طراحی مدل مدرسه بهعنوان محیطی برای زندگی و یادگیری از دیدگاه پستمدرن: مطالعه ای با رویکردی پدیدارشناسانه
حسین افلاکی فرد
1
(
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.
)
کورش آسمند
2
(
گروه آموزش فلسفه و کلام،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران.
)
محمد قلعه نویی
3
(
مدیر مدرسه ابتدایی
)
سیدصاحب موسوی
4
(
گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
)
کلید واژه: پستمدرنیسم, مدرسه, محیطی برای زندگی, یادگیری, تجربه زیسته پدیدارشناسی, ,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در دنیای امروز، مدرسه بهعنوان یک نهاد آموزشی، عمدتاً بر انتقال دانش و موفقیتهای تحصیلی تمرکز دارد و کمتر به نیازهای عاطفی، اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان توجه میشود. این پژوهش با هدف طراحی مدل "مدرسه بهعنوان محیطی برای زندگی و یادگیری "، بر اساس دیدگاههای پستمدرن و تجارب زیسته دانشآموزان، به تحلیل و بررسی این مسئله پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی مؤلفههای کلیدی در ایجاد یک محیط آموزشی است که علاوه بر آموزش علمی، به رشد همهجانبه دانشآموزان در ابعاد مختلف زندگی توجه داشته باشد.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر روش پدیدارشناسی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با دانشآموزان مقطع متوسطه شهر مرودشت جمعآوری شدند. مشارکتکنندگان در این پژوهش بهطور هدفمند انتخاب شده و تا رسیدن به اشباع نظری، 15 مصاحبه انجام گردید. تجزیهوتحلیل دادهها به شیوه استقرایی و با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برای طراحی مدل "مدرسه بهعنوان محیطی برای زندگی و یادگیری "، هفت مؤلفه اصلی شناسایی شدند: هدف، محتوا، معلم، دانشآموز، مدرسه، روشها و ابزارها و ارزشیابی. این مدل تأکید دارد بر ایجاد محیطی دموکراتیک و مشارکتی که در آن دانشآموزان بهعنوان فعالترین اجزاء فرآیند یادگیری شناخته میشوند. محتوای آموزشی باید متناسب با نیازها و علایق دانشآموزان طراحی شود و معلمان باید بهعنوان تسهیلگران یادگیری عمل کنند. همچنین ارزشیابی باید فرایندمحور و بر مبنای بازخورد مستمر باشد.
بحث و نتیجهگیری: مدل پیشنهادی در این پژوهش میتواند بهعنوان راهکار جامع برای تحول در نظامهای آموزشی مطرح شود و فضای مدرسه را به محیطی شاد، پویا و خلاقانه تبدیل کند. این مدل نهتنها بر تقویت مهارتهای علمی تأکید دارد، بلکه به رشد اجتماعی و شخصی دانشآموزان نیز توجه میکند. در نهایت، پیشنهاد میشود این مدل در مدارس مختلف پیادهسازی و نتایج آن ارزیابی شود تا به یک الگوی عملی و کارآمد در نظامهای آموزشی تبدیل گردد.
چکیده انگلیسی :
Introduction: In today’s world, schools as educational institutions primarily focus on knowledge transmission and academic achievements, often neglecting students' emotional, social, and cultural needs. This study aims to design a model of "School as an Environment for Living and Learning" based on postmodern perspectives and students' lived experiences. The primary objective of this research is to identify the key components necessary for creating an educational environment that, alongside academic learning, fosters the holistic development of students in various dimensions of life.
research methodology: This qualitative study employs a phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews with secondary school students in the city of Marvdasht. Participants were purposefully selected, and 15 interviews were conducted until theoretical saturation was achieved. Data analysis was performed inductively using thematic analysis.
Findings: The findings revealed seven key components for designing the "School as an Environment for Living and Learning" model: purpose, content, teacher, student, school, methods and tools, and evaluation. This model emphasizes the creation of a democratic and participatory environment where students are recognized as the most active elements of the learning process. Educational content should be tailored to students' needs and interests, and teachers should act as learning facilitators. Additionally, evaluation should be process-oriented and based on continuous feedback.
