واکاوی عوامل موثر بر مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی(موردمطالعه: دوره دوم متوسطه شهر تهران)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحمیدرضا اشرفی 1 , بتول فقیه آرام 2 , عباس خورشیدی 3 , سعید مرادی 4 , لیلا شریفیان 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, تعالی سازمانی, مدیریت تعالی سازمانی, دوره دوم متوسطه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر واکاوی عوامل موثر بر مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی بود. روش شناسی پژوهش: برای تحقق هدف مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل استادان، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بوده است که از بین آن ها تعداد 11 نفر با استفاده از اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و با روش هدفمند گزینش شده اند. برای گرد آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است که روایی و پایایی آن با استفاده از روش درون متنی و استفاه از دو کدگذاری بررسی شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه های کد گذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است یافته ها: نتایح نشان داد که ابعاد و مولفه های تعالی سازمانی در مدارس دولتی شامل 76 مفهوم در 19 مقوله انتزاعی تر تبدیل شدند که عبارتند از: شرایط علّی شامل دو مقوله ( مدیریتی ، سازمانی )، شرایط زمینه ای شامل چهار مقوله(برنامهریزی استراتژیک، برنامهریزی ساختاری، آموزش و توسعه فرهنگ تعالی و عوامل جبران خدمات و پاداش به صورت مادی و معنوی)، شرایط مداخله گر شامل چهار مقوله (مدارک و مستندات، سیستمها و فناوری اطلاعات، مهارت و قابلیتها و فرهنگ سازمانی)، راهبردها شامل پنج مقوله (پدیدههای اجتماعی(شرایط جامعه)، پدیدههای اقتصادی، پدیده های سیاسی، ابعاد ساختاری و فرآیندی)و پیامدها شامل چهار مقوله (افزایش رضایت جامعه و کارمندان، آشنایی با مفاهیم نوین و افزایش قابلیتها ، کاهش هزینه و نظاممند شدن فرآیندها) می باشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس نظر خبرگان راهبردها بیشترین تاثیر را بر تعالی سازمانی دارند و همچنین نتایج مدیریت تعالی سازمانی در مدارس دولتی مشخص می کند که این مولفه ها باعث افزایش رضایت جامعه و کارمندان، آشنایی بیشتر با مفاهیم نوین و کاهش هزینه ها می شود. در نهایت الگوی نهایی ترسیم گردید.
Background and Aim: The aim of this study was to investigate the factors affecting organizational excellence management in order to evaluate the performance of public schools. Methodology: To achieve this goal, the qualitative research approach and data method of the foundation have been used. The statistical population of the study included professors, elites and experts of the Educational Research and Planning Organization, from which 11 people were selected using the saturation principle as a sample and selected by a purposeful method. Semi-structured interviews were used to collect data, the validity and reliability of which were investigated using in-text method and the use of two codings. Data analysis has been done with open, axial and selective coding methods based on the data theory of the foundation. Results: The results showed that the dimensions and components of organizational excellence in public schools included 76 concepts in 19 more abstract categories, which are: causal conditions including two categories (managerial, organizational), contextual conditions including four categories (strategic planning, structural planning). , Education and development of culture of excellence and factors of compensation for services and rewards materially and spiritually), intervention conditions including four categories (documents, systems and information technology, skills and capabilities and organizational culture), strategies including five categories (social phenomena) (Society conditions), economic phenomena, political phenomena, structural and process dimensions) and consequences include four categories (increasing community and employee satisfaction, familiarity with new concepts and capabilities, reducing costs and streamlining processes).
Abdel Azem Mostafa, H., Hassan EL-Sayed Mahfouz, H., & Mohammed Araby Ebraheem, S. (2021). Effect of Educational Program about Talent Management for Nursing Managers on Their Job Affiliation and Organizational Excellence. Egyptian Journal of Health Care, 12(2), 718-740.
Alsarayrah, A. Z., & Alsarayrah, A. M. (2021). The Impact of Performance Management on Organizational Excellence in Educational Institutions and How to strengthen it in Private Schools. Journal of Educational and Social Research, 11(2), 154-154.
Askary Dafe, J., Salehi, M., Uosefi, R. (2018). Providing a Model For servant leadership For the Excellence of Education Organization in Tehran Province. Educational Administration Research, 10(37), 141-168.
