تحلیل روشهای تدریس هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیده زهرا شاه نعمتی 1 , زهره سعادتمند 2 , نرگس کشتی آرای 3
1 - دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اصفهان( خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
کلید واژه: دوره ابتدایی, طراحی الگو, روشهای تدریس هنر,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر و دستهبندی آنها از روش پژوهش تلفیقی ( سنتز پژوهی ) استفاده شد. حوزه پژوهش در این سطح کلیه منابع در دسترس پایگاههای اطلاعرسانی و ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. در سطح دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیسته آموزگاران دوره ابتدایی از روش پدیدار شناسی استفاده شد. در این سطح، حوزه پژوهش آموزگاران زن دوره ابتدایی شهر شیراز و مرودشت و انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور و تعداد شرکتکنندگان در مصاحبه 12 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این سطح مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در هر دو سطح از طریق کد گذاری موضوعی صورت پذیرفت. این الگو بر پایه روشهای تدریس درس هنر، در برگیرنده دو دسته روشهای تدریس گروهی و روشهای تدریس انفرادی و همچنین فرصتها و دستاوردهای مثبت است.
This research to study the teaching methods in primary school art curriculum in order to provide the desired pattern Iran. The research was conducted in two qualitative research methods were used in each of two levels. At the first level art curriculum teaching methods to evaluate and categorize them using fusion research (Sntzpzhvhy) was used. Research in this area all available sources of information and data collected bases taking notes from written and digital sources were available. At the second level of primary school teachers in order to examine the lived experiences of phenomenological method was used. Research in this area female teachers in primary schools in Shiraz and Marvdasht and participant selection criteria using purposive sampling Mhvrvtdad participants interviewed 12 people. Semi-structured interviews to collect information on the level and methods for data analysis at both levels through thematic coding was done.This model is based on the methods of teaching art, including two group teaching methods and individual teaching methods as well as opportunities and positive achievements.
- Deasy,R.(Ed).(2002).Critical links: Learning in the arts and student academic and social development. Washington, DC:Arts Education partnership.
- Eisner,Elliot(2002):The lessons The Arts theach, Available at Learning and Arts: Crossing Boundariens/ Proceedings From and Inritafinal meetng for Education Arts and touth funders Held January,Losangeles.
- Eisner,Elliot(1998)Educational imagination, no the Design and Evalation of school programs: macmilan college publishing N.Y.
- -Huwitz,Al and Day,michale(1991).children and Their Arts, Harcourt Brance Jovanovich the UNESCO Regional meeting on Arts Education in the European Countries Canada and the United states of America,Finland.
- Maleki, H. (2007). Basics lesson planning. Tehran: Organization of School of Social Sciences of Study and Compilation.
- Mirzabeygi, Ali. (2011). The role of art in education and mental health. Tehran, school
- Mehrmohammadi, Mahmoudi (2011). What, why and how art education. Tehran, school
- Amini, Mohammad (2005). Art education in the field of education, Tehran, Byzh.
- Rzayy, Manizheh (2004). Review aesthetics Harry Brody and its application in education with an emphasis on teaching -Learn (doctoral dissertation) Tarbiat Modarres University
- Tahery,Hassan (2005) report evaluating the pilot implementation elementary art curriculum first grade second stage, Tehran: Office writing textbooks Ministry of Education.
- Lnkstr, John (1999) art school. Translation Abbas Zadeh, M, d. Tehran, school.
- Mlky,Hassan (2000). Curriculum guidelines .thran: Message ideas.
- Mhr Mohammadi, Mahmoud (2003). Basic art education "What, why and how" of Tehran. School Publishing.
- Mhr Mohammadi, Mahmoud (2004) what, why, how art education. Tehran: school.
- Myrza BegayHassan (1991). The role of art in education and children's mental appetite Bhd. Tehran: school.
- Myrzabygy,Ali (2003) The role of art in education and mental health. Tehran. School publishing the fourth edition.
- NaghibZadeh, Myrbdalhsyn (1995). Take the Philosophy of Education / Tehran: Tahoori
- Curtis.T.E.Speiker.C.A.(1977).Aesthetic in american education: A position statement. Education all leadership.VOL35.
- Moon.S.O.(2002). Critical discouse of postmodern aesthetics in contemporarty furniture.http: www.naeareston.org
- Mirzabeygi, Ali. (2003) The role of art in education and mental health. Tehran. School publishing the fourth edition.
- Rezaei, M. (2009). Baseline assessment and evaluation of students' artistic education based on the principal component of education; Tehran: Ministry of Education, Institute for education research.
_||_