بررسی تفکر انتقادی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 87-1386
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: هیأت علمی, مهارت های تفکر انتقادی, تجزیه و تحلیل, ارزشیابی, استنباط, استدلال قیاسی, استدلال استقرایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به بررسی وضعیت تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ارائه پیشنهادهایی به برنامه ریزان آموزشی دانشگاه درجهت پرورش بهتر تفکر انتقادی آنها می باشد. برای بررسی سطح مهارت های تفکر انتقادی از روش توصیفی - زمینه یابی و برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصله نیز، از آزمون های آماری T و ANOVA استفاده شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی زن و مرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که در پنج دانشکده مشغول به تدریس می باشند و جمعیت آنها 200 نفر است.حجم نمونه پژوهش 132 نفرمی باشدکه بااستفاده از جدول آماری کرجسی– مورگان به صورت تصادفی و طبقه ای،ازبین اعضای هیأت علمی زن و مرددانشگاه انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات، از آزمون استاندارد مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که میانگین نمرات کل تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه 77/13 بوده و همچنین دانشکده پزشکی با میانگین 176/14 نسبت به سایر دانشکده ها ، از تفکر انتقادی بالاتری برخوردار است؛ اما از لحاظ آماری بین نمرات اعضای هیأت علمی زن و مرد دانشگاه و نیز بین دانشکده ها تفاوت معناداری وجود ندارد. در مقایسه با مطالعات انجام شده در برخی از کشورها از جمله آمریکا و استرالیا، تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی این دانشگاه میانگین کمتری را نشان می دهد.
The aim of this research was to study the critical thinking of faculty members of the mazandaran university of medical sciences and present suggestions according to the findings of this research to the educational planners of the university for developing teachers’ critical thinking. The descriptive method was used for surveying the faculty members’ level of critical thinking, and for data analysis, ANOVA and T-test were applied. The population of the study consisted of 200 male and female teachers who worked in five faculties of the university. To select the research sample, statistical table of Krejcie-Morgan was applied and 132 subjects were selected randomly and categorized according to the sample size. The Standard Test of California Critical Thinking (CCTST) was administered to the subjects in order to gather the required data. The reliability and validity of the test had already been computed and approved by Facione, Khalili and Mehrinezhad in their research. The result of this study showed that the total score of critical thinking of faculty members of the mazandaran university of medical sciences was 13.77 and there was no significant difference between the male and female faculty members in this regard. Among the faculties of the university, medical faculty had better critical thinking than the other faculties of the university with mean of 14.176, but there was no significant difference among faculties. The male faculty members were better in skills of analysis, inference and deductive reasoning; and the female faculty members were better in skills of evaluation and inductive reasoning, but there was no significant difference between them. Faculties of pharmacy were better in analytical skill. The paramedical faculty was better in evaluation skill. The medical faculty was better in inference and inductive skills. And finally, nursing faculty was better in deductive skill, but there was no statistically significant difference among them.
- اسلامی، محسن. (1382)، ارائه الگویی برای طراحی و اجرای برنامه خواندن انتقادی و بررسی اثر آن بر تفکر انتقادی و نوشتن تحلیلی. پایان نامه (دکتری). استاد راهنما: علیرضا کیامنش، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
- اطهری اصفهانی، زینب السادات. (1386)رابطه رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه و نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه (کارشناسی ارشد، به راهنمایی مصطفی شریف خلیفه سلطانی، اصفهان.
- بابا محمدی، حسن. خلیلی، حسین. (1383)، مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 4، شماره 12، پاییز و زمستان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
- پاینده، ابوالقاسم.(1384)، نهج الفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص). انتشارات پرهیزگار، تهران.
- تفنگدار، ملیحه.(1382)، نقش آموزش در پرورش تفکر انتقادی. پایان نامه (کارشناسی ارشد)، به راهنمایی عبدالحسین نقیب زاده، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
- حسن زاده، رمضان.(1385). روش های تحقیق در علوم رفتاری. ساوالان، تهران.
- حسن زاده، رمضان. مداح، محدتقی. (1385)، روش های آماری در علوم رفتاری.نشر ویرایش،تهران.
- حسینی، سید علی اکبر. (1373)، تعلیم و تربیت اسلامی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
- شعبانی، حسن. (1382)، روش تدریس پیشرفته. (آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر)، انتشارات سمت، تهران.
- عباسی، عفت. (1380)، بررسی مهارت های موثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعه شناسی در دوره متوسطه سال تحصیلی 80-1379. پایان نامه (دکتری)، استاد راهنما: عزت الله نادری، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
- عبد حق، زهرا. (1383)، مقایسه تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول وترم آخر مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران. پایان نامه (کارشناسی ارشد)، به راهنمایی طاهره میرمولایی، تهران.
- مارزانو، رابرت جی و دیگران.(1380)، ابعاد تفکر در برنامه ریزی درسی و تدریس. ترجمه قدسی احقر، انتشارات یسطرون، تهران.
- معین، محمد .(1378)، فرهنگ فارســی جلد اول، ص 365، انتشارات امیر کبیــر ، تهران.
- مهری نژاد، سید ابوالقاسم. (1386)، انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا. فصلنامه تازه های علوم شناختی، سال نهم، پاییز 86 ، شماره 35، مؤسسه مطالعاتی علوم شناختی، تهران.
- میرز، چت.(1374)، آموزش تفکر انتقادی. مترجم خدایار ابیلی، انتشارات سمت ، تهران.
- یزدان پناه نوذری، علی.(1385)، طراحی الگوی برنامه درسی برای پرورش منش های تفکر دانش آموزان. پایان نامه (دکتری) . استاد راهنما: محمود مهرمحمدی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
-Becker, Deborah Ellen,( May 2007), The Effect of patient Simulation on the Critical Thinking of Advanced Practice Nursing Students. A Thesis Submitted to the Faculty of Drexel University for Doctor of Philosophy.
- Bessick, Sherlynn C., (2008) Improved Critical Thinking Skills As A Result of Direct Instruction and Their Relationship to Academic Achievement
- Charls R. Phillips, (…et al),(2004). The California Critical Thinking Instruments for Benchmarking, Program Assessment, and Directing Curricular Change, Drake University, U.S.A.
- Facione N.(1997), Critical thinking assessment in nursing education programs: an Aggregate data analysis. Millbrac: California Academic Press. U.S.A
- Facion PA, Facion NC.(1993), The California Critical Thinking Skills Test: Form A and Form B, test manual. Millbrae: California Academic Press.
- Gelder, Tim Van, (2005), HOW To Improve Critical Thinking Using Educational Technology Department of Philosophy, University of Melbourne, Australia
- Hitchcock, David, (2003), The Effectiveness of computer- Assisted Instruction in Critical Thinking
- Jin, Guang, Bierma, Thomas J., (2004) Critical Thinking Among Environmental Health Undergraduates and Implications for the Profession, Journal of Environmental Health, vol. 67,2004
- Oklahoma State University Program Outcomes Assessment Reports, Appendix E, (2003-2004), U.S.A.
- Paul, R., & Elder, L. (2005). A guide for educators to critical thinking competency Standards: Standards, principles, outcomes with a master rubric. Dillon Beach, CA: Foundation for Critical Thinking.
- Pinder, Gene,(2007), Eight Barriers to Effective Critical Thinking as a Manager, Articlebase.com
-www.Asian Institute of Technology, (2003), Direct-Hire Regular Faculty Appointment, Contract Reviewal and Promotion
-www.insightassessment.com.(2008), The California Critical Thinking Skills Test Family of CT Skills Measures