آلودگی صوتی در محیطهای شهری و تأثیر راهکارهای مدیریتی ترافیک بر محیط زیست شهری (مطالعه موردی: منطقه شش شهرداری تهران)
محورهای موضوعی : آلودگی صداآیسان ایمان پور نمین 1 , تورج نصرآبادی 2 , حسین مهرآوران 3 , ساناز زبانی 4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی و مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران.*(مسوول مکاتبات)
2 - دانشیار گروه محیطزیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران.
3 - استادیار گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
4 - کارشناس ارشد مهندسی عمران محیط زیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران.
کلید واژه: دیواره صوتی, ترافیک شهری, محیطزیست شهری, مدیریت محیط زیست, آلودگی صوتی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: آلودگی صوتی یکی از مهم ترین آلاینده های محیط زیست در نواحی شهری است که کاهش آن به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات آن بر سلامت شهروندان، به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی شهری بر همگان آشکار است. بزرگ ترین منبع آلودگی صوتی کلان شهری مانند تهران، ترافیک شهری و خودروها می باشند. منطقه شش شهر تهران آلوده ترین منطقه از لحاظ آلودگی صوتی است، لذا بزرگراه کردستان که با داشتن دیواره صوتی به طول 511 متر و مساحت 3066 متر مربع در حاشیه ی غربی تنها بزرگراه دارای دیواره صوتی در این منطقه است، به عنوان هدف مطالعه انتخاب شد. روش بررسی: مطالعات اجرایی و احداث دیواره صوتی این بزرگراه توسط اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک در سال 1390 و قبل از تغییر وضعیت تقاطع بزرگراه کردستان- شهید گمنام، از نوع هم سطح به غیر هم سطح انجام گرفت. لذا پس از ایجاد تغییر در تقاطع وضعیت ترافیکی بزرگراه دچار تغییراتی شده و در نتیجه وضعیت آلودگی صوتی منطقه نیز تغییر کرده است. در این مطالعه سعی شد علاوه بر بررسی کلی وضعیت آلودگی صوتی، نقشه های صوتی بزرگراه در وضعیت های مختلف، میزان تأثیرگذاری نوع تقاطع بر آلودگی صوتی مناطق مسکونی مجاور و نقش کاهنده ی دیواره صوتی با وجود تقاطع غیرهم سطح مدل سازی شود. جهت انجام این مطالعات نرم افزار مدلساز Sound plan، دستگاه صوت سنج و اطلاعات ترافیکی بزرگراه به کار رفته، موانع موجود از جمله ساختمان های اطراف بزرگراه، فضای سبز و غیره نیز توسط نرم افزار مدلساز پردازش شده و از نرم افزارهای Auto CAD و Arc GIS نیز در تعریف مدل استفاده شده است. یافته ها: نقشه های مدلسازی شده پس از تهیه شدن در چهار دسته مورد مقایسه قرار گرفتند و دلیل افزایش و کاهش سطح صدا در هر وضعیت بیان گردید. بحث و نتیجه گیری: پس از مقایسات انجام گرفته مشخص شد که با حذف تقاطع هم سطح دارای چراغ ترافیکی علاوه بر کاهش سطح صدا در ارتفاع 7/1 متری، ترافیک وسایل نقلیه نیز روان تر شده و با توزیع ترازهای صوتی در ارتفاعات مختلف، به دلیل وجود سطوح شیب دار روزگذر و زیرگذر، در کل تمرکز آلودگی صوتی در ارتفاعات کمتر کاهش یافته است و عملکرد مثبت دیواره صوتی نیز اندکی کاهش یافته است و در پایان نیز راهکارهای مدیریتی محیط زیست جهت کنترل بیش تر آلودگی صوتی ارائه گردید.
Background and Objective: Noise pollution is one of the most important pollutants of the environment in urban areas and it is evident for everyone that one of the environmental problems is to reduce noise pollution to increase life quality and decrease its effect on citizens' health. The city traffic and vehicles are the major sources of noise pollution in large cities especially Tehran. Region 6 of Tehran is the most polluted area in terms of noise pollution. Therefore, a noise barrier in length of 511m and an area of 3066m which is situated in the western margin of Kurdistan highway and it is the only highway with the noise barrier in this region. This highway was chosen as our case study. Method: Feasibility studies and construction of noise barrier of the highway was implemented before changing the intersection of Kurdistan-Gomnam highway from coplanar to non-coplanar type. But the traffic and noise pollution situation changed following the changing of the intersection of the highway. In this study, we attempted to model noise pollution situation of region and the reducer role of noise barrier given the non-coplanar intersection in addition to overview of noise pollution situation of region by the traffic data of three streets leading to intersection and mean sound level at some points and examine improvement and or deterioration level of environment noise pollution. Findings: The modeled maps were compared in four groups after being prepared and the reason for the increase and decrease of the noise level in each situation was stated. Discussion and Conclusion: After comparing it was found that by eliminating the cross-level intersection with traffic lights in addition to lowering the noise level at 1.7 m height, the vehicle traffic was also smoother and by distributing acoustic levels at different altitudes, due to the presence of Slope levels of overpass and overpass decreased overall noise pollution concentration at lower altitudes, and positive performance of the audio wall decreased slightly, and environmental management strategies were introduced to control noise pollution further.
- Barbosa, A., Cardoso, M., 2005. Hearing loss among workers exposed to road traffic noise in the city of Sao Paulo in Brazil. Auris Nausis Larynx, vol.32, pp.17-21.
- Zekry, F.Ghatass, 2009. Assessment and Analysis of Traffic Noise Pollution in Alexandria City, Egypt. World Applied Sciences Journal, vol.6 (3), pp. 433-441
- Bahram Soltani, K. 1992. The set of urbanization methods: Environment. Studies center publications. Tehran. (In Persian)
- Mansouri, N. 2011. Environmental pollution (air, water, waste, noise). Tehran. Arad Book Publishing. (In Persian)
_||_
- Barbosa, A., Cardoso, M., 2005. Hearing loss among workers exposed to road traffic noise in the city of Sao Paulo in Brazil. Auris Nausis Larynx, vol.32, pp.17-21.
- Zekry, F.Ghatass, 2009. Assessment and Analysis of Traffic Noise Pollution in Alexandria City, Egypt. World Applied Sciences Journal, vol.6 (3), pp. 433-441
- Bahram Soltani, K. 1992. The set of urbanization methods: Environment. Studies center publications. Tehran. (In Persian)
- Mansouri, N. 2011. Environmental pollution (air, water, waste, noise). Tehran. Arad Book Publishing. (In Persian)