طراحی مدل استراتژی منطقی مدیریت پارادوکس بر چابکسازی سیستمهای منابع انسانی پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا قبادی لموکی 1 , محمد صالحی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد ساری
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
کلید واژه: استراتژی منطقی, چابک سازی, سیستم, مدیریت پارادوکس, منابع انسانی پایدار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل استراتژی منطقی مدیریت پارادوکس بر چابکسازی سیستمهای منابع انسانی پایدار در دانشگاه آزاد مازندران، به روش ترکیبی انجام گرفت. جامعه آماری کیفی از بین اساتید دانشگاههای استان مازندران در سال 1399 به تعداد 10 نفر و گردآوری اطلاعات به شیوه نمونهگیری هدفمند و با مصاحبههای نیمه ساختار یافته با در نظر گرفتن قانون اشباع حاصل گردید. جامعه آماری متشکل از روسا واحدها، دانشکدهها، معاونین واحدها، اعضای هیات علمی و کلیه مسئولین اداری، آموزشی، پژوهشی، مالی و دانشجویی به تعداد 341 نفر بود. حجم نمونه با فرمول کوکران به تعداد 181 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب گردیدند. روایی هر دو پرسشنامه محققساخته استراتژی مدیریت پارادوکس و چابک سازی سیستمهای منابع انسانی پایدار با 91/0 و 96/0 مورد تأیید قرار گرفتند. یافتهها به ترتیب چهار مؤلفه:پذیرش، سازماندهی، تفکیک و هویت را در بعد منطقی استراتژیهای مدیریت پارادوکس شناسایی نمودند. یافتههای بخش کمی نشان داد: استراتژی منطقی مدیریت پارادوکس بر چابکسازی سیستم-های منابع انسانی پایدار در دانشگاههای آزاد استان مازندران تأثیرگذار است.
The current research was conducted with the aim of designing a logical strategy model of paradox management on the agility of sustainable human resources systems in Azad University of Mazandaran. A qualitative statistical population was obtained from among the professors of the universities of Mazandaran province in the number of 10 people in 2019, and information was collected by purposeful sampling and semi-structured interviews, taking into account the law of saturation. The statistical population consisted of heads of departments, faculties, deputy heads of departments, faculty members, and all administrative, educational, research, financial, and student officials in the number of 341 people. The sample size was 181 people using Cochran's formula and selected from the statistical population by stratified random sampling method. Validity of both researcher-made questionnaires of paradox management strategy and sustainable human resources systems agility were confirmed with 0.91 and 0.96. The findings identified four components: acceptance, organization, separation and identity in the logical dimension of paradox management strategies. The findings of the quantitative section showed: the logical strategy of paradox management has an effect on the agility of sustainable human resource systems in the free universities of Mazandaran province.