تاثیر الگوی طراحی ای دی دی آی ای (تحلیل، طراحی، تولید ، اجرا و ارزیابی( با تاکید بر یادگیری سیار بر خودپنداره ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: خودپنداره, پیشرفت تحصیلی, انگیزه پیشرفت, الگوی طراحی آموزشی, یادگیری سیار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشیای دی دی آی ای (ADDIE) تحلیل(Analysis) ،طراحی(Design)، تولید(Development)، اجرا(Implementation) ، ارزیابی(evaluation) با تاکید بر یادگیری سیار بر خود پنداره ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی با روش نیمه تجربی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا ورودی سال 1391 است که درس زبان عمومی را انتخاب کرده بودند ، که با روش نمونه گیری خوشه ای ، دو کلاس به حجم 89 نفر انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (49 ) و کنترل ( 40 ) قرارگرفتند . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل : آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس، آزمون خود پنداره راج کمارساراسوت و یک آزمون محقق ساخته ی زبان می باشد. روایی آزمون محقق ساخته در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصان تأیید شده است و محاسبه پایایی آزمون از طریق بازآزمایی در حدود 87/0 به دست آمد. در ابتدای آزمایش از هر دو گروه ، پیش آزمونی به عمل آمد. محتوای درسی گروه آزمایش بر اساس الگوی طراحی آموزشی ای دی دی آی ای به وسیله پیامک از طریق تلفن همراه و در نه جلسه و به گروه گواه ، به روش معمول به آنان آموزش داده شد . در پایان آموزش نیز از هر دو گروه، پس آزمونی به منظور سنجش انگیزه، خود پنداره و پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. به منظور آزمودن فرضیه های تحقیق، از آزمون کوواریانس(ANCOVA) استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره های گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه ، از سطح بالاتری برخوردار است. هم چنین این نتایج نشان داد که استفاده از الگوی طراحی آموزشی (تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی) با تاکید بر یادگیری سیار در افزایش خود پنداره، انگیزه پیشرفت ، و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی موثر است و باعث نوآوری در آموزش می گردد .
This research was done with the aim of assessing the effect of ADDAE educational designing method ( Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) with emphasizing on mobile learning on students, self conception , development motivation and academic development in their English course. The research design was quasi experimental method. Statistical population consisted of BA students of Islamic Azad University, Neka Branch, and the year of entrance was 1391 who selected general English. Applying clustering sampling method, two classes of 89 persons were selected and were assigned in two experimental (49 persons) and control groups (40 persons) according to simple random sampling. Study tools consisted of Hermans achievement motivation test, SCQ self conception test and a researcher-made test on English language. The researcher-made test validity was approved by experts' point of view and reliability was calculated (0.87) according to test-retest method. At the beginning of test, pre test was performed on two groups. The content of course was taught to experimental group based on ADDIE educational design model by means of sending SMSs and not in class and the common method of education for control group. In the end, the post test was administered to two groups in order to assess their motivation, self concept, and academic development. ANCOVA test was used to assess research hypothesis. The data showed that experimental group average scores were higher than control group. Also, results showed that using educational designing method (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) with emphasizing on mobile learning affects on increasing students self conception , development motivation and academic development in English course and lead to innovation in education.