بهبود الگوی هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی با تاکید بر رفتار اخلاقی و رفتار مشارکتی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسید نورالدین محمودی 1 * , دنیا گندم کار 2
1 - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2 - دکترای برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه، کارمند آموزش و پرورش
کلید واژه: رفتار اخلاقی, بکارگیری هوش مصنوعی, قابلیتهای پویا, هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در محیطهای یادگیری مجازی، خلق ارزش اساس تعامل است. هدف پژوهش حاضر بهبود الگوی هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی با تاکید بر رفتار اخلاقی و رفتار مشارکتی است.
روش شناسی پژوهش: روش اجرای پژوهش طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی بود؛ که روابط بین متغیرها در قالب الگوی علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان دوره ابتدایی منطقه 1، 2 و 6 تهران که از سامانه شاد جهت تدریس استفاده کرده اند، می شود. نظرسنجی از طریق حضوری و از طریق پرسشنامه الکترونیکی انجام شد. پاسخ دهندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. براساس فرمول کوکران 200 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که رابطه بکارگیری هوش مصنوعی ( 21/0 =β)، قابلیتهای پویا (47/0 =β)، رفتار اخلاقی (37/0 =β) و رفتار مشارکتی ( 42/0 =β) با هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0>P) مثبت و معنادار است. همچنین نقش تعدیلگر رفتار اخلاقی در ارتباط بکارگیری هوش مصنوعی و قابلیتهای پویا بر هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0) معنی دار است. همچنین نقش تعدیلگر رفتار مشارکتی در ارتباط بکارگیری هوش مصنوعی و قابلیتهای پویا بر هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی در سطح (01/0) معنی دار است. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش نسبتاً خوبی دارد و میتواند 64 درصد هم آفرینی ارزش در محیطهای یادگیری مجازی را تبیین کند.
بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد استفاده از قابلیتهای پویا و بکارگیری هوش مصنوعی در محیطهای یادگیری مجازی می تواند به معلمان در یادگیری فعال یاری رساند.
Introduction: In virtual learning environments, value creation is the basis of interaction. The aim of the current research is to improve the model of value co-creation in virtual learning environments with an emphasis on ethical behavior and cooperative behavior.
research methodology: The method of conducting the research was a correlational research design of the structural equation type using the partial least squares method. that the relationships between the variables were investigated in the form of a causal model. The statistical population of the research includes primary school teachers in the 1st, 2nd and 6th districts of Tehran who have used the Shad system for teaching. The survey was conducted in person and through an electronic questionnaire. The respondents were selected using simple random sampling method. Based on Cochran's formula, 200 people were selected as the statistical sample of the research using simple random sampling.
Findings: The findings showed that the relationship between the use of artificial intelligence (β=0.23), dynamic capabilities (β=0.47), ethical behavior (β = 0.37) and cooperative behavior (β = 0.42) with co-creation of value in virtual learning environments is positive and significant at the level (P < 0.01). Also, the moderator role of moral behavior in relation to the use of artificial intelligence and dynamic capabilities of value co-creation in virtual learning environments is significant at the level of (0.01). Also, the moderating role of cooperative behavior in relation to the use of artificial intelligence and dynamic capabilities of value co-creation in virtual learning environments is significant at the level of (0.01). The results showed that the proposed model has a relatively good fit with the data of this research and can explain 64% of value co-creation in virtual learning environments.
Conclusion: This study shows that the use of dynamic capabilities and the use of artificial intelligence in virtual learning environments can help teachers in active learning.