صلاحیت های مورد نیاز مدیران آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: شایستگی, مدیران مدارس, صلاحیت, مدیران آموزشی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی صلاحیت های مورد نیاز مدیران آموزشی با روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری، کلیه مدیران مدارس ابتدائی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی سازمان آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 87-86 برابر3594 می باشد. حجم نمونه آماری عبارت است، تعداد 346 نفرکه بر اساس جدول تقسیم حجم نمونه مورگان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد که روایی آن از طریق 20 نفر از صاحب نظران بررسی و پایایی آن هم با استفاده از آلفای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی آن 82/ . بدست آمد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان میدهد که مهم ترین صلاحیت های مورد نیاز مدیران آموزشی عبارتند از: صلاحیت های مدیریتی و رهبری، صلاحیت های اجتماعی، صلاحیت های تکنولوژی، صلاحیت های فردی، صلاحیت های اقتصادی (شغلی و کاری )، صلاحیت های معنوی، اخلاقی و مذهبی، صلاحیت های هوشی (فکری)، صلاحیت های پژوهشی، صلاحیت های محیطی، صلاحیت های جهانی و بین المللی، صلاحیت های سیاسی و صلاحیت های فرهنگی، که برنامه ریزی در جهت ایجاد و توسعه این صلاحیت ها در مدیران آموزشی به دست اندرکاران نظام آموزشی توصیه می گردد.
The present study aims at investigating and identifying the competencies needed for educational managers. A population of 3594 principals were considered for this study including all those who worked in pre-elementary, elementary, junior-high, and high schools in the city of Tehran in the academic of 2007/08. The research sample consisted of 346 principals selected through applying Morgan random sampling index. The tool of data collection was a questionnaire validated by 20 experts. It also enjoyed a reliability of 0.82 calculated through applying Kronbach’s Alpha method. The results of data analysis showed that the most significant required competencies for educational managers are: management, leadership, social, technological, individual, economical (occupational and professional), spiritual, moral, religious, intelligence, cognitive, research, environmental, global, international, political, and cultural competencies. Therefore, it was recommended to plan the educational system in such a way that educational managers meet the abovementioned competencies in training courses.
- خواجه ای، سعید.(1381). ارزشیابی صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی، جهت طراحی مدل مناسب مدیریت، فصلنامه تعلیم و تربیت، نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت، سال هیجدهم، شماره 1 و 2، شماره مسلسل 69-70.
- قائمیان، صدیقه (1387). شایستگی های نوین سرمایه های انسانی در نظام اموزشی، سازمان های پیشرو
- غفاریـــان، وفاه.(1379). شایستگی های مدیریتـــی، سازمان مدیریت صنعتی، 1379 .
- فرهی بوزنجانی، برزو.(1384). «معرفی الگوی توسعة توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران اداری کشور»، دانش مدیریت، سال هیجده، شماره68
- لبادی، زهرا. (1386). بررسی صلاحیت های مدیران آموزش عالی با عنایت به شاخصهای بین المللی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب، رساله دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
-elene abel ،marie(2008)competencies management.and learning organizational memory”journal of knowledge Management . kempston: 166.5.p.15.
-rdonez ratricia miltiadis lytras( 2008 ).Competencies and human resource manaement:Implications for organizational competitive. Advantage. Joumal of knewledge management. Kempstonvel 12,166.6.48.
-PMBOK Guide(2004). A Guide For The Project Management Body Of Knowledge, Third Edition
-Project Management Institute(2004). What Else The PM Knowledge / Competencies The Individual And Organization Need To Learn? Amiable At Googel. Com (2006/8/23)
-msdan,paul(2001)”learning leadership in higher education”naven Ebrahim,damghan university publication.
-an dam Karen (2004 ) developing a competen cy_based framework for teachers, entrepreneurial behavior. Tibury university , the nether lands .
-Young. M And Dulewicz. V (2005). A Model Of Command, Leadership And Management Competency In The British Royal Navy, Journal Leadership & Organization Development. Vol. 25 No 3 2005