وضعیت مدیریت تعالی و عوامل سازنده آن در مدارس غیردولتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحمید هفت جواهریان 1 , سید فرهاد افتخارزاده 2 , عباس خورشیدی 3
1 - فرهنگی
2 - علوم تربیتی تهران ایران
3 - گروه علوم تربیتی مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدل تعالی سازمانی, عوامل سازنده مدیریت تعالی, معیارهای مدل (EFQM), آموزشوپرورش شهر تهران,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش بررسی وضعیت مدیریت تعالی و عوامل سازنده آن در مدارس غیردولتی مقطع متوسطه آموزشوپرورش شهر تهران است. روش پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری مدیران، کارکنان، کارشناسان و متخصصان مناطق 19 گانه آموزشوپرورش شهر تهران دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر از آن به تعداد 12.000 نفر میباشد. حجم نمونه براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان تعداد 375 نفر است. ابزار پژوهش، پرسشنامه 147 سؤالیای است که براساس 9 عامل الگوی تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت مدل (EFQM) ویرایش 2013 اقتباس شد. روایی پرسشنامه، روایی سازه مربوط به تحلیل عاملی تأییدی میباشد. 70 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه برای 9 عامل مذکور با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ (برابر 78/0، 82/0، 90/0، 80/0، 76/0، 92/0، 94/0، 87/0 و 86/0)، محرز گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل عاملی تأییدی (ازطریق نرمافزار LISREL ) استفاده شد. یافتهها نشان داد که مقادیر پارامتر استاندارد برای هر یک از عوامل 9 گانه مذکور، نشاندهنده بار عاملی آنها روی متغیر نهفته مربوط بوده که مقدار 2< t منتاظر آنها نیز معناداری سهم آنها در اندازهگیری متغیر نهفته را نشان میدهد.
The major goal of this research is A Survey on Excellence Management and Component Factors of it in Private High Schools of Tehran Education. The research method is a cross-sectional survey. The statistical population contains 12,000 from all of the administrator, staff, expert and specialist in the schools of Tehran which have certificate of license or upper of it. The volume of research sample consist of 375 member of school employments. The tools of data collection is questionnaire that contain 174 question which extract from 2013 EFQM excellence model. 70 people were randomly selected. The reliability of the questionnaire for the 9 factors was calculated using Cronbach's alpha coefficients. To analyze the data in the inferential statistics section, the confirmatory factor analysis test (using LISREL software) was used. The results showed that the standard parameter values t >2 for each of these factors were related to their factor load on the latent variable.
_||_