مدلی برای ارتقا کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای
محمد ورعی
1
(
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ،ایران
)
عباداله احمدی
2
(
استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
)
کلید واژه: واژه های کلیدی: آموزش فنی و حرفه ای, کیفیت بخشی آموزشی, نظریه سیستمی,
چکیده مقاله :
چکیده
عنوان: هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی برای ارتقا کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای بود. در این پژوهش روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریه ی داده بنیاد (سیستمی) استفاده شد.
روش شناسی: در این پژوهش جامعه ی آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی با درجه هیئت علمی دارای مدارک دانشگاهی مرتبط با پژوهش حاضر و مدیران ارشد مشغول به کار در مراکز فنی و حرفه ای استان فارس بود. به منظور نمونه گیری از روش در دسترس و هدفمند تعداد 21 نفر انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شدند و اعتبار و روایی داده ها از دو شیوه ی بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان به دست آمد.
یافته ها: بر مبنای نتایج به دست آمد الگو دارای شرایط درونداد (شایستگی های حرفه ای مربیان، عوامل سازمانی، عوامل آموزشی، پایش کیفیت در آموزش)، فرآیندها (بسترسازی خوداشتغالی کلان، سیاستگذاری، فناوری اطلاعات، برنامه ریزی آموزشی، عوامل بین المللی، عواملی فردی)، بروندادها (پویایی اقتصادی، کارایی، اثربخشی، بهره وری نیروی انسانی، بهبود روش ها و سیستم ها) بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این الگو در هر مدل کیفیت بخشی باید به فرآیندهای سیستماتیک که در سه سطح درونداد، فرآیند، برونداد تنظیم شده اند به بررسی کلیه ی اجزای یک سیستم پرداخته و به پایش مستمر آن در جهت افزایش بهره وری و کاهش معایب پرداخت.
چکیده انگلیسی :
Abstract
Title: The main purpose of this study was to design a model to improve the quality of technical and vocational education. In this research, a qualitative research method based on the data theory (systemic) approach was used.
Methods: In this study, the statistical population included all university professors with faculty degrees with university degrees related to the present study and senior managers working in technical and professional centers of Fars province. In order to sample the available and targeted method, 21 people were selected. Data were collected through semi-structured interviews and the validity and reliability of the data were obtained through two methods of reviewing participants and reviewing experts.
Results : Based on the results, the model has input conditions (professional competencies of coaches, organizational factors, educational factors, quality monitoring in education), processes (macro-self-employment, policy, information technology, educational planning, international factors, individual factors Outputs (economic dynamism, efficiency, effectiveness, manpower productivity, improvement of methods and systems).
Conclusion : According to this model, in each quality model, systematic processes that are set in three levels of input, process, and output should be examined, all components of a system and its continuous monitoring to increase productivity and reduce disadvantages.
_||_