آسیب شناسی ارزشیابی آموزشی از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر تهران و ارایه راهکارهای بهبود ارزشیابی آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: دبیران, شهر تهران, دوره راهنمایی, ارزشیابی آموزشی, آسیب شناسی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف از انجام آن آسیب شناسی ارزشیابی آموزشی از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر تهران و ارایه راهکارهای بهبود ارزشیابی آموزشی بوده که با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شامل 15870 نفر بودند که از میان آنها تعداد 308 نفر به عنوان نمونه، طبق جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی ساده و طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش دوپرسشنامه محقق ساخته اولی برای تعیین آسیب های وارده به نظام ارزشیابی تحصیلی دوره راهنمایی بود که پس از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده ابتدا 48مورد به صورت چک لیستی تهیه شد و پس از نظر سنجی و مصاحبه با افراد صاحبنظر در 30 گویه تدوین وروایی آن توسط نظرسنجی از 10 نفر صاحب نظر انجام و پس از اعمال اصلاحات توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی آن با ضریب 89/0 تأیید شد و دومی برای ارایه راهکار های بهبود ارزشیابی آموزشی تدوین و روایی و پایایی آن نیز تایید شد.برای اجرای اصلی 340 پرسشنامه با احتمال 10% عدم برگشت توزیع شد و در نهایت 308 پرسشنامه جمع آوری شد و داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: 1- به نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران هر سه مورد از آسیب های مرتبط به مسائل دانش آموزان و آسیب های مرتبط به مسائل دبیران و آسیب های ساختاری به میزان زیادی بر ایجاد آسیب های ارزشیابی آموزشی موثر هستند. 2- به نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران توجه به راهکارهای مرتبط به مسایل دبیران و راهکارهای ساختاری به میزان زیادی در بهبود نظام ارزشیابی آموزشی موثر هستندو همچنین به نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران ارزشیابی دوره راهنمایی به میزان زیادی منطبق بر الگوهای مدون آموزشی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان است. 3- دبیران مرد نسبت به دبیران زن در راستای آسیب شناسی ارزشیابی آموزشی دارای نظرات متفاوتی می باشند و توجه به آن را امری ضروری می دانند.
The present study aimed at investigating the pathology of Tehran Guidance Schools evaluation system and strategies for improving educational evaluation The population included all guidance schools teachers in Tehran which included 15870 persons in the 91-92 school year. The sample of the study was chosen based on kerjsy and Morgan Table and consisted of 308 persons chosen randomly. To assess the probable damage to guidance education evaluation system according to depth study of the theoretical and research backgrounds, a researcher-made questionnaire was designed which consisted of three main components with 30 items. The content validity of the questionnaire was confirmed by ten experts and its reliability was calculated and verified by Cronbakh's Alpha which appeared to be 0.89. The other researcher-made questionnaire was also used to investigate the strategies for improving the educational evaluation system. The validity and reliability of the tool were confirmed too. The results showed that: according to guidance schools teachers' point of view the main damages made in scope towards students and teachers as well as the structure of system. The improvement of strategies related to teachers and the structure of system affect the improvement of the educational evaluation more than the strategies which are related to students. The guidance schools evaluation system is in agreement with the theoretical evaluation patterns and students' characteristics. Also, male and female teachers had different views about the damages. Male teachers believed that the mentioned damages were more important. According to them, it was very important to tackle the weaknesses of the current evaluation system.