بررسی میزان تناسب محتوای قصد شده با محتوای اجرا شده و تجربه شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاداسلامی مهاباد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: محتوای برنامه درسی قصد شده, تجربه شده, اجرا شده, دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تناسب محتوای قصد شده با محتوای اجرا شده و تجربه شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش اعضای کارشناسان رشته آموزش ابتدایی، اساتید هیات علمی و مدعو، دانشجویان (شامل کارشناسی و کاردانی) رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد مهاباد هستند. بنابراین کل جامعه آماری طبق اطلاعات بدست آمده برابر با 86 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه مناسب از تمام شماری استفاده شد. با توجه به هدف ها و پرسش های ویژه پژوهش، برای جمع آوری داده های مورد نیاز از ابزارهای زیر استفاده شده است. برگه های خلاصه اطلاعات مربوط به برنامه درسی قصد شده، برگه های مصاحبه با کارشناسان، پرسشنامه نظرخواهی از اساتید مدعو و هیات علمی، برگه های مشاهده از نحوه تدریس اساتید درس آموزش ابتدایی به منظور کسب اطلاع از نحوه برنامه اجرا شده (چک لیست مشاهده رفتار)، فرم نظر خواهی از رشته آموزش ابتدایی استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه درسی اجرا شده در مؤلفههای هدف و محتوای شناختی و عاطفی، روش تدریس و ارزشیابی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که میانگین اساتید در هر سه مؤلفه بیشتر از دانشجویان است. همچنین بین برنامه درسی اجرا شده و تجربه شده و دیدگاه اساتید و دانشجویان در خصوص برنامه درسی اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد.
The aim of the present study was to examine the fitness of intended content and implemented content as well as experienced content related to Primary Education major in Islamic Azad University of Mahabad. The study is that of the descriptive. The statistical population comprised of experts, faculty members and students of Primary Education major in Mahabad Azad University. Therefore, the population was estimated as 86. The census method was used to determine the sample size. To collect the data, following instruments were used. The report sheets of the teaching process related to the Primary Education, the questionnaire of Primary Instruction and the questionnaire related to the perspectives of faculty members and students. The results showed that implemented syllabus design in the target components and cognitive as well as emotional contents, methodology and estimation were significantly different. The means of professors were greater than those of the students for all three subscales. Also, there was significant difference between implemented as well as experienced syllabus design and perspectives of teachers and student’s regarding the implemented syllabus design.