 , بابک برخوردار 2
1 - استادیار، گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایران *(مسوول مکاتبات)
2 - مربی، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایران
کلید واژه: مساحت سرانه حیوان خانه, سرانه حیوان خانه, طراحی حیوان خانه,
چکیده مقاله :
زمینه وهدف : امروزه حیوانات آزمایشگاهی جز جدائی ناپذیر بسیاری از پروژه های آموزشی و تحقیقاتی دنیا محسوب می شوند بنا بر این هدف از ایجاد حیوان خانه در دانشگاه ها ایجاد مکانی مناسب جهت نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی منطبق با شرایط زیست شان، امکان انجام آزمایشات استاندارد، تکثیر حیوانات آزمایشگاهی سالم و انجام آزمایشات آموزشی، تحقیقاتی و همچنین آموزش دانشجویان می باشد و از طرفی سبب کاهش بوی نامطبوع در داخل آزمایشگاه ها، کاهش احتمال ابتلای حیوانات به بیماری های مختلف و انتقال آن ها به انسان، جلوگیری از فرار حیوانات می گردد . به علاوه وجود حیوان خانه سبب کاهش هزینه ها ی خرید و صرف زمان نیروی انسانی می گردد و با معرفی مناسب می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد . روش بررسی : در این پژوهش با مطالعه حیوان خانه های در حال کار و فضاها ی مورد نیاز یک حیوان خانه دانشگاهی جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی مساحت سرانه آن به ازا ی تعداد دانشجو محاسبه گردیده است . یافته ها : یافته ها نشان می دهد که اجزا ی حیوان خانه های دانشگاهی به شرح زیر می باشند : اتاق مسؤول، اتاق رختکن ، سرویس های بهداشتی، اتاق آموزش، اتاق آزمایشگاه، اتاق پژوهش های تحقیقاتی، اتاق تکثیر و تولید مثل، اتاق وزن کشی (اتاق اندازه گیری)، اتاق بررسی رفتار، اتاق جراحی و ریکاوری، محل نگهداری حیوانات، اتاق شستشو، انبار، سیلو، اتاق هواساز، اتاق پرورش آبزیان، اتاق بررسی رفتار روی میمون، اتاق موزه . بحث و نتیجه گیری: نتا یج حاکی از آنست که مساحت تقریبی حیوان خانه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی 200 نفر دانشجوی علوم زیستی 375 متر مربع می باشد و سرانه آن به ازای هر دانشجو 8/1 متر مربع می باشد
Background and Objective: Now animal houses are an important part of training and researches project. The objectives of establishing animal houses on the campus are making a suitable place for keeping lab animals under standard conditions similar to those of their lives making it possible to conduct reproducing healthy laboratory animals, performing training and research experiments and training students. On the other hand, it decreases the bad smell in the laboratory, reduces the possibility of animals catching different prevalent diseases, cuts down the probability of the disease to human being and prevents animals from escaping. In addition, animal houses can decrease purchase expenses and save staff time and if it is introduced well it can enjoy economic justification. Method: In this research with studding of animal houses in use and steaming the area for a university animal house for educations and researches. The animal house area per capita was estimated for each of student. Findings: The results contain the animal house parts are: Office, cloak- room, research room, increasing room, weighting room, behaiveir room, surgery and recovery, place of cages, washing room ,storage, compressor, marine increasing room, researching monkey behavior, museum. Discussion and Conclusion: The animal houses area for universities and high educational centers for training and research purposes is about 375 m2 for 200 biology students therefore the animal house area per capita would be 1.8 m2.
- قراگوزلو، محمد جواد و همکاران، حیوانات آزمایشگاهی، چاپ اول، انتشارات بیژن، 1385، صفحات 68-35
- Lane William, 2005, The UFAW handbook on the care and management of laboratory animals, 2th edition, universities federation for animal welfane, pp 279-290
- Hessler Jack, Lehner Noel, 2008, planning and designing reaserch animal facilities, 3th edition, John Wiely, pp108-143
- Short Douglas, Woodnoutt Dorothy, 2001, The IAT manual of laboratory animal practice and technique, Institute of animal technicians, pp 69-88
- Baker David, 2003, Natural pathogens of laboratory animals: their effects on research, 7th edition, Blackwell science, pp 108-14