بررسی تأثیر مؤلفههای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر بر کیفیت زندگی کاری معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: کیفیت زندگی کاری, مدیریت کیفیت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای اصلی مدیریت کیفیت برکیفیت زندگی کاری معلمان شهر تهران در سال تحصیلی1388 می باشد. روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مدارس شهر تهران که شامل 7254 دبیر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و از طرفی جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه آماری 385 نفر به دست آمد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تدوین پرسشنامه پس از مطالعه عمیق، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان، مولفه های اصلی مدیریت کیفیت که شامل: چشماندازگرایی، توسعه مشارکت، حذف موانع، فرآیندگرایی، خلاقیت، غرور و لذت از کار، راندن ترس و بیم و ایجاد تغییر است، شناسایی شد. پس از نظر سنجی از متخصصان و استادان راهنما و مشاور، روایی آن تایید شد. هم چنین، با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ پایایی پرسشنامه کیفیت 96 % و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری با ضریب 86% در جامعه مورد نظر اجرا شد. سپس با دو روش پژوهش آماری مناسب که شامل آمار توصیفی و استنباطی است، تجزیه و تحلیل انجام شد. در آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند راهه و آزمون فریدمن نتایج زیر به دست آمد: بر اساس نتایج پژوهش از دیدگاه معلمان شهر تهران، کلیه مؤلفه های اصلی مدیریت کیفیت فراگیر بر کیفیت زندگی کاری معلمان تأثیر مثبت دارد و باعث بهبود کیفیت خدمات آموزشی آنان می گردد و مولفه مشارکت معلمان و چشم اندازگرایی بیشترین تاثیر را بر کیفیت زندگی کاری و راندن ترس و بیم و حذف موانع کمترین تاثیر را داشته است.
This study investigated the effects of principal components of quality management in work-life quantity of teachers in Tehran city in the Academic Year of 1388. The methology of research was survey descriptive type. The research population included all teachers (i.e., 7254 teachers) in Tehran teachers and simple random sampling, Morgan table, was applied and 385 teachers were selected. Measuring instrument was a questionnaire and it was developed after deep study, and theoretical research done in Iran and the world. The main components of quality management which include: wisdom, partnership development, removing barriers, process, creativity, pride and enjoying work, and the fear of change were detected. In order to examine the validity of thr tool, a group of experts examined and confirmed its validity. The coefficient of reliability of the questionnaire of quality of life was 0.96, and it was 0.86 for the questionnaire of working with the community. Inferential statistics of the multi-way ANOVA and Friedman test were applied and the following results were obtained. Based on research results, from the perspective of teachers in Tehran, All major components of TQM on quality of work life of teachers had a positive impact, and improve the quality of educational services, and the components of participating teachers and wisdom had the most effect on quality of work life and removing barriers of fear had the least effect.
- بزاز جزایری، سیداحمد. (1386). تدوین مدل ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمانها، صنعت سیمان، شماره 89.
- پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد و گلدوست جویباری، یاسر.(1388). کیفیت زندگی کاری. تهران: مرکز نشر و پخش کتاب دشتی.
- جعفری، مصطفی؛ اصولی، سیدحسین؛ شهریاری، حسام؛ شیرازیمنش، مژده و فهیمی، امیرحسین. (1386). ابزارهای استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر. جلد اول. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
- جعفری، مصطفی؛ اصولی، سیدحسین؛ شهریاری، حسام؛ شیرازیمنش، مژده؛ فهیمی، امیرحسین. (1386). ابزارهای استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر (چاپ چهارم)، تهران: انتشارات غزال.
- حسنزاده، داود؛ صائمیان، آذر. (1381). خشنودی شغلی توجه به کارکنان و کیفیت زندگی کاری. مدیریت، شماره 63-63.
- شریفزاده، فتاح. (1379). مدیریت کیفیت فراگیر، تهران، انتشارات ترمه.
- کامینگز، توماس ج. و ورلی، کریستوفر ج. توسعه سازمان و تحول (بهبود و بازسازی سازمان)، ترجمه دکتر عباس محمدزاده (1374)، انتشارات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
- کریموند، صفر. (1383). «بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری کارکنان با بهرهوری آنان در آموزش و پرورش شهر تهران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رودهن: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- ناظم، فتاح. (1382). مدیریت (مباحثی در رفتار سازمانی). تبریز: انتشارات وفاجو.
- ناظم، فتاح؛ میرهاشمی، مالک. (1382). مجموعه مقالات ارائه شده در همایش منطقهای مؤلفههای کیفیت در آموزش عالی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- همتی، پری. (1386). رابطه بین مدیریت تضاد و نگرشهای فرهنگی مدیران با کیفیت زندگی کارکنان در آموزش و پرورش شرق استان تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، رودهن: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- یارمحمدی، افسانه. (1385). بررسی آرای مدیران و کارشناسان ستادی مناطق آموزش و پرورش تهران دربارة روش های اجرای مدیریت کیفیت جامع، پایاننامه کارشناسی ارشد، رودهن: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- Bell M. Veisen R.(1998), Supervisory Management, 4thed, (South-Western & Llege Publishing), p.53
-Conningham R. Lindsay (2001) The Management and Control of Quality 5th South-Western Thomson Learning, p. 332.
- Fees Terman. Kavakas N. Yasen F. Wright, Human Resource Management, (IRWIN:2009), P44.
- Back Ford (1998), Quality: A critical Introduction (Routledge), p. 106.
-Green,Karolin.Deen, Reeid. Pesnit,Suzan. (2008). "Applying Total Quality Management In Academics",
-Kontes H. Vihrich T. Motteson (1990), Organizational Behavior and Management, 6th (Me Grow Hill), p. 462
-Verder J. Davis E. Feldman (1989) Organizational Behavior, (Mc Graw-Hill) P.494.
http://www.marging.com-
http://www.tbzmed.ac.ir-
http://www.eric.com