اعتبار سنجی ابعاد و مولفه های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیکیاست محمدی 1 * , علی مهدی زاده اشرفی 2 , حسن رنگریز 3 , امیر غلام ابری 4
1 -
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.* نویسنده مسئول
3 - دانشیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
کلید واژه: برندسازی شخصی, اعتبارسنجی, مدیران بانک,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور اعتبار سنجی ابعاد و مولفه های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کمّی با روش پیمایشی و از نوع همبستگی انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با 88 گویه براساس یافته های بخش کیفی آماده شد و بررسی روایی محتوایی و صوری آن توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی صورت گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس آلفای کرونباخ معادل به دست آمد. و برای کارکنان بانک تجارت ارسال شد. همچنین داده های پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و4 pls smart تحلیل گردیدند. نتایج ﻧﺸﺎن داد؛ مدل ارائه شده از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است. و تمامی ابعاد و مولفه های بدﺳﺖ آﻣﺪه می توانند در طراحی مدل نهایی مورد توجه قرار بگیرند. همچنین یافته های مدل سازی معادلات نشان داد، به ترتیب بعدهای ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار و مهارت و توانمندی های شخصی بالاترین همبستگی را. و ابعادآموزش های سازمانی نوین بانکداری و دانش و سواد شخصی نسبت به بقیه ابعاد همبستگی کمتری در مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت دارد.
کلمات کلیدی: برندسازی شخصی، اعتبارسنجی، مدیران بانک
This research was conducted in order to validate the dimensions and components of the personal branding model of Bank Tejarat managers. The present research was carried out in the framework of a quantitative approach with a survey method and a correlation type. The researcher-made questionnaire research tool with 88 items was prepared based on the findings of the qualitative section, and its content and form validity were checked by a number of academic experts. The reliability of the questionnaire was also obtained based on Cronbach's alpha. And it was sent to the employees of Tejarat Bank. Also, the research data were analyzed using the structural equation method and using SPSS and 4 pls smart software. The results showed; The presented model has good fit and validity. And all the obtained dimensions and components can be considered in the design of the final model. Also, the findings of equation modeling showed that the dimensions of public communication and attracting stable customers and personal skills and abilities have the highest correlation, respectively. And the dimensions of modern banking organizational training and personal knowledge and literacy have less correlation than other dimensions in the personal branding model of Tejarat Bank managers.
Keywords: personal branding, validation, bank managers
آل رسول، سهیل، (1395). لزوم برنامه ریزی استراتژیک برندسازی شخصی حرفه ای برای مهندسان ساختمان. فصلنامه عمران رهاب، 2(5)، 5-2.
درستکار، احسان ؛ یعقوبی پور، علی ؛ منتظری، محمد و شول، عباس. (1401). طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران: رویکردی آمیخته،https://civilica.com/doc/1881513.
ساعتچی، سید مهدی؛ آسایش، فرزاد؛ طوطیان اصفهانی، صدیقه و هاشمی، سید محمود، (1402)، ارائه مدلی برای هویت سازی برند در بانک های ایرانی،https://civilica.com/doc/.1941459
غفاری آشتیانی.پیمان، میر، سعید،(1394). بررسی تأثیر شخصیت برند بر پیامدهای مرتبط با آن (اعتماد، وابستگی ،تعهد) مطالعه موردی : شرکت داروسازی بهداشتی پرمون، فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، پارس مدیر، شماره 1،6-15 .
قاسمی، حمید ؛ صائمیان، فاطمه (1396). مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارت های ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با سایر رشته ها. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، پیاپی23، 52-43.
ملایی, ربابه, سیادت, سید علی, هویدا, رضا, ریزانه, جلال، (1400). طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزشهای سازمانی (مورد مطالعه:کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران). مجله ایرانی مطالعات مدیریت, 14(4), 699-720. doi: 10.22059/ijms.2020.309396.674202.
Assael, H. (1995). Consumer behaviour and marketing action. Cincinnati:South-Western College Publishing.
Birnik, A., Birnik, A. K., & Sheth, J. (2010). The branding challenges of Asian manufacturing firms. Business Horizons, 53(5), 523-532.
Crawford-weich, S. (1998).To brand or not to brand? That is the question. Developments, 30-40.
Cheborgei, W. Ch., & Kamaar, M. (2017). Influence of personal branding on organizational performance in the affluent banking industry in Kenya industry in Kenya. The Strategic Journal of Business & Change Management, 4(4), 678 - 692.
Erdem, T. (1998). An empirical analysis of umbrella branding. Journal of Marketing Research, 35(3), 339-351.
Ghosh, D. K., & Kulshrestha, S. S. (2016). Employee Branding–Becoming a New Mantra for Employee Engagement. International Journal of Science and Research, 5(6), 2081 – 2086.
Keller, K. L. (2007). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity (3rd ed.). Pearson Higher Ed USA.
Khedher, M. (2014). Personal branding phenomenon. International journal of information, business and management, 6 (2), 29-40..
Luca, F. A., loan, C. A., & Sasu, C. (2015). The importance of the professional personal brand. The doctors`personal brand. Procedia Economics and Finance, 20, pp 350-357, 7th International Conference on Globalization and Higher Education in Economics and Business Administration, GEBA.
Sagdati, M. (2015). The role and importance of personal branding in career development.. Bachelor Thesis, International Business,Valkeakoski,univercity of applied sciences.
Strizhakova, Y., Coulter, R. A., & Price, L. L. (2008). The meanings of branded products: A cross-national scale development and meaning assessment. International Journal of Research in Marketing, 25(2), 82-93.
Ogutu, R. P., & Ougo, R. T. (2016). The Relationship Between Personal Branding And Career Success: A Case of Employees at Geothermal Development Company in Kenya. International Journal of Economics, Commerce and Management, IV(8), 282-306.
Palmer, A. J. (1996, October 1). Integrating brand development and relationship marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 3(4), 251-257. doi:
Pawar, A. (2016). The Power of Personal Branding. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 6(2), 840-847.http://dx.doi.org/10.1016/0969-6989(95)00071-2.