Conclusion: The proposed model in this study can serve as a comprehensive solution for educational system reform, transforming schools into joyful, dynamic, and creative spaces. This model not only emphasizes the enhancement of academic skills but also considers students' social and personal development. Finally, it is recommended that this model be implemented in various schools and its outcomes evaluated to establish a practical and effective framework for educational systems.
1. Dunbar, K., & Yadav, A. (2022). Shifting to student-centered learning: Influences of teaching a summer service learning program. Teaching and Teacher Education, 110, 103578.
2. Ellyatt, W. (2022). Education for human flourishing—A new conceptual framework for promoting ecosystemic wellbeing in schools. Challenges, 13(2), 58.
3. Guvian, V. (2023). THE POSIDER THE HUNCIL DISKURS IN THE TRAINING OF THE TRAINING FEATURES FEATURES. Pedagogy (0861-3982), 95(5).
4. Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & McCaughey, C. (2005). The impact of school environments: A literature review. London: Design Council.
5. Kariippanon, K. E., Cliff, D. P., Lancaster, S. J., Okely, A. D., & Parrish, A. M. (2019). Flexible learning spaces facilitate interaction, collaboration and behavioural engagement in secondary school. PloS one, 14(10), e0223607.
6. Komasi, M. (2023). Integration into the host community at schools: a study on Afghan refugee students’ interactions with the Iranian community. Ethnography and Education, 18(4), 393-410.
7. Lahdenperä, J., Rämö, J., & Postareff, L. (2022). Student-centred learning environments supporting undergraduate mathematics students to apply regulated learning: A mixed-methods approach. The Journal of Mathematical Behavior, 66, 100949.
8. Mistry, S., Halder, M., Karmakar, M., Mukherjee, S., & Adhikari, S. (2024). A probe into the academic life-satisfaction of the school-going adolescents. International Journal of Social Science and Education Research, 6(1), 43-50
9. Nasir, M., Assya'bani, R., Noor, I., & Iqbal, M. (2024). Postmodernism Educational Philosophy (Curriculum Review, Learning Methods And The Role Of Teachers). The International Journal of Education Management and Sociology, 3(2), 78-87.
10. Ninad, K. V., Ugandhara, G. P., Hemant, K. P., Seema, J. A., & Sujata, A. (2023). IMPROVEMENT AND IMPLEMENTATION OF CONTEMPORARY EDUCATION SYSTEM. Journal of Engineering Education Transformations, 37(Special Issue 1).
11. O. Gurova V. (2024). Educational environment as a factor of deprivation of subjective needs of adolescent students. News of the Baltic State Academy of Fisheries Fleet. Psychological and pedagogical sciences, (3 (69)), 209-211.
12. Petrovschi, N. (2022). Orientări postmoderniste în educaţie. Univers Pedagogic, 75(3), 5-9.
13. Sutianah, C., Sobandi, B., Yamin, A. A., & Trang, P. D. K. (2024). Increasing creativity, production innovation and commercialization through the new teaching factory model based on life skills. Jurnal Pendidikan Vokasi, 14(2).
14. Utkina, A., Logunova, L., Kovalenok, Y., & Ushakov, D. (2019). Humanistic technologies of support of educational processes: the paradoxes of management and self-realization. In SHS Web of Conferences (Vol. 69, p. 00124). EDP Sciences.
15. Wilkinson, J. E. (2022). Postmodernist Ideas and Their Translation into a Critical Pedagogy for Young Children. In Early Childhood Education-Innovative Pedagogical Approaches in the Post-modern Era. IntechOpen.
16. Zhang, M. J., Croiset, E., & Ioannidis, M. (2022). Constructivist-based experiential learning: A case study of student-centered and design-centric unit operation distillation laboratory. Education for Chemical Engineers, 41, 22-31.