بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مطالعه ی موردی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیابراهیم آریانی 1 , عادل زاهد بلابلان 2 , مهدی معینی کیا 3 , علی خالق خواه 4
1 - کارشناسی ارشد رشته ی تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: کارآفرینی, قابلیت های کارآفرینی, دانشجویان کارشناسی ارشد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفت. روش شناسی پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: کاربردی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی؛ از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی _ مقایسه ای بود. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علاّمه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1393-1392 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود و حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α قریب به 377 نفر در نظر گرفته شد که 308 پرسشنامه قابل تحلیل بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی قابلیت های کارآفرینی بود. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 88/0 به دست آمد. نتایج نشان داد میانگین دانشجویان در مؤلفه های استقلال طلبی، کنترل درونی، توفیق طلبی و نمره ی کل قابلیت کارآفرینی بالاتر از حد متوسط جامعه و در ریسک پذیری و خلاقیت میانگین آن ها پایین تر از حد معیار جامعه است. دانشجویان دختر و پسر تنها در مؤلفه ی ریسک پذیری تفاوت معنی دار با هم دارند. هم چنین بین قابلیت های کارآفرینی دانشجویانی که تمایل به راه اندازی کار دارند و دانشجویانی که تمایل به راه اندازی کار ندارند در تعامل با جنسیت و بین قابلیت های کارآفرینی دانشجویان گروه های تحصیلی مختلف، تفاوت معنی دار وجود ندارد. علاوه براین دانشجویانی که در گذشته اقدام به راه اندازی کار کرده اند نسبت به سایرین ریسک پذیرترند و از خلاقیت بیشتری برخوردارند و دانشجویانی که عملکرد تحصیلی بهتری دارند در مقایسه با دیگر دانشجویان، به میزان بیشتری دارای مرکز کنترل درونی اند و قابلیت های کارآفرینی بیشتری دارا می باشند.
This research aims at studying the entrepreneurial capabilities of graduate students was conducted. Methodology of research based on basic strategy: was quantitative, based on purpose: was applied research, based on eexecutive strategy: was survey research, based on analytical techniques: was descriptive- comparison research. The population was the graduate students in the master's program in University of Tehran, Allameh Tabatabai, Mohaghegh Ardabil and Shahid Beheshti academic year 1393-1394. This study was Simple random sampling. Number of samples based on Kregci-Morgan table and taking the error α=0/05, approximately 377 person were selected that of these quantity, 308 questionnaires were analyzable. The data collection instrument was a questionnaire entrepreneurial capabilities. Reliability coefficient using Cronbach's alpha for the questionnaire was obtained 0/88.The results showed that the average student in the components of independence, self-control, achievement and total number of entrepreneurial ability are above average and risk-taking and creativity out of them is lower than the average in population. Male and female students only have a significant different in risk-taking. Also, the entrepreneurial abilities of students who tendency to set up their work and students who don’t tendency to set up business interaction with gender and between entrepreneurial abilities of students in different fields, differences isn’t significant. In addition, students who have worked in the past launched far more risky than others and have more creativity and students' that have better academic performance than other students, have higher levels of internal control and entrepreneurial ability.
احمد پورداریانی، محمود. (1383). کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها). تهران: انتشارات پردیس.
امینی، محمد؛ تمناییفر، محمدرضا؛ غلامیعلومی، صدیقه. (1391). ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دختران دانشجو. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال سوم، شماره چهارم، 115-138.
آقاجانی، حسنعلی؛ گنجه خور، زیبا. (1389). تبیین نقش ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان بر فرایند کارآفرینی مستقل (مورد مطالعه: کارآفرینان استان مازنداران). پژوهشنامه مدیریت تحول، 4، 140-118.
بدری، احسان؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، محمدرضا؛ جعفری، ابراهیم. (1385). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال دوازدهم، شمارهی 2 (پیاپی 40)، صص 90- 73.
پورقاز، عبدالوهاب؛ کاظمی، یحیی؛ محمدی، امین. (1390). بررسی رابطهی شیوههای تفکر و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس. فصلنامهی توسعه کارآفرینی، 11، 85-67 .
جهانگیری، علی، کلانتری ثقفی، ربابه. (1387). بررسی و سنجش ویژگیهای کارآفرینی مدیران. فصلنامهی توسعهی کارآفرینی، 1، 110-87.
حسینی لرگانی، سیده مریم؛ میرعرب رضی، رضا؛ رضایی، سعید. (1387). آموزش کارآفرینی در هزاره جدید؛ زیرساختی برای اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارهی 50، 137-119.
خاوری، سیدعبدالله. (1392). ارتباط بین مهارتهای کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شهرستان ساری). مجموعه مقالات همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، اردیبهشت 1392، دانشگاه مازندران بابلسر.
خدری، نعیمه؛ احمدی، یوسف. (1392). رابطه هوش معنوی با ویژگیهای شخصیتی یک کارآفرین از دیدگاه کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر بندرعباس. مجموعه مقالات همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، اردیبهشت 1392، دانشگاه مازندران بابلسر.
دادگر، یداله؛ غلامزاده، علیرضا. (1389). تحلیلی بر کارآفرینی در 70 سال اخیر ایران، مطالعه موردی: عملکرد یک کارآفرین نمونه. فصلنامهی پژوهشهای اقتصادی، سال دهم، شماره 2، 90-61.
رعدی افسوران، نقی. (1389). مطالعهی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، مجلهی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال 17-2، 6 (1)، 128- 103.
