تجارب زیسته تدریس معلمان کلاس های چندپایه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزینب طولابی 1 * , زینب toulabi 2
1 - دانشگاه ایلام
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ایلام، ایران
کلید واژه: معلمان, تجربه زیسته, مدارس چند پایه, معلمان مدارس چند پایه,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: تدریس در منطق دور افتاده مستلزم تلفیق دانش آموزان پایه های مختلف و ترکیب برنامه های درسی آنان است.پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان کلاس های چندپایه استان ایلام انجام شد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه معلمان کلاس های چندپایه استان ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار مندکه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس، تا رسیدن به اشباع نظری 10 نفر از معلمان و مدیران مدارس چند پایه مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از استراتژی تحلیل کلایزی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بر اساس تجربه زیسته معلمان کلاس های چندپایه استان ایلام چالش های مختص منطقه، معلم ، برنامه درسی ورابطه معلم و دانش آموز از مهمترین مشکلات مدارس چند پایه محسوب می شوند، همچنین یافته ها در مورد تجربه زیسته معلمان از مدیریت زمان در کلاس های چند پایه از پنج مقوله اصلی تقسیم بندی زمان به واحدهای کوچک تر، استفاده از فرصت ارزشیابی ، استفاده از ظرفیت دانش آموز ، فناوری و تکنولوژی، آموزش تلفیقی در مدیریت زمان تشکیل شد.تجربه زیسته معلمان از ارزشیابی در کلاس های چندپایه به دو مقوله اصلی ارزشیابی گروه محور و ارزشیابی فرد محور اختصاص داشت.
بحث و نتیجهگیری: براساس تجربه های بیان شده از سوی معلمان کلاس های چند پایه، ادراک معلمان نشاندهنده نا کار آمدی عناصر تشکیل دهنده نظام آموزشی درمناطق نیازمند کلا س های چند پایه است.
Abstract
Introduction: teaching in remote logic requires the integration of students of different grades and the combination of their curricula. The present study was conducted with the aim of investigating the lived experiences of teachers of multi-grade classes in Ilam province.
research methodology: The research was conducted with a qualitative approach and descriptive phenomenological method. The research community is all teachers of multi-grade classes in Ilam province in the academic year of 2001-2001. The research tool was semi-structured interview, which was conducted using the purposeful and accessible sampling method, and 10 teachers and principals of multi-grade schools were interviewed until theoretical saturation was reached. The data was analyzed using Claysey's analysis strategy.
Findings: Based on the lived experience of teachers of multi-grade classes in Ilam province, challenges specific to the region, teacher, curriculum and teacher-student relationship are considered to be the most important problems of multi-grade schools. Also, the findings about teachers' lived experience of time management in multi-grade classes were formed from the