Peters, T. (1997). The brand called you. Fast company, 10(10), 83-90.
Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., & Howe-Walsh, L. (2018). Developing an authentic personal brand using impression management behaviours. International Journal.of Qualitative Market Research, 21(2),166-181.
Ward, C., & Yates, D. (2013). Personal branding and e-professionalism. Journal of Service Science (JSS), 6(1), 101-104.
اعتبار سنجی ابعاد و مولفه های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت
کیاست محمدی1، علی مهدیزاده اشرفی *2، حسن رنگریز 3 و امیر غلام ابری 4
تاریخ دریافت: 23/09/1403 تاریخ پذیرش: 29/11/1403
چکیده:
این پژوهش به منظور اعتبار سنجی ابعاد و مولفه های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کمّی با روش پیمایشی و از نوع همبستگی انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با 88 گویه براساس یافته های بخش کیفی آماده شد و بررسی روایی محتوایی و صوری آن توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی صورت گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس آلفای کرونباخ معادل به دست آمد. و برای کارکنان بانک تجارت ارسال شد. همچنین داده های پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و4 pls smart تحلیل گردیدند. نتایج ﻧﺸﺎن داد؛ مدل ارائه شده از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است. و تمامی ابعاد و مولفه های بدﺳﺖ آﻣﺪه می توانند در طراحی مدل نهایی مورد توجه قرار بگیرند. همچنین یافته های مدل سازی معادلات نشان داد، به ترتیب بعدهای ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار و مهارت و توانمندی های شخصی بالاترین همبستگی را. و ابعادآموزش های سازمانی نوین بانکداری و دانش و سواد شخصی نسبت به بقیه ابعاد همبستگی کمتری در مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت دارد.
کلیدواژگان؛ برندسازی شخصی، اعتبارسنجی، مدیران بانک
Validation of the dimensions and components of the personal branding model of Bank Tejarat managers
Abstract:
This research was conducted in order to validate the dimensions and components of the personal branding model of Bank Tejarat managers. The present research was carried out in the framework of a quantitative approach with a survey method and a correlation type. The researcher-made questionnaire research tool with 88 items was prepared based on the findings of the qualitative section, and its content and form validity were checked by a number of academic experts. The reliability of the questionnaire was also obtained based on Cronbach's alpha. And it was sent to the employees of Tejarat Bank. Also, the research data were analyzed using the structural equation method and using SPSS and 4 pls smart software. The results showed; The presented model has good fit and validity. And all the obtained dimensions and components can be considered in the design of the final model. Also, the findings of equation modeling showed that the dimensions of public communication and attracting stable customers and personal skills and abilities have the highest correlation, respectively. And the dimensions of modern banking organizational training and personal knowledge and literacy have less correlation than other dimensions in the personal branding model of Tejarat Bank managers.
Keyword: personal branding, validation, bank managers
مقدمه
مدیران در سازمان ها از مهمترین عناصر ایجاد تحول و نوآوری می باشند. نظر به تحول روزافزون محیطی و جوامع و با توجه به ساختار تعریف شده سازمان های مشتری مدار، این مهم در صنعت بانکداری به لحاظ اهمیت مزیت رقابتی و جذب مشتری پایدار قابل توجه می باشد. آشنایی با روش های برند شدن در بانک ها و تدوین برنامه های جامع در این جهت، می تواند انگیزه مدیران را افزایش داده به نحوی که با اشتیاق بیشتر به فعالیت بپردازند. این امر محقق نمی شود مگر با حمایت های مدیران عالی و تغییر نگرش ها و راهبردها نسبت به موضوع برندسازی مدیران صنعت بانکداری. برندسازی شخصی در سازمان های دولتی و مراکز آموزشی و حتی سازمان های تولیدی تفاوت بسیاری با برندسازی شخصی در صنعت بانکداری دارد، هرچند که شباهت هایی نیز در برخی موارد وجود دارد.
مبانی نظری
پیترز5 از جمله افرادی بود که در زمینه برندشخصی، مطالعات گسترده ای را انجام داده و واژه برندشخصی نیز، اولین بار در یک مقاله در سال1997توسط او استفاده و مطرح گردید. او عنوان کرد توجه مدیران عالی به محصولات و خدمات است، درحالی که مهمترین بخش اثرگذار در بازار، کارکنان و مدیران هستند. وی بر ساخت برند شخصی از طریق توسعه مهارت ها، تغییر رفتارها و ایجاد تمایز تاکید داشت. گفته شده برندسازی شخصی؛ پیکر، پوشش، ظاهر فیزیکی و زمینه های دانش را دربرمی گیرد. و همچنین منجر به یک احساس منحصربه فرد، به یاد ماندنی و ایده آل در صاحب برند می شود. باتوجه به اینکه برند شخصی به عنوان یک ابزاری قوی در جهت تبادل ارزش واقعی در میان ارائه دهنده خدمات ومشتری آن عمل می کند؛ براین اساس ایجاد یک برند شخصی قدرتمند می تواند پایه ای برای فعالیت های بازاریابی باشد (خدهر6،2014). برندشخصی؛ افراد را از گمنامی حرفه ای نجات داده وآن ها را در دایرهای خاص نمایان می سازد (لوکا7،2015).
