مقایسه باورها و نگرش های معلمان پیرامون مدیریت کلاس با توجه به ویژگی های دموگرافیک
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسید کاظم علوی لنگرودی 1 , زهرا سلیمانی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
کلید واژه: کنترل کلاس, نگرش, سبک های کنترل(مداخله گرا, غیر مداخله گرا, تعامل گرا), ابعاد کنترل (آموزش, رفتار, افراد),
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، مقایسه باورها و نگرشهای معلمان پیرامون مدیریت کلاس براساس ویژگیهای دموگرافیک معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد بوده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد شامل 342 نفر بودند که از بین آنها تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه باورهای معلمان در زمینه مدیریت و کنترل کلاس (ABCC) با 25 گویه بود. روایی ابزار با کسب نظر متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی حاصل گردید. پایایی پرسشنامه نیز از راه آلفای کرونباخ، 68/0 برآورد گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها آزمون t مستقل بود. یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس براساس جنسیت و سابقه تدریس، معنادار نیست. تفاوت بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس بر اساس رشته تحصیلی معنادار است؛ به این معنا که معلمان تحصیلکرده در رشتههای مرتبط با آموزش و پرورش، تمایل بیشتر به سبک تعاملی و معلمان تحصیلکرده در رشتههای غیرمرتبط با آموزش و پرورش، گرایش بیشتری به سبک مداخلهگرایی دارند. بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس و مدرک تحصیلی آنان نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنی که معلمان دارای مدرک لیسانس نسبت به معلمان دارای مدرک دیپلم و فوقدیپلم، گرایش بیشتری به سبک تعاملی دارند. در مجموع یافتههای پژوهش بر اهمیت نقش آموزش معلمان در ایجاد تحول و تغییر در نگرشها و باورهای معلمان در کنترل کلاس تأکید دارند.
This study compared teachers' beliefs and attitudes about class control in regard to their demographic characteristics. This survey study included 120 fifth grade elementary teachers sampled randomly from a population of 342 teachers in Yazd. The data collection instrument was a 25-item Likert scale questionnaire on teacher attitudes and beliefs about class control. Its validity was approved by a panel of experts of psychology and education. Its reliability was also estimated to be 0.68 using Cronbach’s Alpha. The data analysis method was independent sample t-test. The findings showed that there was no significant difference between teachers' attitudes and beliefs about classroom control in regard to their gender and teaching experience. As far as their major is concerned, a significant difference was observed between their attitudes and beliefs. In other words, teachers educated in fields related to education, were more interested in interactive style, whereas, teachers educated in other fields were more interested in interventionist style. A significant difference was also observed between the mean scores in regard to their educational degrees. That is, bachelor teachers tended to use more interactive styles than those with lower degrees. Overall, the research findings highlights the significance of teacher training in order to bring about changes in teachers’ attitudes and beliefs about class control.