نقش واسطه ایمنی هیجانی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و انگیزش تحصیلی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا بخشی سورشجانی 1 , عشرت غلام زاده 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، ایران
کلید واژه: تنظیم شناختی هیجان, دانشآموزان, انگیزش تحصیلی, ایمنی هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ایمنی هیجانی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوهی گردآوری توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطهی اول شهر بهبهان در سال 99-1398 تشکیل میدادند که تعداد 350 نفر از آنها از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، مقیاس ایمنی هیجانی برونر و همکاران (2008) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون ( 2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، از بین مؤلفه های تنظیم شناختی هیجان بهترتیب؛ سرزنش دیگران، سرزنش خود، تمرکز مثبت مجدد، نشخوار فکری و فاجعه آمیزی بر روی انگیزش تحصیلی اثر دارند. همچنین، مؤلفه های سرزنش دیگران، تمرکز مثبت مجدد، نشخوار فکری و فاجعه آمیزی بر روی ایمنی هیجانی اثر دارند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد، اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر ایمنی هیجانی مثبت و معنیدار و اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر انگیزش تحصیلی مثبت و معنی-دار است. نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که انگیزش تحصیلی و ایمنی هیجانی از طریق تنظیم شناختی هیجان قابل پیش-بینی هستند.
The aim of this study was to mediate the role of emotional safety in the relationship between cognitive emotion regulation and academic motivation. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of collection method. The statistical population of the study consisted of all female high school students in Behbahan in 2016-2017, of which 350 were selected through random sampling of multi-stage clusters. . Harter Academic Motivation Scale (1981), Emotional Safety Scale by Bruner et al. (2008) and Garnfsky, Craig and Spinhaven (2002) Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used to collect data. Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data. Findings showed that among the components of cognitive emotion regulation, respectively; Blaming others, self-blame, positive refocusing, rumination, and catastrophe all have an effect on academic motivation. Also, the components of blaming others, positive refocusing, rumination, and catastrophizing affect emotional safety. Findings also showed that the direct effect of cognitive emotion regulation on emotional safety is positive and significant, also the direct effect of cognitive emotion regulation on academic motivation is positive and significant. Conclusion: In general, it can be concluded that academic motivation and emotional safety can be predicted through cognitive regulation of emotion.
_||_