برندسازي از سوي بسیاري از محققان بازار به عنوان یکی از قدرتمندترین استراتژي ها براي جایگاه یابی تلقی می شود که باعث می شود محصول با استفاده از مزایا و وعده ها در میان رقباي خود و در اذهان مشتریان پایدار بماند (کرافورد- ولچ8، 1998). یک برند قوي سبب تمایز محصول از محصول های رقبا (لیم و لوکاس9، 2001)، کاهش هزینه هاي جستجو (آسال10، 1995)، حداقل کردن خطرات و ریسک هاي درك شده (برتن، 1999 ) و ارائه بالاترین کیفیت از دید مشتري می شود (اردم11، 1998). از نظر کلر12 (2007) چیزي که به یک برند استحکام و قدرت می دهد؛ انسجام اجزاي برند است که به عنوان مثال بایستی یک تم کلی روشن و مشخصی را پشتیبانی کنند. در دیدگاه سنتی نقش برندسازي تنها متمایزسازي محصولات بوده است (ساعتچی و همکاران،1402). در حالی که امروزه به طور فزاینده اي برندها به تصویر یک سازمان وابسته بوده که این تصویر خصوصاً از طریق خدمات ایجاد می شود، جایی که خصوصیات غیرملموس کالا به سازمان موقعیت اعتبار یافتن بدهد که خود یکی از مهمترین شاخص هاي انتخاب مشتري است (پالمر، 1996). بیرنیک و همکاران13 (2010 ) در مقاله خود با عنوان"چالش هاي برندسازي تولیدکنندگان آسیایی"، به بررسی این چالش ها و این که سازمان هاي موفق چگونه عمل کرده اند پرداخته و مشتري مداري، وجود دیدگاه بلندمدت، تمرکز بروي کیفیت و نوآوري، و پیگیري و ارتباطات درون سازمانی را در جهت ارتقا برند موثر می داند. استریزاکوا و همکاران14 (2008) نیز در مقاله خود با عنوان "مفاهیم محصولات برند: توسعه یک مقیاس جهانی و ارزیابی مفهومی"، نتیجه گیري می کند که موضوع برند با مفاهیمی از جمله کیفیت، خودنمایی، گروه نمایی، داشتن توانایی ارتقا وضعیت اجتماعی، در برداشتن ارزش ها، علایق، نگرانی ها، سنت هاي خانوادگی و ارزش هاي ملی و اخلاقی ارتباط دارد.
دستیابی به مزیت رقابتی پایدار همواره مورد توجه مدیران صنعت بانکداری قرار داشته و برندسازی یکی از استراتژی های مهم در کسب و کار و ضرورتی انکارناپذیر برای ماندگاری در عرصه رقابت مطرح بوده است. از آن جایی که هدف نهایی برندسازی، وفاداری به برند می باشد، لازم است؛ بانک ها به منظور کسب مزیت رقابتی بیشتر از قبل به برندسازی و برندسازی شخصی اعضای خود توجه نمایند. هرچند در گذشته مطالعاتی پیرامون برندسازی در حوزه بانک و بانکداری انجام شده، اما موضوع مورد توجه غالب این پژوهش ها؛ برند خدماتی بانک ها و یا حوزه بازرگانی برندسازی بوده و مطالعه جامع و یکپارچه ای در خصوص عوامل تأثیرگذار بربرندسازی شخصی مدیران و یا سایر اعضای صنعت بانکداری صورت نگرفته است. همچنین با توجه به بیانیه ماموریت بانک تجارت؛ که نیروی انسانی متبحر را مورد اشاره قرارداده و از سوی دیگر، پیشرفت نظام بانکداری کشور را رسالت خود دانسته؛ پژوهشگر برخود واجب دانست که نسبت به اعتبار سنجی مدل برندسازی شخصی مدیران صنعت بانکداری در بانک تجارت همت نماید.
پیشینه پژوهش
اولین استفاده از واژه برندسازی شخصی به مقاله پیترز15 (1997) در مجله فست کامپنی16 برمیگردد. پیترز باب گفتگویی را درباره برندسازی شخصی در مقالهاش با عنوان «برند به نام تو17» مطرح کرد (وارد و یتس18، 2013؛ سقدتی19، 2015). در آن مقاله مسئله حوزه فردی20 را که تأکیدش بر برند شخصی است، مورد بررسی قرار داد (لوکا، لون و سوسا21، 2015). در حالیکه برندسازی شخصی در رشته بازاریابی ایجاد شده، ولی امروزه بیش از صد مقاله در طیف گسترده ای از رشته ها منتشر گردیده است. این مقاله ها به رشد بدنه ادبیات مربوط به برندسازی شخصی در حوزه های تعریف برند شخصی، چگونگی کارکرد و مفهوم سازی آن در ارتباط با متغیرهای ورودی و خروجی متعدد موثر بوده است(گورباتو22 و همکاران، 2018). در ادامه به برخی از این پژوهش ها اشاره می شود؛
درستکار و همکاران (1402) در پژوهشی با عنوان « طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران:رویکردی آمیخته» که با رویکرد ترکیبی و روش داده بنیاد انجام شده به طراحی مدل ارتقای برند در بانک ملی پرداخته است. نتایج حاصل از اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی با تکنیک حداقل مربعات جزئی، نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مطلوبی برخوردار است. همچنین اولویت بندی معیارها نشان داد: که معیار ارزش ویژه برند، معیار ارتقاء برند، و معیار برنامه ریزی راهبردی برندسازی به ترتیب از بالاترین اهمیت برخوردارند.
ملایی و همکاران (1400) در پژوهشی با عنوان « طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزشهای سازمانی (مورد مطالعه:کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران)» بیان داشتند؛ با توجه به مدل مفهومی، برندسازی شخصی به عنوان یک پدیده محوری و مؤلفه های ارتباطات اثربخش، حرفهایگرایی، پویاییهای فردی، تفکر خلاق، رفتار اخلاقی، ویژگی های فردی به عنوان عوامل علی؛ فرهنگ و جو سازمانی و عوامل محیطی به عنوان عوامل زمینه ای؛ مذاکرات سازنده، نظام جبران خدمات، مهارت های ادراکی و سیستم مدیریت منابع انسانی به عنوان عوامل مداخلهگر؛ مدیریت دانش، نگهداشت سرمایه انسانی، برنامه راهبردی، مدیریت برند شخصی، مدیریت عملکرد، پویایی سازمانی، سیستم آموزش کارکنان و تاب آوری در قالب عوامل راهبردی؛ ارتقاء سلامت نظام اداری، خودبهسازی، آرمانگرایی، بهره وری نیروی انسانی و بهینهسازی فرایندهای تصمیم گیری از پیامدهای مدل تحقیق بودند.
