تاثیر کلاس هنری سرود و موسیقی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفاطمه ناصری 1 , مرتضی سمیعی زفرقندی 2 , مریم صفر نواده 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - دانشیار، عضو هئیت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی معاونت آموزشی وزرات بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, موسیقی, مهارت اجتماعی, دانش آموزان دوره ابتدایی, سرود,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: آموزش موسیقی سابقه طولانی در دفاع از جایگاه خود در برنامه درسی مدارس با تمرین کنندگان دارد و محققان به طور یکسان در مورد مزایای خلاق ، اجتماعی و شناختی موسیقی در کودکان و نوجوانان بحث میکنند.این پژوهش با هدف تعیین تأثیر کلاس هنری سرود و نمایش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت اجتماعی دانشآموزان دختر پایه چهارم ، پنجم ، ششم ، دوره دوم ابتدایی ، شهر تهران بود. روش شناسی : روش تحقیق حاضر از نوع پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری 360 نفر از دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت(Gresham, E. M, & Eliot, S.N,1999) و میانگین معدل را جهت سنجش پیشرفت تحصیلی را دریافت نمودند. سپس بهطور تصادفی ساده در دو گروه 180 نفری در دو گروه آزمایش(مدارس غیردولتی) و کنترل(مدارس دولتی) جایگزین شدند. گروه آزمایش در یک ماه و طی 4 جلسه 45 دقیقهای مفید در کلاس هنری (سرود و موسیقی) آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال میکردند و هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها : تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که شرکت در کلاس های هنری سرود و موسیقی بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بهطور معناداری مؤثر بوده است. نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان میدهد که کلاس هنری سرود و موسیقی بر مهارت اجتماعی در ابعاد: همکاری، ابراز وجود، خویشتنداری و همدلی، تأثیر مثبت و معنا دار داشته است.
Introduction & Objective:Music education has a long history of defending its place in the school curriculum with practitioners and researchers equally discuss the creative, social and cognitive benefits of music in children and adolescents. This study aims to determine the effect of class. The art of singing and performing was on the academic achievement and social skills of female students in the fourth, fifth, sixth, and second grades of elementary school in Tehran. Methodology: The research method is pre-test and post-test. Statistical population of 360 students were selected by stepwise random sampling using Morgan table and received Gersham and Elliott Social Skills Questionnaire (1999) and grade point average to measure academic achievement. . Then, in a simple group of 180 people, they were randomly divided into experimental groups (non-governmental schools) and control groups (public schools). The experimental group was trained in a useful 45 minutes of art class (anthem and music) in one month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the training program, the questionnaire was administered to both groups again. Results: Data analysis using analysis of covariance showed that participation in anthem and music art classes has been significantly effective in promoting students' academic achievement. Conclusion: These results show that the art class of song and music has a positive and significant effect on social skills in the dimensions of: cooperation, assertiveness, self-control and empathy.
Belletich, O., Wilhelmi, M. R. & Angel, R. (2016). La educación musical en la formación básica en España: El problema de la dispersión curricular. Perspectiva Educacional, 55(2), 158-170. doi: https://doi.org/10.4151/07189729-V ol.55-Iss.2-Art.454
Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI.
Dana Muranoa,⁎ , Anastasiya A. Lipnevichb , Kate E. Waltona , Jeremy Burrusa , Jason D. Waya , Cristina Anguiano-Carrasco (2020) ,Measuring social and emotional skills in elementary students: Development of self-report Likert, situational judgment test, and forced choice items , Received 15 January 2020; Received in revised form 22 March 2020; Accepted 23 March 2020
Doreen Pacini , (2019), Effects of Music E ects of Music Education on the Academic Achie ducation on the Academic Achievement of ement of Elementary School Students California State University, Monterey Bay
Drucker, P. (1993). La sociedad postcapitalista. Barcelona: Apóstrofe.
