مقایسه مدیریت مشتری محور در نظام آموزش عالی دولتی با خصوصی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت کیفیت فراگیر, مدیریت مشتری محور, نظام آموزش عالی دولتی, خصوصی,
چکیده مقاله :
مدیریت مشتری محور، یکی از ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر، پاسخ گوی مسائل کیفیت و انتظارات مشتری در سازمان ها شناسایی شده است. نظام آموزش عالی نیز می تواند با به کارگیری این راهبرد، بستری را در راستای بهبود کیفیت خدمات و ارتقاء و توسعه استانداردهای دانشگاه فراهم کند. با توجه به اهمیت مشتری- درونی و بیرونی- در نظام آموزش عالی، این پژوهش بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل، به مقایسه مدیریت مشتری محور، در دانشگاه های دولتی با آزاد اسلامی پرداخته است. در این پژوهش توصیفی- مقایسه ای،750 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی- مرکز استان مازندران- به روش تصادفی طبقهای برای نمونه، برگزیده شده اند. برای گردآوری دادهها، از پرسش نامه محقق ساخته بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل[1]استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشگاه دولتی، به گونه ای معنادار بیش از دانشگاه خصوصی– آزاد اسلامی- مشتری محور است. 1- Zet Hamel's 2- Deming
In this research, which is descriptive-comparative, 750 university students were chosen from Islamic Azad university, Government universities located in Mazandaran Province through applying multistage random sampling. In order to gather research data, a researcher made questionnaire designed based on Zet Hamel's quality management model was used. The results of the study showed that Government higher education system is significantly more costumer centered than Islamic Azad University.
- علاقه بند، علی. (1386)، مدیریت عمومی. تهران: نشر روان.
- جعفری، مصطفی. (1379)، اصولی، سید حسین. شهریاری، حسام. شیرازی منش، مژده. فهیمی، امیرحسین. 1379. ابزارهای استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
- مظفری، حمیدرضا. (1382)، کیفیت و مدیریت کیفیت جامع. نشریه روش.
- سالیس، ادوارد. (1380)، مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش. ترجمه: علی حدیقی. تهران: نشرهوای تازه، نشر دهستان
- سجادی، علی اکبر. (1378)، نقش رضایت مشتری از تجارت. مجله مدیریت.
- مجله بانک ملی ایران،1384. شماره 110
- بازرگان، عباس. (1380)، آغازی برای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
- محمد نژاد عالی زمینی، یوسف. (1383)، نظام آموزش عالی ایران. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
- دلاور، علی. (1375)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش
- Maccarty, J;(2007), " Arodmap for creating THE Global campus" TheChronicle of Higher Education
- Stoner Games, A.F; Freman, A.E; and Giebert, D.R; Management prentice Hall (1995).
- Flirida, R;(2005) ,The Rise of the Greative class New york : Harper Business.