قاسمی و صائمیان (1396) در مقالهای تحت عنوان «مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با سایر رشتهها»، 384 نفر از دانشجویان دانشگاههای کشور در رشته تربیت بدنی و سایر رشتهها را با ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد در مجموع، وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی نمونه آماری در حد متوسط است. در زمینه مهارتهای ارتباطی و موقعیت برند شخصی، بین دانشجویان تربیت بدنی و سایر رشتهها اختلاف معنیدار وجود دارد و میانگین مهارتهای ارتباطی و خودبرندسازی دانشجویان تربیت بدنی، هر دو پایینتر از متوسط است.
الماسا و همکاران (2019) در پژوهشی تحت عنوان «ارزیابی تأثیر برندسازی شخصی در تأمین اعتبار کارآفرینی» به بررسی این امر میپردازند که آیا سرمایهگذاران بودجه یک ایده کارآفرینی یا کارآفرینی پشت یک ایده را تأمین میکنند؟ گردآوری دادهها با روش ترکیبی پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. یافتهها نشان داد که اکثریت سرمایهگذاران بر سه بعد شخصیت برند، برند هالهای و ارزش برند در تصمیمات سرمایهگذاری تأکید کردند. در چارچوب فرآیندهای تصمیمگیری در رابطه تأمین مالی از سوی سرمایهگذاران، یافتههای پژوهش اهمیت برندهای شخصی کارآفرینان، ویژگیهای شخصی آنها که به محیط کسب و کار و برند سازمان آینده23 منتقل میشود و نقش غالب آنها به ویژه در مراحل اولیه کسب و کار را نشان میدهد.
تامپسون وایتساید و همکاران24 (2018) در پژوهشی با عنوان «بررسی ایجاد برند شخصی اصیل با استفاده از رفتارهای مدیریت احساسات: مطالعه تجارب زنان کارآفرین» به بررسی نحوه ایجاد برند شخصی توسط زنان کارآفرین پرداختند. از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته تجارب 17 نفر از زنان مورد بررسی قرار گرفت. داده های به دست آمده چهار موضوع کلیدی را شامل: تجربه، خطرپذیری، اصالت و تقاضا در مورد چگونگی مدیریت برند توسط زنان کارآفرین را نشان داد. زنان کارآفرین از تکنیک تقاضا در ترکیب با خود بهبودی برای برقراری ارتباط با برند شخصی خود استفاده میکنند، همچنین ترسها و ضعفهای شخصی خود را برای دیده شدن به عنوان یک فرد معتبر و مورد اعتماد با دیگران به اشتراک میگذارند و به مدیریت خطر همراه با خود بهبودی میپردازند.
روش شناسی تحقیق
روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی پژوهش اسـت. بـرای سـنجش هـر یـک از سـؤال های پرسشنامه از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بانک تجارت اعم از ستاد و شعب است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است. و پرسشنامه برای مجموعه ای از مدیران و کارکنان بانک تجارت که حدود 200 نفر بودند، ارسال شد. با توجه به جدول مورگان 127 تعداد نمونه مشخص شد. ولی تعداد 126 نفر از کارکنان شاغل درستاد و شعب بانک تجارت به پرسشنامه به صورت کامل پاسخ دادند.
فرمول محاسبه حجم نمونه
S: اندازه نمونه مورد نیاز
X2 : 3.841 : آماره آزمون کای-دو برای سطح اطمینان تعیین شده با درجه آزادی یک
N : اندازه جامعه
P : 0.5 : نسبت (تخمینی) جمعیتی است که ویژگی مورد نظر را دارد
ابزار گردآوري داد ه ها، پرسشنامه محقق ساخته است. هدف از پرسشنامه توصیف تم استخراج شده از بخش کیفی به منظور کمی سازی نظرات کارکنان درباره متغیرهای پژوهش است. براساس یافته های بخش کیفی پرسشنامه ای با 88 گویه ساخته و برای کارکنان بانک تجارت ارسال شد. در جدول 1 کلید پرسشنامه محقق ساخته آمده است.
جدول 1- کلید پرسشنامه محقق ساخته
تم فراگیر | تم سازمان دهنده | تعداد سوال ها | عدد سوال |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | مدیریت دانش بانکداری | 2 | 1- 2 |
آموزش های سازمانی کاربردی | 2 | 3- 4 | |
آموزش های توانمندسازی مدیران برند | 4 | 5 -9 | |
دانش و سواد شخصی | دانش ضمنی بانکداری | 2 | 10 - 11 |
تخصص و تحصیلات | 2 | 12 - 13 | |
شخصیت برند محور | ویژگی های شخصیتی قابل یادگیری | 3 | 14 - 16 |
ویژگی های شخصیتی درونی | 4 | 17 - 20 | |
بهره مندی شخص از هوش های چندگانه | 3 | 21 -23 | |
رفتارهای مبتنی بر نوع شخصیت فرد | 3 | 24 - 26 | |
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | مطلوبیت عملکرد فردی مدیر | 3 | 27 - 29 |
مطلوبیت عملکرد سازمانی مدیر | 2 | 30 -31 | |
سازماندهی فعالیت ها حول رسالت سازمان | 2 | 32 -33 | |
خودشکوفایی | 2 | 34 - 35 | |
تحول سازمانی | 2 | 36 - 37 | |
مهارت و توانمندی های شخصی | مهارت های درون فردی | 5 | 38 - 42 |
مهارت های سازمانی | 4 | 43 - 46 | |
توان مواجه و رفع مسائل و مشکلات سازمانی | 3 | 47 -50 | |
توان رقابت مدیر در صنعت بانکداری | 3 | 51 - 54 | |
مزیت و رجحان شخصی، فرد برند نسبت به سایرین | 3 | 55 - 57 | |
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | مخاطب شناسی | 3 | 58 -60 |
مردم داری | 2 | 61 - 62 | |
تجربه مشتری از سازمان | 3 | 63 - 65 | |
ارتباطات فردی و سازمانی کارآمد | 4 | 66 - 69 | |
رویکرد مشارکتی و مشاوره ای نسبت به برندسازی شخصی | 4 | 70 -73 | |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | مدیریت برداشت از خود | 3 | 74 -76 |
خلق و نگهداری برند ساخته شده | 5 | 77 - 81 | |
جایگاه یابی مدیر برند | 2 | 82 - 83 | |
عوامل شناختی موثر بر برندسازی | 5 | 84 - 88 | |
خلاقیت فکری و عملی در برندسازی شخصی | 3 | 89 -91 |
روایی به معنای دقت و درستی به کار می رود و انواع مختلف دارد. به وسیله روایی محتوا می توان اطمینان یافت که همه ابعاد و مولفه ها و شاخص های که می تواند مفهوم مورد نظر را انعکاس دهند در آن سنجه وجود دارد. برای تعیین روایی از قضاوت خبرگان در این باره استفاده شد تا مشخص شود سوال های آزمون تا چه حد معرف محتوا و اهداف تعیین شده پژوهش می باشد.
