رابطة انگیزش شغلی مدیران مدارس ابتدایی با سطح کارایی آنان در شهرهای رودهن و دماوند
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیران, کارایی, انگیزه شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه انگیزه شغلی مدیران مدارس ابتدائی با سطح کارایی آنان در شهرهای رودهن و دماوند است. جامعه پژوهش شامل کلیة مدیران و معلمان مدارس ابتدائی شهرهای رودهن و دماوند است که در سال 1386 مشغول به خدمت بودند. روش پژوهش کاربردی از نوع میدانی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل550 نفر معلم و 85 نفر مدیر بود، که نمونه مورد نیاز از طریق جدول مورگان برای معلمان 240 نفر و مدیران 70 نفر تعیین گردید. برای تأمین حجم نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. برای اندازهگیری متغیرهای انگیزه و کارایی از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پرسشنامه انگیزه مدیران شامل26 سوال و پرسشنامه کارایی شامل 47 سوال بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده در بخش توصیفی از توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین و انحراف معیار و نمودار دادهها و در بخش استنباطی برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی فی(φ) و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین انگیزه و کارایی مدیران رابطه وجود دارد. در نتیجه میزان ضریب همبستگی فی (φ)به دست آمده نشان میدهد که بین انگیزه و سطح کارایی مدیران رابطه مستقیم و بالایی وجود دارد و 25/0 کارآیی به انگیزه شغلی آنها بستگی دارد. علاوه براین بین میزان کارایی مدیران زن و مرد و همچنین بین انگیزه شغلی مدیران زن و مرد نیز تفاوت معناداری وجود دارد.
The aim of this research is to investigate the relationship between the managers’ job motivation in elementary schools and their efficiency in the town of Roudehen and Damavand city. The design of the study was applied and is categorized as a field study and it was also descriptive and co-relational. The population of the study included all the teachers and managers of elementary schools in Roudehen and Damavand in the academic year of 2007-2008. The total number of teachers and managers was 550 and 85 respectively. The sample was chosen by the use of Moorgan Table, and it comprised about 240 teachers and 70 managers. The sampling method was stratified random sampling. Two questionnaires were administered to the research samples. One of them involved 26 questions in order to estimate the managers’ motivation and another included 47 questions to measure their efficiency. The gathered data were analyzed and the frequency distribution and the related graphs were prepared. The correlation and t-tests formulas were also applied to investigate the research hypothesis and obtain the inferential statistics. The statistical analysis applying correlation regarding the first hypothesis showed that there was direct high correlation between the managers’ motivation and their efficiency. According to the second hypothesis, there is a significant difference between men’s and women's efficiency. And the result of the third hypothesis showed that there was a significant difference between men's and women's motivation.
- آهنچیان، احمدرضا (1375).انسان از دیدگاه مکاتب مدیریت، فصلنامه مدیریت در آ. پ. دورة چهارم پاییز 75، شماره 95، ص 20.
- اقتداری، علی محمد (1370). سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات موسی.
- الوانی، مهدی(1369)مدیریت عمومی. تهران: انتشارات نشر نی.
- ایران نژاد پاریزی، مهدی؛ ساسان گهر، پرویز(1371). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. تهران؛ مؤسسه بانکداری ایران.
- پارکینسون،روستوم جی، ترجمه مهدی ایران نژاد(1376). مهارتهای مدیریت . تهران؛ نشر آزاده، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت 1376.
- پرداختچی، محمدحسن (1374). مدیریت آموزشی به عنوان قلمرو حرفه ای. فصلنامه مدیریت آ. پ. سال چهارم شماره 1.
- پرهیزکار، کمال (134). روابط انسانی. اصفهان: انتشارات مدرسه عالی کورش. چاپ اول.
- رابینز، استیفن پی (1998 و 1996). رفتار سازمانی. ترجمة علی پارساییان، سیدمحمد اعرابی، تهران. چاپ نوبهار.
- علاقه بند،علی(1377). مقدمات مدیریت آموزشی.تهران. انتشارات روان.
- علوی، سید امین(1372).روانشناسی مدیریت و سازمان در رفتار سازمانی.تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- مجبوری کاظم (1377) پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان بررسی سبک های رهبری و اثربخشی رفتار مدیران زن و مرد در مدارس شهر بجنورد. پایان نامه
- مجیدیان، راحله(1386). بررسی عوامل مؤثر بر افزایش انگیزش شغلی دبیران دورة متوسطه شهر تهران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.پایان نامه.
- مرادی، بهجت ( 1376 )، بررسی انگیزه مدیران آموزشی در انتخاب شغل فرد. پایان نامه
- میرسپاسی، ناصر (1372). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات مرکز مدیریت دولتی.
- میرکمالی، سیدمحمد (1378). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات رامین.
- میرکمالی، سیدمحمد (1373. مدیریت و رهبری آموزشی. تهران: انتشارات یسطرون.
- لوول ا. شوئر. ترجمه و تألیف حمزه گنجی(1373). اندازه گیری و ارزشیابی در آموزش و پرورش.تهران، نشر بعثت.
- نائلی، محمدعلی (1373). انگیزش در سازمانها. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- وزارت آموزش و پرورش (1370). بررسی ویژگی های کیفی مدیران واحدهای آموزشی. تهران: انتشارت دفتر آموزش متوسطه.
- Laey, F. J., and Sheehan, B. A. (1997). “Job satisfaction among academic staff. An international perspective”, Higher Education, 34, 305- 322.
- Mitchell, D. E.; and Tuchker, S. (1992). “Leandership as a way of thinking, Educational leadership”, vol 49, No5, feb.
-Pakchar,Paul;(1992).“Effective manapower planning”. Personnel Journal; vol. 62,No.10,October.
-Taylor,F.W.(2005).Shop Management transactions American society of mechanical Engineers.