تبیین و بررسی مدل علی تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیخاور قره دینگه 1 , ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی 2 , صادق ملکی آوارسین 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز،تبریز، ایران
2 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز،ایران
کلید واژه: مدیران مدارس, مدلسازی معادلات ساختاری, تفکر سیستمی, پیشایندها, پسایندها,
چکیده مقاله :
یکی از روش های توانمندسازی مدیران مدارس برای غلبه بر پیچیدگی های مدارس و تصمیم گیری های اثربخش برای رفع مشکلات در محیط پویا، توسعه تفکر سیستمی در میان مدیران مدارس است. هدف تحقیق تبیین و ارزیابی پیشایندها و پسایندهای تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمی است. جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس ابتدایی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 385 مورد انتخاب و پرسشنامه تکمیل گردید. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار SMART PLS انجام گردید. نتایج تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر این است که پیشایندهای فرهنگ سازمانی و محیط، جهت فکری مدیران مدارس، نظام ارزشیابی و قوانین و مقررات، نظام مدیریت و تصمیم گیری، یادگیری فردی و مشارکتی، الگوی نقش و ترویج تفکر سیستمی، رهبری آموزشی و تجربه مدیریتی بر تفکر سیستمی مدیران مدارس ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تفکر سیستمی بر پسایندهای بهبود تعهد سازمانی، افزایش رضایت ذینفعان، ارتقاء عملکرد و بهره وری، ارتقاء تخصص و مهارت، ارتقاء همکاری و مشارکت، ایجاد آرامش و روحیه، ایجاد سازمان یادگیرنده، راه حل های جامع و راهبردی تاثیرمثبت و معناداری دارد.
One way to empower school principals to overcome the complexities of schools and make effective decisions to solve problems in a dynamic environment is to develop systemic thinking among school principals. The purpose of this research is to explain and evaluate the antecedents and consequences of systematic thinking of primary school principals. This research is a type of quantitative research. The statistical population of the study is primary school principals in East Azarbaijan, West Azerbaijan, Ardabil and Zanjan provinces. Using stratified random sampling, 385 items were selected and a questionnaire was completed. The validity of the questionnaire was evaluated and confirmed as content validity and reliability with Cronbach's alpha. Research data analysis was performed from structural equation modeling in SMART PLS software. The results of structural equation modeling analysis indicate that the antecedents of organizational culture and environment, school principals' thinking direction, evaluation system and rules and regulations, management and decision making system, individual and participatory learning, role model and promotion of systems thinking, educational leadership and managerial experience It has a positive and significant effect on the systemic thinking of primary school principals. Systematic thinking also has a positive and significant effect on the consequences of improving organizational commitment, increasing stakeholder satisfaction, improving performance and productivity, improving expertise and skills, promoting cooperation and participation, creating peace and spirit, creating a learning organization, comprehensive and strategic solutions.
_||_