پایایی قابلیت اعتماد و سازگاری است. پایایی یک سنجه، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درست و خوب بودن یک سنجه کمک می کند. معمول ترین آزمون هماهنگی منطقی درونی، ضریب آلفای کرونباخ است. این شاخص برای مدل های اندازه گیری که بیش از یک متغیر مشاهده پذیر تشکیل شده اند، محاسبه می گردد. معیار قابل قبول بودن برای این شاخص حداقل مقدار7/0می باشد. در این مطالعه نیز برای سنجش پایایی ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. به دلیل اینکه ضرایب آلفای تمام متغیرهای تحقیق بالاتر از 7/0 است، می توان گفت پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است.
برای تجزیه و تحلیل داده ها و اعتبار سنجی مدل از آمار استنباطی با کاربرد نرم افزارهای SPSSو Smart4 PLS تحلیل داده ها انجام شد. یکی از روش های نوین برای بررسی روابط بین متغیرها مدل معادلات ساختاری است. مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل داده های پیچیده و چند متغیره است و ویژگی اصلی آن، تجزیه و تحلیل همزمان چندین متغیر مستقل و وابسته است. مدلسازی معادله ساختاری روش کمی است که به پژوهشگر کمک می کند تا تحقیق خود را از مطالعات نظری و تدوین آنها گرفته تا تحلیل دادههای تجربی، در قالبی چند متغیره سامان ببخشد. محقق با کمک مدلسازی میتواند الگویی نظری را که از اجزای مختلف و متنوعی تشکیل یافته، هم بهطورکلی و هم بهگونهای جزئی مورد آزمون و وارسی قرار دهد. مدلهای معادله ساختاری بهطورمعمول ترکیبی از مدلهای اندازهگیری و مدلهای ساختاریاند.
پرسش پژوهش
آیا ابعاد و مولفه های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت از اعتبار مطلوبی برخودار هست؟
یافته های پژوهش
محقق پس از شناسایی ابعاد و مولفه ها و فرضیه های پژوهش، به تخمین روابط در مدل و آزمون فرضیه از طریق مدل معادلات ساختاری پرداخت. هدف از برازش کلی مدل این است که مشخص شود تا چه حد کل مدل با داده های تجربی مورد استفاده، سازگاری دارد. بدین منظور ابعاد و مولفه های مدل را با شاخص های متعددی از جمله؛ بارهای عاملی، ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا، روایی واگرا، ضرایب معناداری t ، ضریب تعیین، شاخص ارتباط پیشبین و برازش کلی مدل را مورد بررسی قرار داده و با توجه به اعداد و ارقام بدست آمده، مدل و ابعاد مولفه های آن از سازگاری و برازش مطلوبی برخوردار است.
جدول2- نتایج بارعاملی متغیرهای پژوهش | |||
---|---|---|---|
تم فراگیر | تم سازمان دهنده | نام اختصاری گویه | بار عاملی |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | مدیریت دانش بانکداری | NOBT1 | 0/651 |
NOBT2 | 0/672 | ||
آموزش های سازمانی کاربردی | NOBT3 | 0/825 | |
NOBT4 | 0/792 | ||
آموزش های توانمندسازی مدیران برند | NOBT5 | 0/714 | |
NOBT6 | 0/836 | ||
NOBT7 | 0/837 | ||
NOBT8 | 0/776 | ||
دانش و سواد شخصی | دانش ضمنی بانکداری | PKL1 | 0/817 |
PKL2 | 0/825 | ||
تخصص و تحصیلات | PKL3 | 0/707 | |
PKL4 | 0/616 | ||
شخصیت برند محور | ویژگی های شخصیتی قابل یادگیری | PCB1 | 0/763 |
PCB2 | 0/629 | ||
PCB3 | 0/818 | ||
ویژگی های شخصیتی درونی | PCB4 | 0/809 | |
PCB5 | 0/815 | ||
PCB6 | 0/796 | ||
PCB7 | 0/795 | ||
بهره مندی شخص از هوش های چندگانه | PCB8 | 0/790 | |
PCB9 |
| ||
PCB10 | 0/699 | ||
رفتارهای مبتنی بر نوع شخصیت فرد | PCB11 | 0/705 | |
PCB12 | 0/828 | ||
PCB13 | 0/713 | ||
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | مطلوبیت عملکرد فردی مدیر | TPJ1 |
|
TPJ2 | 0/804 | ||
TPJ3 | 0/743 | ||
مطلوبیت عملکرد سازمانی مدیر | TPJ4 | 0/811 | |
TPJ5 | 0/794 | ||
سازماندهی فعالیت ها حول رسالت سازمان | TPJ6 | 0/785 | |
TPJ7 | 0/858 | ||
سازماندهی فعالیت ها حول رسالت سازمان | TPJ8 | 0/615 | |
TPJ9 | 0/836 | ||
خودشکوفایی | TPJ10 | 0/842 | |
TPJ11 | 0/762 | ||
تحول سازمانی | TPJ12 |
| |
TPJ13 |
| ||
مهارت و توانمندی های شخصی | مهارت های درون فردی | PSA1 | 0/760 |
PSA2 | 0/750 | ||
PSA3 | 0/762 | ||
PSA4 | 0/820 | ||
PSA5 | 0/798 | ||
مهارت های سازمانی | PSA6 | 0/860 | |
PSA7 | 0/728 | ||
PSA8 | 0/760 | ||
PSA9 | 0/821 | ||
توان مواجه و رفع مسائل و مشکلات سازمانی | PSA10 | 0/831 | |
PSA11 | 0/781 | ||
PSA12 | 0/748 | ||
توان رقابت مدیر در صنعت بانکداری | PSA13 | 0/756 | |
PSA14 | 0/672 | ||
PSA15 | 0/646 | ||
مزیت و رجحان شخصی، فرد برند نسبت به سایرین | PSA16 | 0/722 | |
PSA17 | 0/739 | ||
PSA18 | 0/742 | ||
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | مخاطب شناسی | PRAS1 | 0/722 |
PRAS2 | 0/751 | ||
PRAS3 | 0/790 | ||
مردم داری | PRAS4 | 0/840 | |
