بررسی رابطه ذهنیت فلسفی با میزان افزایش خلاقیت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: ذهنیت فلسفی و خلاقیت,
چکیده مقاله :
مساله مورد بحث در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با میزان خلاقیت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بوده که سعی کرده ایم ضمن شناسایی ذهنیت فلسفی و خلاقیت کارکنان، به هدف اصلی تحقیق که کشف و تعیین رابطه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت کارکنان دانشگاه است، بپردازیم.روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آمّاری مورد استفاده، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1390 است که 650 نفر بوده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 242 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین در این پژوهش از دو پرسش نامه ذهنیت فلسفی و خلاقیت استفاده شده که هر دو استاندارد بوده و ضریب پایایی آن به ترتیب 74/0 و 88/0 برآورد شده است. نتایج حاصل از روش های به کار گرفته شده در پژوهش(در سطح امّار توصیفی، متغیرهای آماری نظیر فراوانی، میانگین، درصد، واریانس، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از طریق همبستگی، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره) نشان داد بین ذهنیت فلسفی با میزان افزایش خلاقیت کارکنان رابطه وجود دارد.
This research was an attempt to investigate the possible relationship between the philosophical mentality and creativity of the staff working in Islamic Azad University, North Tehran Branch. The study aimed at identifying creativity and philosophical mentality of the staff of this university Branch. The study was descriptive in nature and made use of correlation studies for the purpose of data analysis. Using Kergsey and Morgan sampling technique, the sample consisted of 242 subjects randomly selected from a total number of 650 staff working in the university. Two standardized questionnaires were utilized to obtain the required data on creativity and philosophical mentality (r =0.88 and 0.74 respectively). The results obtained through statistical procedures (descriptive statistics: frequency tabulations, mean, percentage, variance, standard deviation and inferential statistics: correlation, one-way ANOVA and multiple regression) revealed that there is a positive correlation between philosophical mentality of the staff and their creativity.