Doroudian, Zahra (2013), The Effect of Role Playing Method on Social Adjustment and Academic Achievement of Deficient Primary School Students in the 2012-2013 School Year in Tehran Province. Quarterly Journal of Exceptional People Psychology, No. 2, First Year, Summer. [in persian]
Eisner, Elliot (1998). The, Role of the Arts in Curriculum planning. Allyn and Bacon Inc.
Florida, r (2004). The rise of the creative class: And bow it’s trans forming work, Leisure, community and every life, New York: Basic Books Ranco, m.a (2004). Creativity, Annual Review of psychology, 55,657,687.
Ghadampour Ezatollah, Sheriff Jahangir, Yousef Vand Leila, (2015), The effect of teaching moral intelligence through anthem on students' interpersonal forgiveness, Research in educational systems 12 Summer 2016 No. 41.[in persain]
Janabadi, Hossein (2016). The effect of social skills training on increasing self-confidence of children with verbal learning disabilities and children with nonverbal learning disabilities, Journal of Learning Disabilities, 82-70, (2) 6.[in persain]
Mir Alinaghi Seyed Alireza (2007), Bibliography of Iranian Music by Descriptive Method Volume One - Surah Mehr Publications.[in persian]
Namdari, Sarah; Excellent, safe; Dastjerdi Kazemi, Mehdi (2021), Comparison of the effect of oral hymn and screen reading on the narratives of preschool girls, Literary Criticism of Spring 1400 - Issue 53 (Ministry of Science) / ISC (28 pages - from 193 to 220)[in persian]
Nasseri, Fatemeh, Samiei Zafarghandi, Morteza, Safarnavadeh, Maryam. (1400). The effect of drama on academic achievement and social skills of female elementary students in Tehran. Islamic Art, 18 (43), -. doi: 10.22034/ias.2021.307201.1741. [in persian]
Ozlem Korukcu & Ceyhun Ersan & Neriman Aral (2015) , The Effect of Drama Education on Social Skill Levels of the Students Attending Child Development Associate Program , International J. Soc. Sci. & Education 2015 Vol.5 Issue 2, ISSN: 2223-4934 E and 2227-393X Print
Shah Nemati, Seyedeh Zahra, Saadatmand, Zohreh, Keshti Arai, Narges. (2017). Analysis of art teaching methods in order to provide a favorable model in the elementary school of Iran. Journal of New Approach in Educational Management, 8 (31), 79-100.[in persian]
Younhee Kim, Yvonne Tse Crepaldi (2021) , Co-constructed storytelling as a site for socialization in parent–child interaction: A case from a Malay-English bilingual family in Singapore , Journal of Pragmatics (IF1.476), Pub Date : 2021-01-01, DOI: 10.1016/j.pragma.2020.11.019
Stuart, G. W., & Sundeen, S. J. (1995). Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Fifth Edition. St. Louis: Mosby.
Segrin, C., & Flora, J. (2015) Poorsocial skills are a vulnerability factor in the development of psychosocial problems. Human Communication Research, 26, 489-514.
Pitts, S.E. orcid.org/0000-0003-1430-5801 (2017) What is music education for? Understanding and fostering routes into lifelong musical engagement. Music Education Research, 19 (2). pp. 160-168. ISSN 1461-3808.
Radbakhsh N, Mohammadyfar MA, Kian Ersi F. [Comparing the effectiveness of play and storytelling on increasing children's creativity (Persian)]. Innovation & Creativity in Human Science. 2013; 2(4):177-95. [in persian]
Samper, A. (2016). La educación musical como derecho humano: Hacia una pedagogía estética, ética y diversa. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 9-
Wang, B.; Yang, M.; Grossman, T. Soloist: Generating Mixed-Initiative Tutorials from Existing Guitar Instructional Videos through Audio Processing. Hum. Comput. Interact. 2021.
Warnick. B. (2009). Dilemmas f Autonomey and Happiness: Harry Brighouse on subjective wellbeing and Education, Theory and Research in Education; 17(89): 89-111.
Wilson, F. (2018, April 23). Music lessons improve children's cognitive skills and academic performance. Retrieved from https://blog.frontiersin.org/2018/04/19/neuroscience-music-lessons-cognitive-skills-acade mic-performance/
_||_