PRAS5 | 0/855 | ||
تجربه مشتری از سازمان | PRAS6 | 0/843 | |
PRAS7 | 0/813 | ||
PRAS8 | 0/778 | ||
ارتباطات فردی و سازمانی کارآمد | PRAS9 | 0/727 | |
PRAS1. | 0/824 | ||
PRAS11 | 0/774 | ||
PRAS12 | 0/765 | ||
رویکرد مشارکتی و مشاوره ای نسبت به برندسازی شخصی | PRAS13 | 0/774 | |
PRAS14 | 0/783 | ||
PRAS15 | 0/793 | ||
PRAS16 | 0/751 | ||
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | مدیریت برداشت از خود | CIM1 | 0/719 |
CIM2 | 0/639 | ||
CIM3 | 0/741 | ||
خلق و نگهداری برند ساخته شده | CIM4 | 0/826 | |
CIM5 | 0/796 | ||
CIM6 | 0/808 | ||
CIM7 | 0/798 | ||
CIM8 | 0/772 | ||
جایگاه یابی مدیر برند | CIM9 | 0/793 | |
CIM10 | 0/790 | ||
عوامل شناختی موثر بر برندسازی | CIM11 | 0/659 | |
CIM12 | 0/760 | ||
CIM13 | 0/805 | ||
CIM14 | 0/778 | ||
CIM15 | 0/745 | ||
خلاقیت فکری و عملی در برندسازی شخصی | CIM16 | 0/783 | |
CIM17 | 0/667 | ||
CIM18 | 0/754 |
با توجه به نتایج بدست آمده در جدول 2؛ بارهای عاملی همه گویه های متناظر با هر سازه جملگی بالای 4/0 بوده و این نشان دهنده برازش مناسب مدل های اندازه گیری از نظر بارهای عاملی است. با توجه به جدول 3 پایایی ترکیبی همه شاخص ها بغیر از دو مورد بالاتر از 7/0 است و پایایی قابل قبولی دارند. دو متغییر دیگر نیز نزدیک به 7/0 بوده و نسبتا قابل قبول می باشند.
جدول3- مقدار ضریب آلفای کرونباخ و CR
نام متغیر | ضریب آلفای کرونباخ | پایایی ترکیبی (CR) |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/898
| 0/614
|
دانش و سواد شخصی | 0/730
| 0/648
|
شخصیت برند محور | 0/935
| 0/826
|
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 0/931
| 0/739
|
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/957
|
|
0/959
| 0/848
| |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/956
| 0/764
|
نمودار1- هیستوگرامی ضریب الفای کرونباخ سازه های پژوهش
نمودار 2- هیستوگرامی ضریب پایایی مرکب سازه های پژوهش
همانگونه که در نمودار 1 و 2 مشاهده می شود همه سازه ها دارای مقدار مناسب؛ ضریب آلفای کرونباخ، پایایی اشتراکی یا ترکیبی می باشند.
روایی همگرا
معیارAVE نشان دهنده میانگین واریانس به اشتراک گذاشته شده بین هر سازه با شاخص های خود است. فورنل و لارکر25 (1981) معیار AVE را برای سنجش روایی همگرا معرفی و مقدار بحرانی آن را عدد 5/0اعلام نمود. اعداد جدول4 که همگی بالاتر از عدد 5/0 هست، نشان دهنده همگرایی مطلوب ابعاد و مولفه های پژوهش است.
جدول4- میانگین واریانس استخراج شده
نام متغیر | میانگین واریانس استخراج شده(AVE) |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/587 |
دانش و سواد شخصی | 0/556 |
شخصیت برند محور | 0/586 |
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 0/621 |
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/582 |
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/620 |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/576 |
نمودار3- هیستوگرامی مقدار میانگین واریانس استخراج شده سازه های پژوهش
روایی واگرا
برای تایید روایی واگرا جذر ميانگين بدست آمده متغير مکنون بايد حداکثر بيشتر از آن متغير با متغير مکنون ديگر باشد (لطيفيان،1392). با توجه به نتايج جدول5، جذر ميانگين به دست آمده هر متغيرمکنون، بيشتر از آن متغير با متغيرهای مکنون ديگر که درتحقیق آمده است و اين نشان می دهد که روايی واگرای مدل مورد بررسی توسط آزمون فورنل ولارکر مورد تایید است.
| ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | آموزش های سازمانی نوین بانکداری | شخصیت برند محور | دانش و سواد شخصی | ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | مهارت و توانمندی های شخصی | ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/759 |
|
|
|
|
|
|
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/706 | 0/766 |
|
|
|
|
|
شخصیت برند محور | 0/748 | 0/750 | 0/766 |
|
|
|
|
دانش و سواد شخصی | 0/706 | 0/757 | 0/805 | 0/746 |
|
|
|
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/897 | 0/754 | 0/806 | 0/745 | 0/788 |
|
|
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/874 | 0/767 | 0/819 | 0/756 | 0/886 | 0/763 |
|
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/758 | 0/726 | 0/874 | 0/724 | 0/826 | 0/842 | 0/788 |
ضرایب معناداری t
نتایج جدول6 و شکل1 نشان داد که مقدار tبرای همه متغيرها از58/2 بيشتر می باشد. بنابراين ارتباط بين متغيرهای مشاهده شده با متغير نهان مربوط به خودش در سطح اطمينان بالا قابل قبول است.
