واکاوی ادراک استادان دانشگاه کردستان از چالشهای منابع انسانی در آموزش عالی و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
جمال سلیمی
1
,
نعمت الله عزیزی
2
,
علی امینی باغ
3
*
1 - دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 - دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 - دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
کلید واژه: آموزش عالی, چالشهای منابع انسانی, راهکار کاهش چالشهای منابع انسانی, پدیدار نگاری,
چکیده مقاله :
در تتبع پیشرو محققان به دنبال واکاوی ادراک استادان دانشگاه کردستان از چالشهای منابع انسانی در آموزش عالی و ارائه راهکارهای برای کاهش آن، بودند. رویکرد پژوهش کیفی بود که با راهبرد پدیدارنگاری به اجرا در آمد. مشارکتکنندگان بالقوه تحقیق استادان دانشگاه کردستان شهر سنندج در چندین رشتههای متنوع بودند. نمونهگیری به شیوهی ترکیبی (هدفمند و گلوله برفی) انجام گردید. با رعایت حداکثر تنوع و تا اشباع نظری دادهها با 12 نفر از اعضای هیئت علمی مصاحبههای نیمه ساختمند ادامه داشت. دادهها پس از پیادهسازی به شکل استقرائی و به شیوه کدگذاری دو مرحلهای بانی گلیزری مورد تحلیل قرار گرفت. از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDAv2020 جهت خروجی مقولههای محوری پژوهش نیز استفاده به عمل آمد. یافتههای پژوهشی 7 مؤلفه اصلی را به عنوان چالشهای منابع انسانی در آموزش عالی از جمله کارگماری و کژتابی استادان، فقدان مدیریت تنوع نسبت به فعالیتهای افراد، ضعف کاربست جامعهپذیری، فقدان نیروی با قابلیت جهت انجام پروژههای تحقیقاتی، کوتهفکری مدیران نسبت به تخصیص منابع مالی، تعارض کار_زندگی و فقدان رویدادهای تیمسازی را نمایان ساخت. همچنین 5 مقوله اصلی به مثابه راهکارهای کاهش چالش منابع انسانی در آموزش عالی از جمله شبکهسازی میان فردی پژوهشهای دانشگاهی، برنامهریزی جانشینپروری، پدیدارساختن مدیریت تسهیم دستاورد، خویشتنسازی و نظارت و پایش فراگیر از دل دادههای پژوهشی احصاء گردید.
This research was conducted with the aim of analyzing the perception of professors of Kurdistan University about the challenges of human resources in higher education and providing solutions to reduce it. The research approach was qualitative, which was implemented with the phenomenological strategy. The potential participants of the research were the professors of Sanandaj Kurdistan University in various fields. Sampling was done by a combined method (targeted and snowball). Semi-structured interviews were continued with 12 faculty members with maximum variety and until theoretical data saturation. After the implementation, the data were analyzed inductively and by Bonnie Glazeri's two-step coding method. MAXQDAv2020 qualitative data analysis software was also used to output the core categories of the research. The research findings identified 7 main components as human resources challenges in higher education, including the employment and attrition of professors, the lack of management of diversity in relation to the activities of individuals, the weakness of the application of socialization, the lack of personnel with the ability to carry out research projects, the short-sightedness of managers regarding the allocation of financial resources, It revealed work-life conflict and lack of team building events. Also, 5 main categories as solutions to reduce the human resources challenge in higher education, including interpersonal networking of university researches, succession planning, emergence of achievement sharing management, self-development and comprehensive monitoring and monitoring were calculated from the research data.