ارائه مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشابوذر زارع 1 , مهرزاد حمیدی 2 , ولی نوذری 3 , طاهره کریمی جشنی 4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت ورزش ، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 - دانشیار رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
4 - دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان فارسی، شیراز، ایران
کلید واژه: مدارس, مدل سروکوال, المپیاد ورزشی, اعتیاد موبایلی, اعتیاد اینترنتی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ارائهی مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان بود. روش شناسی پژوهش: روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد ورزشی، مدیران مدارس مجری، معلمان تربیتبدنی و مدیران کل استانها، معاونین تربیتبدنی و سلامت استانها تشکیل دادند. در این تحقیق 35 مصاحبه بهصورت حضوری تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی تعداد 420 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال پاراسورامان و همکاران (1988) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افرارهای اکسل 2010 و اس پی اس اس نسخه 19 همچنین برای ارائه مدل از نرم افزار گسترش عملکرد کیفیت 2000 استفاده گردید. یافته ها: مهمترین نیازهایی که از مرحله مصاحبه و تجزیه و تحلیل پرسشنامه سروکوال بهدست آمده بودند طبق نظر گروه کانونی بهعنوان صدای مشتریان به خانه کیفیت راه یافتند و در ادامه 3 ماتریس گسترش عملکرد کیفیت، طبق پروتکل سازگار شده برای سازمانهای خدماتی طراحی شدند. در نهایت با استفاده از مدل گسترش عملکرد کیفیت مشتریان نظرات خود را بیان کردند و نیازهای افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن مدرسه در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و تجهیزات و امکانات ایمن و استاندارد مهمترین نیازهای المپیاد ورزشی درون مدرسهای از دید مشتریان بودند همچنین در گویهها و نیازهای تبلیغات و اطلاع رسانی مؤثر، افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و رقابتهای با هیجان و پرجاذبه، رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسهای یعنی اعتیاد موبایلی و اینترنتی در تأمین این نیازهای دانشآموزان بهتر عمل کرده و موفقتر بودند. بحث و نتیجه گیری: سازمان آموزش و پرورش و مسئولین باید با اقدامات به موقع، در نیازهایی که از رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسه ای عقب تر هستند راهکارهایی ارائه کنند و چاره اندیشی کنند.
Introduction: The purpose of this study was to present a model for improving quality performance in sports olympiads within schools of the ministry of education and compare it with mobile and internet addiction in students. research methodology: The method of this research was mixed. The statistical population of the present study consisted of all students participating in the sports olympiad, principals of executive schools, physical education teachers and general managers of the provinces, deputies of physical education and health of the provinces. In this study, 35 face-to-face interviews were conducted until theoretical saturation was reached. In the quantitative section, 420 people were identified as the research sample and were surveyed using the standard questionnaire of parasuraman et al (1988). Excel 2010 and SPSS software version 19 were used to analyze the data and 2000 quality performance software was used to present the model. Findings: The most important needs that were obtained from the interview and analysis of the servqual questionnaire, according to the focus group, went to the quality house as the voice of customers, and then 3 quality performance development matrices, according to the protocol adapted for the organization. Services were designed. Finally, using the model of quality performance, customers expressed their views and the needs to increase the motivation of participants and facilitators, and standard equipment and facilities are the most important needs of the school sports olympiad. They were also effective from the customers' point of view in terms of effective advertising and information, increasing the motivation of participants and presenters, and competing in the school sports olympiad. mobile and internet addiction have been better and more successful in meeting these students' needs. Conclusion: The education organization and the authorities must take timely measures to provide solutions to the needs of those who are behind the rival of the sports olympiad in schools.
_||_