طراحی الگوی پارادایمی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیده نسترن شرافتی 1 * , پریسا ایران نژاد 2 , مژگان عبدالهی 3 , رمضان جهانیان 4 , مهتاب سلیمی 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - 1. گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران. (نویسنده مسئول)
5 - 1. گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
کلید واژه: الگوی پارادایمی, ماندگاری سازمانی, معلمان, نظام مدیریت عملکرد, نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پارادایمی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی است. روش شناسی: تحقیق حاضر کیفی ، با روش داده بنیاد انجام شده است.جامعه آماری شامل متخصصین شاغل در آموزش و پرورش استان البرز بودند که انتخاب به صورت هدفمند ، از نوع گلوله برفی انجام گرفت. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.در این مطالعه با 14 نفر از متخصصان، مصاحبه انجام شد. برای تحلیل داده های به دست آمده از روش تحلیل کدگذاری سه مرحله ای اشتراوس کوربین (1998) استفاده شد. یافته ها نشان داد عوامل پارادایمی مؤثر برالگوی مدیریت عملکرد معلمان مبتنی بر ماندگاری سازمانی عبارتند از : شرایط علّی(عدالت معیشتی ، عدالت سازمانی)، بسترهای حاکم (روابط کاری، سیاستگذاری مالی)؛شرایط مداخله گر(تعدیل عوامل قانونی ، اصلاح نظام جبران خدمات معلمان، وفاداری شغلی ، ارزش شغلی )، راهبردها(تدوین نظام ارزیابی، اصلاح نظام ارزیابی ، اجرای مسیر شغلی اصلاح مسیر شغلی، شایسته گزینی، جانشین پروری) و پیامدها(پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی) . نتیجه گیری: این تحقیق در بهبود مدیریت عملکرد مبتنی بر ماندگاری معلمان اثربخش است. عدالت معیشتی وعدالت سازمانی ، بر ادراک از مقوله مدیریت عملکرد معلمان و روابط کاری، سیاستگذاری مالی، اصلاح نظام جبران خدمات معلمان، ارزش شغلی واصلاح نظام ارزیابی و اصلاح مسیر شغلی بر راهبردهای ماندگاری سازمانی معلمان تأثیر می گذارند. این مطالعه بر لزوم حمایت از معلمان برای ماندگاری آنها جهت اموزشی با کیفیت تاکید می کند .
Purpose: design a paradigmatic model of teachers’ performance management based on organizational retention The research is of a qualitative research with based on the grounded theory methodology. The population of the research included experts in the field of education in Alborz province, whose selection was done in a purposeful by snowball type. The data collection method was a semi-structured interview. 14 experts were interviewed. Straus Corbin analysis method (1998) is apply for analyzing data., factors effective on the performance management of teachers based on organizational sustainability are: causal conditions (livelihood justice, organizational justice), background conditions (labor relations, financial policy); intervening conditions (adjustment of legal factors, system reform, compensation for teachers’ services, job loyalty, job value), strategies (formulation the evaluation system, reforming the evaluation system, implementing the career path, improving the career path, Meritocracy, succession) and consequences (individual consequences, organizational consequences). The findings show that livelihood justice and organizational justice affect the perception of teachers’ performance management and work relations, financial policy, teacher compensation system reform, job value and evaluation system reform, and career path reform on teachers’ organizational retention strategies. This study emphasizes the need to support teachers to maintain and sustain them so that they can provide quality education