رابطه نگرش اساتید نسبت به دوره های آموزش مجازی با تعلل ورزی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - گروه آموزشی زبانهای خارجی ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران
کلید واژه: سرزندگی تحصیلی, اهمیت آموزش مجازی, اضطراب به کارکردن در محیط مجازی, علاقه به کار کردن در محیط مجازی, تعلل ورزی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه نگرش اساتید نسبت به دوره های آموزشی مجازی با تعلل ورزی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران میباشد.
این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش پژوهش، همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 4650 نفر و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 308000 میباشد که براساس فرمول کوکران 357 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه مربوط به اساتید و تعداد 211 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری دانشجویان انتخاب شدند. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر سه پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1394) و تعلل ورزی تحصیلی سواری (1390) و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) است. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری Spss استفاده شد.
یافتههای پژوهش نشان داد بین نگرش به آموزش مجازی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و بین سرزندگی تحصیلی با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنیدار وجود دارد و بین نگرش اساتید نسبت به دوره های آموزشی مجازی با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین نگرش به آموزش مجازی با تعللورزی تحصیلی با میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.
دانشجویان به اتفاق بر این باورند که سیستم آموزش مجازی دارای فوائد بسیاری است و میتواند مشکلات متعددی را از پیش پای دانشجویان کنار بزند. بر این اساس رغبت تحصیلی در آنها افزایش یافته و تعللورزی تحصیلی به حداقل خواهد رسید. از طرفی وجود هزینههای پایین استفاده از سیستم آموزش مجازی باعث شده که هم اساتید و هم دانشجویان از این روند راضی باشند و با تشکیل کارگاهها و دورههای آموزشی در دانشگاهها اقداماتی برای آشناسازی و فرهنگسازی درباره چگونگی استفاده علمی از شبکههای مجازی و آشنایی دانشجویان با انواع شبکههای علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان تلاش نمود.
Introduction & Objective: The main purpose of this study is to investigate the relationship between professors' attitudes toward virtual training courses and academic procrastination of students of Islamic Azad University of Tehran.
Research methodology: This research is in terms of purpose in the field of applied research and in terms of research method is correlation. The statistical population includes 000 professors and students studying at the Islamic Azad University of Tehran in the academic year 1399-1400, of which 112 professors by simple random sampling and 246 students Statistical sample was selected by cluster random sampling. In the present study, two questionnaires were used, including the Attitude Towards Virtual Education of Patriots and Colleagues (2015) and the Rush Academic Procrastination (2011). Data analysis was performed using Spss software.
Findings: The findings showed that there is a negative and significant relationship between professors' attitudes toward virtual education courses (interest in working in the virtual environment and the importance of virtual education) and academic procrastination of students of the Islamic Azad University of Tehran. There is a positive and significant relationship between professors' attitudes toward virtual training courses (anxiety about working in a virtual environment) and academic procrastination of students of Islamic Azad University of Tehran. The results showed that the components of the importance of e-learning and the anxiety of working in the virtual environment have the highest predictive power of the variable of academic procrastination.
Discussion and Conclusion: Students unanimously believe that the virtual learning system has many benefits and can eliminate many problems for students. Accordingly, academic interest in them will increase and academic procrastination will be minimized. On the other hand, the low cost of using the virtual education system has made both professors and students satisfied with this process.
_||_