جدول 6- مقادیر ضرایب معناداری روابط مدل و وضعیت فرضیه های پژوهش
مسیر | مقدار P -values | مقدار t -value | نتیجه آزمون | ||
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/000 | 6/892 | تایید | ||
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/000 | 5/601 | تایید | ||
دانش و سواد شخصی | 0/000 | 6/632 | تایید | ||
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/006 | 2/725 | تایید | ||
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/000 | 3/652 | تایید | ||
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/000 | 31/621 | تایید | ||
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/000 | 3/708 | تایید | ||
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/000 | 5/066 | تایید | ||
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/000 | 5/431 | تایید | ||
مهارت و توانمندی های شخصی | 0/000 | 5/092 | تایید | ||
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 0/000 | 12/469 | تایید |
| ضریب تعیین R-square
| ضریب تعیین تعدیل یافته R-square adjusted
|
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/764 | 0/762 |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/614 | 0/608 |
شخصیت برند محور | 0/826 | 0/823 |
دانش و سواد شخصی | 0/648 | 0/642 |
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/848 | 0/846 |
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 0/739 | 0/735 |
شاخص ارتباط پیشبین2 Q
شاخص ارتباط پیشبین یا2 Q ، دومین شاخص قدرت پیشبینی مدل است. این شاخص توسط استون و گیسر (۱۹۷۵) معرفی شد. با توجه به مثبت بودن مقدار شاخص ارتباط پیش بین متغیرهای پژوهش در جدول 8، روایی پیشبینی مورد تایید است و مدل از قابلیت پیش بینی مطلوب برخوردار می باشد.
جدول 8- شاخص ارتباط پیش بین 2 Q
| SSO | SSE | Q² (=1-SSE/SSO) |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 2268/000 | 1289/272 | 0/432 |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 1008/000 | 662/588 | 0/343 |
شخصیت برند محور | 1512/000 | 802/218 | 0/469 |
دانش و سواد شخصی | 504/000 | 327/088 | 0/351 |
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 2016/000 | 983/773 | 0/512 |
مهارت و توانمندی های شخصی | 2268/000 | 2268/000 | 0/000 |
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 1260/000 | 697/226 | 0/447 |
برازش مدل کلی PLS (شاخص نیکویی برازش (GOF))
تننهاوس و همکاران26 در سال2005 مدل هايی را ساختند که واريانس محور بوده و از طريق نرم افزارهای Smart PLS اندازه گيری می شد. اين مدل را باGOF نشان داده می شود.و برای آن سه مقدار را که شامل:1درصد يعنی برازش ضعيف،25 درصد يعنی برازش متوسط و35 درصد به بالا يعنی برازش قوی بودند را تعریف نمودند.
| ضریب تعیین (R2) | جذر ضریب تعیین | مقادیر اشتراکی (AVE) | جذر مقادیر اشتراکی | GOF |
ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار | 0/764 | 0.860 | 0/576
| 0.768 | 0.660 |
آموزش های سازمانی نوین بانکداری | 0/614 | 0/587 | |||
شخصیت برند محور | 0/826 | 0/586
| |||
دانش و سواد شخصی | 0/648 | 0/556
| |||
ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار | 0/848 | 0/620
| |||
مهارت و توانمندی های شخصی |
| 0/582
| |||
عملکرد شخصی و شغلی تحول محور | 0/739 | 0/621
|
مطابق جدول 9 مقدار بدست آمده GOF پژوهش برابر با 66/0 است، که نشان دهنده برازش قوی مدل می باشد.
بحث و نتیجه گیری
مدل برندسازی شخصی مدیران در بانک متشکل از تجارت از 7 بعد، 28 مولفه و 84 شاخص است. ابعاد آن شامل: آموزش های سازمانی نوین بانکداری، دانش و سواد شخصی، شخصیت برند محور، عملکرد شخصی و شغلی تحول محور، مهارت و توانمندی های شخصی، ارتباطات عمومی و جلب مشتریان پایدار و ایجاد و معرفی یک تصویر معنادار می باشد. بنابراین پس از شناسایی ابعاد، مولفه و شاخص های مدل برندسازی شخصی مدیران بانک تجارت در بخش کیفی، به منظور اعتبار سنجی مدل از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. بنابراین پژوهشگر پس از طراحی مدل مفهومی و سوال های پژوهش، به تخمین روابط در مدل پرداخت. برای بررسی سازگاری کل مدل با داده های تجربی مورد استفاده، از برازش کلی مدل استفاده می شود. به منظورتعیین برازش مدل اندازه گیری؛ بارهای عاملی روابط مدل، پایایی شاخص (که اعم از؛ آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی است)، روایی همگرا ، روایی واگرا، ضریب تعیین، شاخص ارتباط پیش بین و در نهایت شاخص نیکویی برازش محاسبه گردید. شاخص نیکویی برازش به دست آمده برابر با 66/0 است و بیانگر برازش کلی قوی مدل است. که اعتبار مدل در سطح بالایی مورد تایید می باشد.
پیشنهادها
§ پیشنهاد می گردد؛ بانک تجارت، یافته هایاین پژوهش را در برنامه تحولی خود گنجانده و در برنامه ریزی های راهبردی خود مورد استفاده قرار دهد.
§ پیشنهاد می گردد؛ برای جلب و حفظ مشتریان پایدار بانک تجارت، مبنای تشویقی ویژه ای برای مدیرانی که مشتریان وفادار بیشتری دارند در نظر گرفته شود.
