ارزیابی عملکرد بانک مسکن با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: EFQM, توانمندسازها, نتایج, منابع انسانی, آسیب ها, بانک مسکن,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله اولویت بندی عوارض(آسیب ها) بانک مسکن با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM است. ساختار مدل تعالی سازمانی EFQM دارای دو حوزه توانمندسازها و نتایج است. حوزه توانمندسازها که بیان کننده اجزای تشکیل دهنده سازمان و چگونگی تعامل آنها با هم است، شامل 5 معیار رهبری – خط مشی و راهبرد – کارکنان – شرکتها و منابع و فرآیندها است .حوزه نتایج حاصل از اجرای توانمند سازها است .این حوزه از 4 معیار نتایج مشتریان – نتایج منابع انسانی –نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تشکیل شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی– همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شاغل در ادارات مرکزی بانک مسکن واقع در شهر تهران در سال 1394 (1335نفر)می باشد. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 300 نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری ساده انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مدل تعالی سازمان (EFQM) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.989 بدست آمد که حاکی از هماهنگی درونی گویه ها و پایایی قابل قبول پرسشنامه است. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه و آزمون فریدمن ای با کاربرد نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ عوارض (آسیب ها) بانک مسکن در حوزه نتایج بیشتر از حوزه توانمند سازها می باشد. با توجه به میانگین رتبه معیار نتایج مشتری (5.80)، نتایج منابع انسانی (5.69)، رهبری (5.54)، منابع انسانی (5.37)، نتایج جامعه (5.09)، خط مشی و راهبرد (4.90)، نتایج کلیدی عملکرد (4.78)، فرآیندها (4.08) و شرکت ها و منابع (3.75) در اولویت اول تا نهم آماری عوارض (آسیب ها) بانک مسکن از نظر پاسخگویان بودند.
The aim of this article is to prioritize complications (damages) of Maskan Bank by using EFQM Organizational Excellence Model. The structure of EFQM Organizational Excellence Model has two domains of enablers and results. Domain of enablers expresses the constituent components of the organization and how they interact together. It includes five criteria of Leadership - Policy and Strategy - Employees - Companies and Resources and Processes. The domain of results is achieved from implementation of the enablers. This domain has constituted of 4 criteria of Customer Results - Human Resources Results -Society Results and Performance Key Results made. This research is applied in terms of purpose. It is descriptive - correlational in terms of method. Statistical population of this research includes all employees working in central offices of Tehran city Maskan Bank in 2015 (1335 persons). Statistical sample was estimated 300 persons based on Cochran formula. They were selected by simple random sampling method. Standard organization excellence model (EFQM) questionnaire was used to collect the data. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by using experts' opinion. Cronbach's alpha coefficient was obtained 0.989 for the whole questionnaire. This suggests internal consistency of items and acceptable reliability of the questionnaire. Finally, the data were analyzed by using one-sample t test and Friedman test with application of SPSS software. Results showed that the complications (damages) of Maskan Bank are greater in domain of results compared to the domain of enablers. Considering the average rating of criterion of customer results (5.80), human resources results (5.69), leadership (5.54), human resources (5.37), society results (5.09), policy and strategy (4.90), performance key results (4.78), processes (4.08) and companies and resources (3.75) were in the first to nine statistical priorities of complications (damages) of Maskan Bank according to the respondents' opinion.
- جلوداری ممقانی، بهرام (1385). تعالی سازمانی EFQM، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ دوم.
- نجمی، منوچهر؛ حسینی، سیروس (1385). مدل سرآمدیEFQM از ایده تا عمل. تهران: مؤسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی، نشر روناس، چاپ ششم.
- ورزشکار، احمد (1387). طراحی و تبیین نظام مدیریت منابع انسانی تحقیقات، به راهنمایی دکتر ابوالفضل محمدی، دانشگاه امام حسین (ع). دانشکده مدیریت و برنامه ریزی (دکتری مدیریت منابع انسانی).
- قوی دل ،علی (1386)اصول ومبانی مدل تعالی سازمانی –تهران:موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی
- نجمی، منوچهر، 1389، مدل جایزه تعالی efqm2010، انتشارات سرآمد
-European Foundation for Quality Management (2006). EFQM Excellence Model. Available at: URL: www.efqm.org
-George, C. & Cooper, F. & Douglas, A. (2003). Implementing the EFQM excellence model in a local authority. Managerial Auditing Journal, 18. 2, 122- 127.
-Tari, J. J. (2006). An EFQM Model self– assessment exercise at a Spanish university. Journal of Education Administration. 44. 2. 188-170.
-Moullin, M. (2007). Quality Management, Performance Measurement, Organisational Excellence. Center for Individual and Organizational Development. Sheffield HallamUniversity. City Compus, Harward Street, Sheffield.
Charles Aubrey(2005).” THE ECOMOMIC IMPACT OF APPLYING EFQM (2006 )", Asia Pacific Quality Organization & American Society For Quality, USA.