ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسمانه کشمیری 1 , عباس خورشیدی 2 , علیرضا عراقیه 3 , نادر برزگر 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامشهر
2 - استاد تمام رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
3 - استاد تمام رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامشهر
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
5 - استادیار ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد اسلام شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلام شهر ، ایران
کلید واژه: مهارت آموزی, عوامل علی, مداخله گر, شرایط زمینه ای وراهبردها,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائة ارائه الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطهاست. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل اساتید دانشگاه و خبرگان رشته مدیرت منابع انسانی میباشد، که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخصهای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 20 مؤلفه و118 شاخص برای الگوی سیاستگذاریآموزشی مهارتآموزی دانشآموزان دوره اول متوسطه نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
The aim of the current research is to provide "the model of educational policy for skill learning of first year high school students". The research method is applied in terms of purpose, qualitative in terms of data type, and systemic (paradigmatic) in terms of the nature and type of data study. The target population of the research includes university professors and experts in the field of human resource management, based on the theoretical sampling method of the snowball type and based on the theoretical saturation of the data, 15 experts were selected for the interview. The research tool was a semi-structured interview, in which the dimensions, components and indicators of the educational policy model of skill learning of first year high school students were set. For the aforementioned interview form, a part of national and global models, findings, studies and theories were examined, then, with open coding, indicators were counted and through axial coding, they were categorized in the form of dimensions, components and indicators, and for 15 people from Experts sent and with the help of selective coding through interviews, Delphi technique and brainstorming, the dimensions and components were identified. As a result, 5 dimensions, 20 components and 118 indicators were finalized for the educational policy model of the first year high school students. After the final approval and prioritization of the experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn, and the said model was again validated by the experts.
_||_