تحلیل کیفی پیامدهای رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد علی کلانتری سرچشمه 1 , جلیل بهارستان 2 , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: جامعهشناسی مدیریت, رفتار سازمانی, رفتار مدیریتی, روانشناسی مدیریت, مدیریت منابع انسانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین پیامدهای رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و به روش گراندد تئوری- رویکرد عینیگرایی اشتراوس و کربین با بهرهگیری از منطق پارادایمی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری نظری، مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 38 نفر از رؤسا و معاونین دانشگاههای کشور؛ اعم از دولتی، آزاد، پیامنور، فرهنگیان و غیرانتفاعی که در ارتباط با موضوع پژوهش صاحب نظر بودند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته دادهها جمعآوری و اشباع نظری حاصل گردید. ساختار اصلی تحلیل دادهها بر مبنای سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. ابتدا دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته مورد تحلیل قرار گرفت و مفاهیم جزیی از دادهها استخراج شد. بر اساس مفاهیم جزیی، 32 مفهوم کلی شکل گرفت و بر اساس مفاهیم کلی 4 مقوله فرعی ایجاد شد. پس از بازنگری مفاهیم جزیی، مفاهیم کلی و مقولههای فرعی، ارتباط آنها با مقوله اصلی پیامدهای رفتار مدیریتی در نظام آموزش عالی ایران مشخص شد.
The present study is accomplished with the aim of identification of the managerial behavior consequences in Iran's higher education system, in qualitative type and in grounded theory method- Strauss and Corbin's objectivist approach by appling paradigmatic logic. By using theoretical sampling method, 38 participating people in the study who were expert in relation with the subject of the study were selected include deans and vice presidents of the universities of the country, including state universities, Open universities, Payam-e Nour, teacher training and non-profit universities who are considered as experts in relevant fields of study. Data were collected using semi-structured interviews and the state of theoretical saturation was achieved. Data analysis was basically founded on three methods of open coding, axial coding and selective coding. The data obtained by semi-structured interviews were analyzed at the first place and some partial concepts were extracted. 32 general concepts were formed using those partial concepts; and 4 sub-categories were constructed out of main concepts. All the partial concepts, main concepts and sub-categories were reviewed and their relations with the main categories of the managerial behavior consequences in Iran's higher education system, were identified.
_||_