بررسی رابطه سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان (استان لرستان)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: سلامت سازمانی, استرس شغلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل 200 معلم است که با روش تصادفی ساده از بین آنها، 130 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) و استرس شغلی را تکمیل نموده اند. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری (پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یک راهه) انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که بین سلامت سازمانی و استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان همبستگی معکوس و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین، یافته های حاصل از رگرسیون گام به گام حاکی است که از بین مؤلفه های سلامت سازمانی، دو مؤلفه ملاحظه گری و انسجام نهادی به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات استرس شغلی دبیران دبیرستانهای مربوطه را دارا می باشد که سهم تبینی مؤلفه اول بیشتر از مؤلفه دوم است. از طرفی تحلیل واریانس یک راهه بین میزان استرس شغلی معلمان بر حسب متغیر دموگرافیکی (سطح تحصیلات) تفات معنی داری را نشان نمی دهد.
This study aimed at finding the relationship between organizational health and teacher stress in the government run boys' high schools in Delfan. The method of research was descriptive and correlational. One hundred thirty teachers were randomly selected from 200 teachers and were asked to complete the Organizational Health Inventory (OHI), and the Job Stress questionnaire. Descriptive statistics and statistical tests (Pearson correlation, regression & one-way ANOVA) were used to analyze the data. The results revealed that there is a negative and significant correlation (r=-.248, p=.05) between the variables. Also, a stepwise regression was used to predict job stress of the teachers from organizational health. It was found that from organizational health components, consideration, and institutional integrity as predictor variables, can enter the final regression equation for explaining job stress of the teachers of the high schools in Delfan and it was found that the consideration component is a better explainer than the structural integrity component. In addition, a one-way ANOVA between job stress of the teachers in different demographic group (education level) showed that there is not a significant relationship between them.