بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مستعد به رشتهی علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعلی اکبر امین بیدختی 1 * , مریم دارائی 2
1 - استادیار دانشگاه سمنان
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: علوم انسانی – رشتهی تحصیلی – دانشآموزان دختر مستعد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مستعد به رشتهی علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان بود که به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. در این راستا کلیهی دانشآموزان دختر در حال تحصیل در سال دوم دبیرستان، در سه رشتهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر سمنان در سال تحصیلی 87-86 که در سال اول دبیرستان معدل کل آنها بالای 17 بوده است به عنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شد و از بین 230 دانش آموز مستعد در حال تحصیل در این مدارس جمعیتی بالغ بر 193 نفر حجم نمونه این پژوهش را تشکیل دادند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول «کرجسی مورگان» از جامعهی آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه رغبتسنج شغلی «جان هالند» و محقق ساخته برای اندازهگیری اطلاعات بهکار گرفته شده بود که روایی پرسشنامههای پژوهش از طریق تأیید صاحب نظران و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 75/0 برای آن بهدست آمد. همچنین آزمونهای آماری تحلیل واریانس، آزمون t ، آزمون کای دو وآزمون دانکن برای تجزیه و تحلیل یافتهها مورد استفاده قرار گرفت و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: تیپ شخصیتی، بیعلاقگی، وضعیت والدین (علاقه، تحصیلات و درآمد )، بیاطلاعی از وضعیت بازار کار و ارزیابی دانشآموزان از منزلت اجتماعی علوم انسانی، در انتخاب رشتهی تحصیلی دانشآموزان در دبیرستان مؤثر و در نهایت در گرایش آنها به رشتهی علوم انسانی اثر گذار بوده است.
This study chiefly aimed to investigate the reasons for slight preference of talented girls towards humanities in Semnan high schools. To this end, all high school female sophomores studying mathematics/physics, natural sciences, and humanities in Semnan in the school year 2008-2009 with first year GPA above 17 were taken into consideration as the target population. Out of 230 talented students 193 students were included as the sample of this survey study consulting Krejcie & Morgan’s table using stratified random sampling method. In order to collect data a researcher-developed and Holland's questionnaires were utilized. The reliability of the former was assessed to be 0.75 using Cronbach's alpha and the validity of both instruments were confirmed by experts. t-test, ANOVA, X2, and Duncan test were used to analyze data. The results of the study indicated that personality type, apathy, parents' status (interest, education, and income), unawareness of the status of labor market and the students' evaluation of the social status of the humanities influenced the students' choice of the field of study and eventually their preference towards humanities.