§ پیشنهاد می گردد؛ این پژوهش برای برندسازی مجموعه بانک تجارت و سایر بانک ها تکرار شود.
محدودیت ها
- یکی از محدودیت های این پژوهش، عدم استقبال جامعه نمونه از پرسشنامه و عدم پاسخگویی به آن بود.
- در این نوع پژوهش ها، داده های جمع آوری شده معمولا از یک مقطع زمانی است. اگر اطلاعات گرداوری شده، به صورت سری زمانی بود، احتمالا نتیجه بهتری بدست می آمد.
منابع
آل رسول، سهیل، (1395). لزوم برنامه ریزی استراتژیک برندسازی شخصی حرفه ای برای مهندسان ساختمان. فصلنامه عمران رهاب، 2(5)، 5-2.
درستکار، احسان ؛ یعقوبی پور، علی ؛ منتظری، محمد و شول، عباس. (1401). طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران: رویکردی آمیخته،https://civilica.com/doc/1881513.
ساعتچی، سید مهدی؛ آسایش، فرزاد؛ طوطیان اصفهانی، صدیقه و هاشمی، سید محمود، (1402)، ارائه مدلی برای هویت سازی برند در بانک های ایرانی،https://civilica.com/doc/.1941459
غفاری آشتیانی.پیمان، میر، سعید،(1394). بررسی تأثیر شخصیت برند بر پیامدهای مرتبط با آن (اعتماد، وابستگی ،تعهد) مطالعه موردی : شرکت داروسازی بهداشتی پرمون، فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، پارس مدیر، شماره 1،6-15 .
قاسمی، حمید ؛ صائمیان، فاطمه (1396). مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارت های ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با سایر رشته ها. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، پیاپی23، 52-43.
ملایی, ربابه, سیادت, سید علی, هویدا, رضا, ریزانه, جلال، (1400). طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزشهای سازمانی (مورد مطالعه:کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران). مجله ایرانی مطالعات مدیریت, 14(4), 699-720. doi: 10.22059/ijms.2020.309396.674202.
Assael, H. (1995). Consumer behaviour and marketing action. Cincinnati:South-Western College Publishing.
Birnik, A., Birnik, A. K., & Sheth, J. (2010). The branding challenges of Asian manufacturing firms. Business Horizons, 53(5), 523-532.
Crawford-weich, S. (1998).To brand or not to brand? That is the question. Developments, 30-40.
Cheborgei, W. Ch., & Kamaar, M. (2017). Influence of personal branding on organizational performance in the affluent banking industry in Kenya industry in Kenya. The Strategic Journal of Business & Change Management, 4(4), 678 - 692.
Erdem, T. (1998). An empirical analysis of umbrella branding. Journal of Marketing Research, 35(3), 339-351.
Ghosh, D. K., & Kulshrestha, S. S. (2016). Employee Branding–Becoming a New Mantra for Employee Engagement. International Journal of Science and Research, 5(6), 2081 – 2086.
Keller, K. L. (2007). Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity (3rd ed.). Pearson Higher Ed USA.
Khedher, M. (2014). Personal branding phenomenon. International journal of information, business and management, 6 (2), 29-40..
Luca, F. A., loan, C. A., & Sasu, C. (2015). The importance of the professional personal brand. The doctors`personal brand. Procedia Economics and Finance, 20, pp 350-357, 7th International Conference on Globalization and Higher Education in Economics and Business Administration, GEBA.
Sagdati, M. (2015). The role and importance of personal branding in career development.. Bachelor Thesis, International Business,Valkeakoski,univercity of applied sciences.
Strizhakova, Y., Coulter, R. A., & Price, L. L. (2008). The meanings of branded products: A cross-national scale development and meaning assessment. International Journal of Research in Marketing, 25(2), 82-93.
Ogutu, R. P., & Ougo, R. T. (2016). The Relationship Between Personal Branding And Career Success: A Case of Employees at Geothermal Development Company in Kenya. International Journal of Economics, Commerce and Management, IV(8), 282-306.
Palmer, A. J. (1996, October 1). Integrating brand development and relationship marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 3(4), 251-257. doi:
Pawar, A. (2016). The Power of Personal Branding. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 6(2), 840-847.http://dx.doi.org/10.1016/0969-6989(95)00071-2.
Peters, T. (1997). The brand called you. Fast company, 10(10), 83-90.
Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., & Howe-Walsh, L. (2018). Developing an authentic personal brand using impression management behaviours. International Journal.of Qualitative Market Research, 21(2),166-181.
Ward, C., & Yates, D. (2013). Personal branding and e-professionalism. Journal of Service Science (JSS), 6(1), 101-104.
[1] دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
[2] دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
نویسنده مسئول Kiasatmohammadii@yahoo.com
[3] دانشیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
[4] استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
[5] Peters
[6] khedher
[7] Lucaa
[8] Crawford-weich
[9] Lim & Locass
[10] Assael
[11] Erdem
[12] Keller
[13] Birnik et al
[14] Strizhakova et al
[15] Tom Peters
[16] Fast Company
[17] The Brand Called You
[18] Ward & Yates
[19] Sagdati
[20] Individual’s Era
[21] Luca, loan & Sasu
[22] Gorbatov
[23] futur corporate brand
[24] Thompson-Whiteside
[25] Fornell and Larcker
[26] Tenenhos& et al
مقالات مرتبط
-
تحلیل محتوای میزان توجه به مولفههای تربیت شهروندی در کتب تعلیمات اجتماعی دوره های ابتدایی
تاریخ چاپ : 1397/09/01 -
-
بررسی رابطه رهبری معنوی و فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران
تاریخ چاپ : 1396/12/01 -
ارزیابی وضعیت مؤلفه های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری (مورد: شهر تهران)
تاریخ چاپ : 1396/12/01
حقوق این وبسایت متعلق به سامانه مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی است.
حق نشر © 1404-1400