Bani Mahd, B؛-Arabic, M; Hassanpour, Sh, (2016). Empirical Research and Methodology in Accounting. Second edition. Tehran: Terme Publications. (in persin)
Barimani, A. (2018). The relationship between management by value and organizational excellence in Mazandaran Islamic Azad University. Educational researches, 14(57), 60-80..
Bottery, M. (1992). The ethics of educational management: personal, social, and political perspectives on school organization.
Boys, Kathryn. Wilcock, Anne. Karapetrovic, Stanislav. Aung, May. (2015). Evolution towards excellence: use of business excellence program by Canadian organizations. Measuring Business Excellence, 9-(4): 4-15.
Ford, M.W & Evans, R.E. (2001). Baldrige award assessment and organizational learning: the need for change management, Quality Management Journal, 8(2-3).
Golabgir, S., maghol, A., naseri, N., cherabin, M. (2020). Designing a Model of Organizational Excellence in Northeast Iran. Journal of Research in Educational Science, 14(48), 59-74. Doi: 10.22034/jiera.2020.198955.2010
Goodarzi, F. (2021). Drawing a fuzzy map of organizational excellence in the Social Security Organization Branch 25 with the approach of the European Quality Award. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5 (55), .252-269.
Hijjawi, G. (2021). The effect of entrepreneurship on organizational excellence: The mediating role of visionary leadership. Management Science Letters, 11(1), 57-66.
Jamshidi koohsari, M., ghahramani, M., shams mourkani, G., abolghasemi, M. (2020). Desining the excellence model of the academic system with emphasis on the European Quality Management Foundation. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(43), 167-202.
Kafash, M., zameni, F., yosefi saedabadi, R. (2017). A study on the effect of spiritual leadership and resiliency on organizational excellence among of Islamic Azad Universit’s in Khorasan Resave Province. Educational researches, 12(50), 115-140.
Khajeey, S., Nazemi, M. (2012). The Study of EFQM Model’s Efficiency of Secondary and High schools Quality Assessment from Teachers and Managers’ Viewpoints. Journal of Management and Planning In Educational System, 5(2), 82-110.
Khuda Bakhsh, D., Iqbal, J., & Naz, B. A. (2021). Total Quality Management Practices and Organizational Excellence of Government Secondary Schools in Khyber Pakhtunkhwa. Elementary Education Online, 20(5), 2839-2844.
Moradi, S., Aminbeidokhti, A. (2019). The education system and a ten-year lack of an operational model for evaluating the performance of the board of trustee's schools from the perspective of school-based management system. Journal of Management and Planning In Educational System, 12(1), 101-124.
Nouri M, Edjtihadi M, Mohammadkhani K, Hosseini M A.(2019). Providing and Validating the Model of Organizational Excellence Promotion at Farhangian University (case Study: Area 10 of Farhangian University: Kermanshah, Kurdistan and Hamedan). ihej. 2019; 11 (4) :165-191
Ranjgar, B., Mirhashemi, M., Pashasharifi, H. (2021). A meta-analysis of individual, familial and school factors affecting academic performance among high school students. Journal of Research in Educational Science, 15(54), -. Doi: 10.22034/jiera.2020.201807.2068
Sarchahani, Z., Zare, R., Ghanbari, S., Gholtash, A. (2018). Pathology of Administrators performance evaluation system: The results of Qualitative research. Journal of School Administration, 6(2), 264-284..
Schereus, M. (2019). TQM in e-learning: A self assessment model and questionnaire. The TQM Journal, Vol.10, No.6, pp.458-463.
Taghvaeeyazdi, M. & Niaz Azari, M. (2020). Futuristic relationship with organizational intelligence, organizational creativity and organizational excellence In the Islamic Azad Universities of Mazandaran Province in order to present the model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(42), 167-192.
Taheri, A., Taghipour Zahir, A., Jafari, p. (2019). Study Components and Main Indicators of School Performance Evaluation. Social Sciences Quarterly of Islamic Azad University, Shushtar Branch. 3 (46): 69-95.
Tolley, J, & Flecknoe, M. (2016). Evaluation of an ‘Excellence Cluster’of schools. MiE, 17, 4:10-13.
Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2006). A general typology of research designs featuring mixed methods. Research in the Schools, 13(1), 12-28.
Yooselyaani G, Behrangi, M, Aaraasteh, H, Abdollaahi, B. (2018). Designing a Model for Evaluating the Performance of Research Departments within the Provincial Divisions of MoE. QJOE. 2018; 34 (2) :31-52
_||_