مدلسازی دینامیکی اثر سیاست دوگانهسوزکردن خودروها بر میزان تولید آلودگی و مصرف انرژی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستحمید رضا فرتوک زاده 1 , حسن اشراقی 2
1 - استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - پژوهشگر دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر*(مسئول مکاتبات)
کلید واژه: خودرو, دوگانهسوز, انرژی, آلودگی, مدلسازی دینامیکیف انرژی, مدلسازی دینامیکی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: یارانههای بخش انرژی و آلودگیهای ناشی از مصرف سوخت در شهرهای بزرگ کشور، سبب اتخاذ سیاستهای دوگانهسوز کردن خودرها در کشور شده است. با توجه به گستردگی بهکارگیری این سیاست، ضرورت دارد اثرات اقتصادی و زیستمحیطی آن در بلندمدت بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. روش بررسی: پس از مرور منابع در خصوص مزایا و معایب خودروهای گازسوز و دوگانهسوز، با استفاده از متدولوژی پویاییهای سیستم که یکی از روشهای مدلسازی سیستمهای پویا و اجتماعی است، یک مدل دینامیک در مورد نحوه اثرگذاری خودروهای دوگانهسوز بر میزان مصرف انرژی، یارانههای بخش انرژی و ایجاد آلودگی توسط خودروها تهیه شده است که با اجرای آن، اثرات بلندمدت سیاست فعلی، مورد بررسی قرار میگیرد. یافتهها: بر اساس خروجیهای شبیهسازی مدل، سیاست دوگانهسوز کردن خودروها، تنها باعث کاهش سرعت رشد یارانهها و آلودگی هوا میشود و مشکل را بهصورت ریشهای حل نمیکند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به هزینههای سیاست دوگانهسوز کردن و عدم دریافت خروجی مطلوب، بهنظر میرسد اولاً باید به راهبردهای دیگری نظیر ایجاد سبد سوخت یا توسعه خودروهای CNG سوز در کشور نیز توجه کرد، و ثانیاً در فرآیند دوگانهسوز کردن خودروها، از سیاستهای مکمل نیز بهره گرفت. سیاست دوگانهسوز کردن خودروها، چند سالی است که در کشور در حال اجرا و پیگیری است. یارانه های هنگفت انرژی و آلودگی شدید ناشی از مصرف سوخت در شهرهای بزرگ کشور، که مدیریت این دو را دشوار کرده است، محرک های اصلی دولت برای اجرای این سیاست می باشند. با توجه به اثرات فراوان سوخت در مسایل زیست محیطی، در این مقاله تلاش شده است تا پس از بیان مزایا و معایب خودروهای گازسوز و دوگانهسوز، با استفاده از متدولوژی پویایی های سیستم، که یکی از روشهای مدلسازی سیستمهای پویا و اجتماعی است، یک مدل دینامیک در مورد نحوه اثرگذاری خودروهای دوگانهسوز بر میزان مصرف انرژی، یارانههای بخش انرژی و ایجاد آلودگی توسط خودروها به دست می آوریم و سپس با اجرای این مدل در نرمافزار شبیه سازی، نشان می دهیم که ادامه این سیاست با روند فعلی، در بلندمدت جوابگو نبوده و خود، میتواند منشأ مشکلات فراوانی باشد.
Background: Subsidies for energy and emissions from fossil fuel consumption in large cities, due todual-fuel policy in the country, given the widespread use of this policy, economic and environmentalimpacts need to be studied more in the long run.Methods: After reviewing the literature on the advantages and disadvantages of dual-fuel vehicles,using the methodology of dynamic systems that is one of modeling methods for social and dynamicsystems, create a dynamic model about the influence of dual-fuel cars on energy consumption,subsidiaries for energy and pollution. So by running the model, the long-term effects of the currentpolicy, is examined.Results: Based on the outputs of the simulation model, dual-fueling policy, only reduces the growthrate subsidies and air pollution, and does not solve the problem basically.Conclusion: Considering the costs of dual-fueling policy and not getting the desired output, seemsprimitive to other strategies, such as creating a basket of fuel or the development of CNG vehiclesburning in the matter, and, secondly, in the process of dual-fueling, the supplement policies should beused.
- پیمان پاک، علی رضا (25/9/1382)، موانع گازسوز کردن خودروها و ضرورت ائتلاف، گزارش تحلیلی شماره 666، شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران(www.naft.itan.ir)
- Goyal, P. Sidhartha, (2003), Present scenario of air quality in Delhi: a case study of CNG implementation, Atmospheric Environment, 37, (www.Elsevier.com)
12. فرتوکزاده، حمیدرضا، «نگاهی بر پویایی سیستمها»، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش مدیریت، شمارههای 17، 19، 20 و 23 (تابستان 1371 - زمستان 1372)
13. اشراقی، حسن (شهریور 1387)، «مدلسازی دینامیکی مهاجرت نخبگان از ایران و ارایه راهکارهایی برای مقابله با آن»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
14. فرتوکزاده، حمیدرضا. اشراقی، حسن (زمستان 1387)، «مدلسازی دینامیکی پدیده مهاجرت نخبگان و نقش آموزشعالی در آن»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، شماره 50
17. براتی ملایری، عقیل. حوری جعفری، حامد (بهار 1387)، «بررسی وضعیت مصرف انرژی در بخشهای مصرفکننده نهایی»، بررسی مسایل اقتصاد انرژی، سال اول، شماره 1، صص 56 – 96