زارع، بیژن؛ زارع، مرضیه. (1392). مطالعهی رابطهی ویژگیهای خانواده و ایجاد شخصیت کارآفرین در فرزندان. مجموعه مقالات همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، اردیبهشت 1392، دانشگاه مازندران بابلسر.
سعدی، حشمتاله؛ سلیمانی، عطیه. (1391). ظرفیت کارآفرینی دانشجویان دانشکدهی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 8، شمارهی 2، 105- 117.
شهسواری، احسان. (1390). مروری بر کارآفرینی با تکیه بر کارآفرینی سازمانی. مجموعه مقالات همایش کارآفرینی، مرکز عملی کاربردی کلاردشت.
صادقی، مهدی؛ ملکی نیا، عماد. (1390). ارزیابی دانشجویان از محیطهای کارآفرینانه و تبیین رابطه آن با قصد کارآفرینی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 59، 89-69.
علم بیگی، امیر؛ ملک محمدی، ایرج. مقیمی، سید محمد. (1388). تحلیل مسیر اثرات مؤلفههای فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی ایران. مجلهی تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 40 (2)، 113-103.
غفاری، هادی؛ یونسی، علی. (1390). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیامنور اراک. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران،3، 136-115.
فیض، داود. (1388). تأثیر جنسیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان (مطالعهی موردی: دانشگاه سمنان). فصلنامهی مطالعات زنان (مطالعات اجتماعی – روان شناختی زنان)، 7(3)، صص 44- 25.
محمودی، مجید؛ محمودی، الهه. (1390). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات روی اشتغال بخش خدمات در ایران. فصلنامهی پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، سال نوزدهم، شمارهی 8، 569-518.
مرادی، حوریه؛ بیژنی، مسعود؛ کرمی، غلامحسین؛ فلاح حقیقی، نگین. (1391). ارزیابی مقایسهای ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر نگرشهای کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی کشاورزی. آموزش مهندسی ایران، 63، 81-65.
مرادی، میترا؛ کوهستانی، حسینعلی؛ بهرامزاده، حسینعلی. (1387). بررسی ویژگیهای بنیادین کارآفرینی در دانشآموزان دورهی متوسطهی خراسان شمالی و ارائهی راهکار جهت تقویت این ویژگیها. پژوهشنامهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شمارهی 17، 128- 115.
موسوی، ستاره؛ نیلی، محمدرضا. (1392). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. مجموعه مقالات همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، اردیبهشت 1392، دانشگاه مازندران بابلسر.
نخعی، کریم؛ نخعی، حبیب؛ نخعی، فاطمه؛ یوسفی، فاطمه. (1390). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی. راهبردهای آموزش، 2، 56-53.
الوانی، سیدمهدی؛ بودلایی، حسن؛ قریب گرکانی، مونا. (1390)،. چالشها و پیشنهادها(راهکارها) در توسعه مفهومی کارآفرینی. پارکها و مراکز رشد، 29، 46-35.
هاشمی، سیدسعید؛ مهرابی، علی اکبر؛ ایمنی، سیاوش؛ نجاحی، علی اکبر. (1390). توسعهی روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعهی موردی دهستان شباب در استان ایلام. فصلنامهی روستا و توسعه، سال 14، شماره1، صفحه58-35.
Block, A., Stumpf, S. A. (2003). Entrepreneurship Education Research: Experience and Challenge;in Sexton, D. L., Kasarda, J. D.(Eds),The State of the Art of Entrepreneurship”, Boston: PWS-Kent Publishing Company.
Dahlstrand, A.L. (2007). Technology-based entrepreneurship and regional development: the case of Sweden. European Business Review, 19 (5), 373-86.
Fayolle, A., Gailly, B. (2008). From craft to science, Teaching models and learning processesin entrepreneurship education. Journal of European Industrial Training, 32(7), 569-593.
Galbraith, C. (2002). A Note on Gender Differences in Entrepreneurial Risk-taking: A Computerized Business Game Simulation Experiment. Submitted To The Administrative Science Quarterly.
Gurol, Y., Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38.
Howard, S. (2004). Developing entrepreneurial potential in youth: the effects of entrepreneurial education and venture creation. University of south florida report.
Kirkwood, J. (2007). Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered?. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 13, 39.
Li, L. (2001). A Review of Entrepreneurship Research Published in the Hospitality and Tourism Management Journals. Journal of Tourism Management, from: www.elsevier.com.
Matviuk, S. (2010). A Study of Peruvian Entrepreneurs Leadership Expectations. Journal of American Academy of Business, 16(1), 65-70.
Mccline, R. L. (2004). Opportunity Recognition: An Exploratory Investigation of a Component of the Entrepreneurial Process in the Context of the Health Care Industry: Theory and Practice. Tertiary Education Management, 25, 81-94.
Okeke, B. (2007). Preparation for Entrepreneurship and Entrepreneurship opportunities in Industrial Technical Education in contemporary Nigeria, Paper presented at a public lecture organized by School of Industrial Technical Education.Federal College of Education (Technical) Umunze,Nigeria.
Politis, D. (2008). The process of entrepreneurial learning, A Conceptual Framework, Routledge, Taylor & Francis Group.London & New Yourk: international company. Owerri.
Postigo, S. (2002). Entrepreneurship Education in Argentina: the case of San Anders University”, Entitled the Internationalizing in, Malasya, 8-10.
Shan, S., Locke, E., and Collin, C. (2003). Entrepreneurial motivation, Human resource. Management review, 13, 257-279.
Sookhtanlo, M., Rezvanfar,A., Hashemi, S. M. (2009). Psychological Capabilities Affecting Agricultural Students Entrepreneurship Level: A Comparative Study. Journal of Agricultural and Biological Sciences, 5.
_||_