بازشناسی الگوی گوناگونی نسلی در آموزش نیروی کار ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورششبنم آفرین آباده 1 , فرزین فرحبد 2 , محمد رضا آزاده دل 3 , سعید باقرسلیمی 4 , حمیدرضا رضایی کلیدبری 5
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
5 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: نسل, نیروی کار, فرایند آموزش, گوناگونی نسلی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: با توجه به کم شدن فاصله ی نسل ها و لزوم آموزش مربوطه، شناسایی گوناگونی نسلی و لزوم ارتباط بین نسل ها در جوامع از ضروریات بوده. به همین دلیل در این پژوهش شناسایی نسل های مختلف و آگاهی از فرایند آموزش آن صورت گرفته است.
روش شناسی پژوهش: نوشتار حاضر کیفی و مبتنی بر استراتژی روش تئوری داده بنیاد با روش کدگذاری و الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین با رویکرد هدفمند، شامل 14 نفر از متخصصان خبره دانشگاهی و پژوهشگرانی است که نسبت به پدیده مورد نظر در حوزه های مدیریت، جامعه شناسی و روانشناسی اشراف داشتند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوع و تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافته است.
یافتهها: در مرحله کدگذاری باز تعداد 301 کد از تعداد 14 مصاحبه استخراج گردید که پس از تجزیه و تحلیل و برچسب زنی به 65 مفهوم انتزاعی تر تبدیل شده و نهایتاً 14 مقوله شناسایی شد. پس از اتمام مرحله کدبندی باز و ایجاد مفاهیم متعدد اولیه، مرحله دوم یعنی کدگذاری محوری انجام گردید. سپس برای سنجش روایی از روش پیشرفته دلفی استفاده شد. یافته های مربوط به پایایی باز آزمون نشان می دهد نتیجه با استفاده از فرمول ذکرشده برابر 79 درصد است و از آنجائی که پایایی بالای 60 درصد قابلقبول است، میتوان نتیجه گرفت که کدگذاری های انجامگرفته از پایایی مناسبی برخوردار هستند.
بحث و نتیجهگیری:پدیده محوری شناسایی نسل های انقلاب، دفاع مقدس، اصلاح و تغییر، تحریم و پاندمی بوده و شرایط علی، وضعیت حقوقی، وضعیت سیاسی، و وضعیت اجتماعی در نظر گرفته شد. زمینه و بستر شامل وضعیت فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژی بوده و راهبردهای این پژوهش حفظ سرمایه انسانی و توسعه سرمایه انسانی است، که در شرایط مداخله گر نوع و ساختار سازمان و با پیامدهای نوع هنجار، نوع ارزش، نوع باور و نوع رفتار مورد تحلیل قرار گرفته شد.
Introduction: Considering the reduction of the gap between generations and the need for relevant education, identifying generational diversity and the need for communication between generations in societies is a necessity. For this reason, in this research, identification of different generations and awareness of their education process has been done.
Research methodology: This qualitative article based on the strategy of foundational data theory method with coding method and paradigmatic model of Strauss and Corbin with a targeted approach, includes 14 academic experts and researchers who are related to the desired phenomenon in the fields of management, sociology and psychology of elites. The data collection tool is a semi-structured interview with subject matter experts and continued until reaching theoretical saturation.
Findings: In the open coding phase, 301 codes were extracted from 14 interviews, which were converted into 65 more abstract concepts after analysis and labeling, and finally 14 categories were identified. After completing the open coding stage and creating multiple initial concepts, the second stage, namely axial coding, was performed. Then, the advanced Delphi method was used to measure the validity. The findings related to the retest reliability show that the result using the mentioned formula is equal to 79% and since the reliability above 60% is acceptable, it can be concluded coding done good reliability.
Conclusion: The central phenomenon is identifying the generation of revolution, holy defense, reform and change, sanctions and pandemic, and the causal conditions were considered legal, political and social situations. The context includes the cultural, economic and technological situation and the strategies of this research are the preservation of human capital and the development of human capital, which are analyzed in the intervening conditions of the type and structure of the organization and consequences were taken the type of norm, type of value, type of belief and type of behavior.
_||_