رابطه بین هوش هیجانی با بالندگی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
سعید نجارپور استادی
1
(- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر.)
هوشنگ تقی زاده
2
(دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.)
کلید واژه: هوش هیجانی, بالندگی سازمانی, کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی با بالندگی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. حجم جامعه آماری برابر با 160 نفر و حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه محقق ساخته بالندگی سازمانی است که روایی پرسشنامه بالندگی سازمانی بر اساس روایی صوری و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مشخص شده است. داده های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، من ویتنی و آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین -U آزمون مولفههای تحمل فشار روانی و واقع گرایی با بالندگی سازمانی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین، مشخص شد که رتبه مولفه های هوش هیجانی و مولفههای بالندگی سازمانی در بین کارکنان زن و مرد یکسان است. در ضمن معلوم شد که در بین هر دو جنس و در مورد مولفه های هوش هیجانی، مولفه مسئولیت پذیری از بالاترین اولویت و مولفه استقلال از پایینترین اولویت برخوردار است. یافته دیگر پژوهش این بود که در بین هر دو جنس، مولفه گشودگی و شفاف بودن، از بالاترین اولویت در بین مولفه های بالندگی سازمانی برخوردار است.
This study aimed to determine the relationship between the components of emotional intelligence and organizational development among the staffs of Shabestar Islamic Azad University. A descriptive – correlational method was used in the current study. The statistical population of the study included 160 people; therefore, according to Krejcie and Morgan’s Table of sampling adequacy, 113 people were selected using stratified random sampling. Data were gathered using two instruments: the standard questionnaire of Bar-On emotional intelligence and a researcher-made questionnaire on organizational development. Validity and reliability of organizational development questionnaire was established through face validity and Cronbach's alpha-coefficient, respectively. The obtained data were examined by the use of Spearman correlation coefficient, Man-Whitney U-test, and Friedman test. The results depicted a meaningful correlation between the components of stress tolerance and realism with organizational development. Further, it was revealed that the rank of emotional intelligence and organizational development components is the same among male and female staffs. As regards the components of emotional intelligence, it was shown that accountability component has the highest priority and independence component has the lowest priority between both sexes. Another finding of the present study was that the component of openness and transparency has the highest priority among the components of organizational development.