بررسی میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: تفکر انتقادی, دانشجویان کتابداری واطلاع رسانی, علوم وتحقیقات خوزستان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات خوزستان انجام گرفت. روش پژوهش کتابخانه ای و از نوع کاربردی وبه لحاظ محتوا پیمایشی- تحلیلی وابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کالیفرنیا فرم ب می باشد. جامعه آماری مورد پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان بودند که از مجموع 85 نفر تعداد 76 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 19 و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس و آزمون T-test استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان داد که میزان مهارت های تفکر انتقادی در مردان بیشتر، با میانگین 15/11 و در زنان 24/10 است ، هم چنین انحراف معیار مهارت های تفکر انتقادی در بین کسانی که کارشناسی کتابداری دارند، بیشتر از کارشناسی غیر کتابداری می باشد، دانشجویان مجرد با میانگین 32/11 از دانشجویان متاهل با میانگین 67/9 بیشتر بوده است. دانشجویان ورودی 91-90 با میانگین 43/11 از دانشجویان ورودی 90-89 با میانگین 63/9 بیشتر بوده است. و مهارت های تفکر انتقای افراد مسن بیشتر از جوانان است که این تفاوت ناشی از شیوه استدلال های مختف می باشد. آزمون فرضیه ها نیز تفاوت معناداری بین سن ، جنسیت ، مرتبط بودن مدرک کارشناسی را نشان نداد. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سطح ضعیفی قرار دارد.
The purpose of this study was to investigate the degree of critical thinking skills of M.A. students of librarianship and information of Science and Research Branch of Islamic Azad University of Khuzestan. The method was library research, and in the type of applied and survey. The applied tool was the Questionnaire of California’s Standard. The statistical population consisted of M.A. students of Librarianship and Information in the Science and Research Branch of Islamic Azad University of Khuzestan. Out of 85 subjects who received the questionnaire, 76 filled it out and returned it back. The SPSS version 19 was used to analyze the obtained the obtained data and the analysis of variance and the t test were used to test the research hypotheses. Findings showed that the degree of critical thinking skills is higher in male students, i.e., 11.15 average than female students, i.e., 10.24 average. The students who entered the university in the academic year of 90 with the average of 11.43 enjoyed more skills than year of 89 with the average of 9.63. The critical thinking skills were possessed by older students than young ones. Furthermore, there was not a significant difference among students regarding age, sex. On the whole, the results of the study showed that the critical thinking skills of M.A. students were at a low level.