نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: اضطراب, یادگیری, اعتماد به نفس, معلمان دوره ابتدایی, ارزشیابی توصیفی, شهرستان دماوند,
چکیده مقاله :
با توجه به نوپایی و اهمیت ارزشیابی توصیفی در کشور و اجرای آزمایشی آن در پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی تحصیلی، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانش آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر دماوند انجام شده است. در همین راستا و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق کاربردی حاضر از روش پژوهش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است. به همین منظور محقق پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویه ای که سه بعد (اعتماد به نفس، اضطراب، یادگیری معنادار) در دانش آموزان دوره ابتدایی را اندازه گیری می نماید و ضریب پایایی 85/0 را دارا است را بین186 معلم دوره ابتدایی(120 معلم زن و 26 معلم مرد) که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده از میان کل معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان دماوند که تعداد آنها 354 نفر برآورد شده بود، انتخاب گردیدند، توزیع نموده و در نهایت ضمن ارائه آمار جمعیت شناختی نمونه آماری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مانند جدول فراوانی و درصد و نمودار دایره ای، به توصیف متغیرهای تحقیق و با استفاده از آزمون کلموگروف – اسمیرنف، آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد. در انتها از آزمون فرضیات تحقیق چنین نتیجه گیری شد که؛ از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دماوند ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانش آموزان ابتدایی تاثیر معنادار دارد. جنسیت معلمان بر دیدگاه ایشان در خصوص، نقش ارزشیابی توصیفی در افزایش یادگیری معنادار، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدایی تاثیری ندارد.
Given the nascent and the importance of descriptive evaluation in the country and its pilot implementation in the first grade of elementary school to sixth, The present study aimed to investigate the role of descriptive evaluation on anxiety, increase self-confidence and learning in primary school children of primary school teachers approach Damavand is done. In this way and in order to test hypotheses have applied descriptive research method - has been used. For this purpose, the researcher made questionnaire with 24 items, of which three (self-esteem, anxiety, meaningful learning) measures the elementary school students And has the reliability vary from 850 to between 186 elementary school teachers (120 female teachers and 26 male teachers) that simple stratified random sampling method from among the total number of male and female teachers in primary schools in the city of Damavand estimated 354 people had been recruited, distributed the research was carried out. At the end of the research study, it was concluded that, from the perspective of primary school teachers in the city of Damavand descriptive evaluation reduce anxiety, increase self-confidence and learning in primary school has a significant impact. Teacher's gender on their perception about the role of descriptive evaluation in meaningful learning increasing, decreasing anxiety and increasing confidence elementary students have no effect.