شناسایی عوامل موثر بر نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش:استان هرمزگان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفریبا روئین 1 , سراج الدین محبی 2 , پروانه گلرد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحدقشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحدقشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانجنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدیریت منابع انسانی, نظام جذب, تأمین نیروی انسانی حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش انجام شد.
روش پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی با 14 نفر از متخصصان و صاحب نظران حوزه مدیریت منابع انسانی، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاههای فرهنگیان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه شد. برای کفایت نمونه گیری در بخش کیفی از قانون اشباع نظری استفاده شد و در بخش کمی جامعه آماری شامل هنر آموزان و دبیران شاغل در آموزش و پرورش استان هرمزگان13228 نفر بود. که توسط فرمول کوکران 386 نفر به عنوان نمونه تحقیق با روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، که روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید قرار گرفت و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.88 تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده در بخش کیفی از روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری باز و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS انجام گرفت .
نتایج نشان داد عوامل موثر بر نظام جذب و تأمین نیروی انسانی حرفهای در آموزش و پرورش، عوامل سازمانی، زمینهای، فردی، ارزشی و فراسازمانی میباشد.
به نظر می رسد با توجه به این عوامل و کنترل مداوم آن در نظام آموزش و پرورش، عوامل اساسی و موثر در جذب و تامین نیروی انسانی حرفهای را مشخص نموده و با استفاده از آن، شرایط اثربخشی و کارایی نظام آموزش و پرورش را با جذب نیروی متخصص و حرفه ای فراهم می آورد.
The present study aimed to identify the factors affecting the system of recruitment and supply of professional manpower in education.
The research method was mixed (qualitative-quantitative), In the qualitative section, 14 individuals experts and experts in the field of human resource management, managers and officials of education and cultural universities were interviewed using purposive sampling method.For adequate sampling in the qualitative part, the law of theoretical saturation used، statistical population in the quantitative part of the , was including teachers working in education in Hormozgan province, 13228 people. that were selected by Cochran's formula 386 people as a research sample by random cluster sampling. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part a researcher-made questionnaire extracted from the interview, formal and content validity of the research data collection tool was confirmed, and reliability determined through Cronbach's alpha 0.88. Data Analysis in Qualitative Sector using open coding and in the quantitative part, exploratory factor analysis SPSS software was used.
The results showed that the effective factors on the system of recruitment and supply of professional manpower in education are organizational, contextual, individual, value and extra-organizational factors.
It seems that considering these factors and its continuous control in the education system, the basic and effective factors in attracting and providing professional manpower have been identified and by using it, the conditions of effectiveness and efficiency of the education system by attracting Provides professional staff
_||_