بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی بر میزان جرأت ورزی و پیوند با مدرسه در دانشآموزان دختر پایه پنجم شهرستان سروستان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحدثه هادی پور 1 , حمید سینا 2
1 - آموزش ابتدایی, دانشگاه آزاد اسلامی واحدفسا,فسا,ایران
2 - گروه آموزشی علوم تربیتی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه آزاد اسلامی فسا,فسا, ایران
کلید واژه: تدریس مبتنی بر بازی, پیوند با مدرسه, جرأت ورزی, دانش آموزان پایه پنجم,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر روش تدریس مبتنی بر بازی بر میزان جرأت ورزی و پیوند با مدرسه در دانش آموزان دختر پایه پنجم شهرستان سروستان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهرستان سروستان در سال تحصیلی 99-98، (558نفر) تشکیل دادند. 42 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. جمعآوری دادهها براساس8 جلسه تدریس45 دقیقه ای از دروس کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به روش مبتنی بر بازی و ارائه پرسشنامه جرأت ورزی لی و پرسشنامه پیوند با مدرسه SBQ در قالب پیش آزمون و پس آزمون به گروه ها صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS 22 صورت پذیرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد در سطح خطای 5 درصد روش تدریس مبتنی بر بازی بهطور معنیداری باعث بهبود پیوند با مدرسه و افزایش میزان جرأت ورزی در بین دانش آموران جامعه هدف میشود.
The aim of this study was to investigate the effect of game-based teaching methods on the level of assertiveness and schoolbonding in fifth grade female students in Sarvestan in the academic year of 1398-99. 42 students were selected as a statistical sample by available sampling method and were divided into experimental and control groups and answered the questionnaires measuring research variables in both pre-test and post-test. Analysis of covariance tests in SPSS software were used to analyze the data and test the research hypotheses. The results of analysis of covariance showed that at an error level of 5%, the game-based teaching method significantly improves schoolbonding and increases the level of assertiveness among the students of the target community.
_||_