مقایسه بین درگیری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در میان دانش آموزان دارای آموزگار با ویژگی شخصیتی درون گرا و برون گرا
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند، معاون آموزشی
کلید واژه: درگیری تحصیلی, کیفیت زندگی, دانش آموزان, ویژگی شخصیتی, درون گرا, برون گرا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بین درگیری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در میان دانش آموزان دارای آموزگار با ویژگی شخصیتی درون گرا و برون گرا (مطالعه موردی: دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403)، صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ نوع داده های مورد بررسی، کمی؛ به لحاظ روش گرداوری داده ها پیمایشی- میدانی و به لحاظ نوع روش، توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان دختر و معلمان شاغل به تحصیل در پایه ششم ابتدایی شهرستان تهران در سال تحصیلی ۱۴۰2 – 1403، به خود اختصاص دادند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش تصادفی جند مرحله ای بود. روش اجرای پژوهش نیز به این صورت بود که محقق ابتدا تست شخصیت شناسی مایرز – بریجز را از معلمان منتخب اخد نمود سپس معمان را به دو دسته دارای ویژگی شخصیت درون گرا و ویژگی شخصیت برون گرا تقسیم نمود. در نهایت چنین نتیجه گیری شد که؛ بین درگیری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه در میان دانش آموزان دارای آموزگار با ویژگی شخصیتی درون گرا و برون گرا در میان دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403، تفاوت معنادار وجود دارد و دانش آموزانی که دارای معلمان با ویژگی شخصیتی برون گرا هستند
The present study was conducted with the aim of comparing academic conflict and quality of life at school among students with teachers with introverted and extroverted personality traits (case study: female elementary school students in Tehran in the academic year 1402-1403). The present research method is practical in terms of purpose; in terms of the type of data examined, quantitative; In terms of the data collection method, it is survey-field and in terms of the type of method, it is descriptive-correlation. The statistical population of the current study was female students and working teachers studying in the sixth grade of elementary school in Tehran city in the academic year of 1402-1403. The sampling method in this research was random stepwise method. The method of conducting the research was that the researcher first took the Myers-Bridges personality test from the selected teachers, then divided the teachers into two groups with introverted personality traits and extroverted personality traits. Finally, it was concluded that; There is a significant difference between academic conflict and quality of life at school among students with teachers with introverted and extroverted personality traits among female elementary school students in Tehran in the academic year 1402-1403 and students with teachers with They are extroverts
آتش روز، بهروز؛ نادری، فرح؛ پاشا، رضا؛ افتخار صعادی، زهرا؛ عسگری، پرویز(1397). تأثیر الگوی انگیزشی موزیک بر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایة هشتم شهر دزفول.13(50)،صص
آتشی دوقزلو، ناهید؛ کارگر، زهرا. (1402). رابطه احساس تعلق به مدرسه براساس درگیری تحصیلی و اهداف پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهر آباده، سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
اسکندری، نجمه، صدوقی، مجید (1399)،رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی : نقش واسطه گری انگیزش درونی ،رویش روانشناسی ،9(12)،صص 32-23
بهرامی، فاطمه. (1400). نقش و جایگاه ویژگی های شخصیتی در بین معلمان دوره ابتدایی، نخستین همایش ملی ایده های کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، ایران، بوشهر شهریور 1400.
پردل، مرتضی؛ کارشکی، حسین؛ پاکدامن، مجید (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر درگیری تحصیلی و شکوفایی دانش آموزان دوره اول دبستان، پژوهشنامه تربیتی، شماره 71، 21-37.
دلقندی، علیرضا؛ بیان فر، فاطمه؛ طالع پسند، سیاوش. (1398). پیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(53)، 73-92.
رضایی، زینب؛ بردبار، مریم؛ زارع زردینی، فاطمه. (1401). رابطه معلم-دانش آموز و درگیری تحصیلی نوجوانان: نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه، رویش روانشناسی، 11(9)، پیاپی 78، 45-56.
شریف زاده، سیدعلی؛ برجعلی، احمد؛ اسکندری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ سهرابی، فرامرز. (1399). شناسایی ویژگیهای روانشناختی در انتخاب معلمان ابتدایی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 16(57)، 282-301.
صدوقی، م؛ غفاری، ع. (1397). رابطۀ حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای کیفیت زندگی در مدرسه، دوفصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت مدرسه، 1(6)، 245-266.
غفاری، خلیل؛ سرلک، مریم؛ داوودی، حسین. (1397). بررسی تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(3)، 181-208.
میرزایی قره لر، زهرا؛ حاتمی، حمیدرضا. (1398). پیش بینی تاب آوری تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر، رویش روانشناسی، 8(9)، پیاپی 42، 111-118.
Bhattacharya, M., & Coombs, S. (2019). Formalytics as real-time feedback and feedforward for sustainable lifelong learning pathways. Journal of Interactive Learning Research, 29(4), 497-506.
Bitchener, J. (2018). Teacher Written Feedback. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, 1-7.
Buzzai C, Filippello P, Costa S, Amato V, Sorrenti L. (2021). Problematic internet use and academic achievement: A focus on interpersonal behaviours and academic engagement. Social Psychology of Education: An International Journal. 24(1): 95-118.
Eren, S. U. N. A., & Mahmut, Ö. Z. E. R. (2022). The relationship of preschool attendance with academic achievement and socioeconomic status in Turkey. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 13(1), 54-68.
Ghazal, L., Aijaz, A., Parpio, Y., Tharani, A., & Gul, R. B. (2018). Feed-forward: Paving ways for students' subsequent learning. Nurse education today, 71, 116-120.
Hughes JN, Cao Q. (2018). Trajectories of teacher-student warmth and conflict at the transition to middle school: Effects on academic engagement and achievement. Journal of School Psychology. 67: 148-162.
Kapetanovic, S., Ginner Hau, H., Eichas, K., Olsson, T. M., Ferrer-Wreder, L., & Eninger, L. (2022, September). Does attending preschool in an economically advantaged or disadvantaged neighborhood moderate the effects of the preschool edition of promoting alternative thinking strategies®️?. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 978662). Frontiers.
Karki P, Chaudhury S, Patangia B. (2020). Academic engagement among college students in Urban Bangalore: Exploring institutional and individual level determinants of academic engagement. Journal of Educational Psychology. 14(2): 24-33.
Krammer, G., Pflanzl, B., & Mayr, J. (2018). Using students’ feedback for teacher education: measurement invariance across pre-service teacher-rated and student-rated aspects of quality of teaching. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1-14.
Ma Y, Bennett D. (202