ارزشیابی ارتباط میان سبک رهبری تحول آفرین مدیران با تعهدسازمانی در مراکز آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا علیزاده سودمند 1 , محمود ابراهیمی مقدمیان 2 , مهدی بهرامی 3 , شیما نرگسی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
3 - مشاور معاون فنی و حسابرسی (دیوان محاسبات کشور
4 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده مدیریت، تهران، ایران
کلید واژه: مراکز آموزش عالی, تعهدسازمانی, سبک رهبری, سبک رهبری تحول آفرین,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط میان سبک رهبری تحول آفرین مدیران با تعهدسازمانی در مراکز آموزش عالی صورت پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش، مدیران، رئیس دانشکده ها، معاونین، روسای ادرات و... دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بودند که براساس نمونه گیری تصادفی، نمونه های مربوطه انتخاب گردید. جامعه آماری مورد مطالعه (260 نفر) بوده، که از فرمول کوکران برای جوامع متناهی برای مشخص کردن حجم نمونه استفاده شد (156 نفر). پس از جمع آوری پرسشنامه ها برای سنجش روایی، از روایی صوری-محتوایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. گردآوری داده ها با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته شده برای سبک رهبری و پرسشنامه استاندارد برای تعهدسازمانی انجام پذیرفت. در آمار توصیفی از جداول فراوانی و... استفاده شده ودر بخش آمار استنباطی از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف جهت نرمال بودن داده ها و از ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط میان متغییرها استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد از چهار فرضیه موجود، تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفته و ارتباط معناداری میان سبک های رهبری تحول آفرین مدیران و تعهدسازمانی وجود دارد. همچنین سایر نتایج تحقیق در بخش رتبه بندی متغییرها نشان داد، هیچ اولویتی میان متغییرها وجود نداشته و تفاوت معناداری میان آنها وجود ندارد. و متغییرهای تحقیق از اولویت یکسانی برخودارند
The aim this study of was evaluate the relationship between transformational leadership style of managers and organizational commitment in higher education. The research method was applied in terms of practical purpose, cross-sectional in terms of time and descriptive-correlation in terms of implementation method. The statistical population of this study were managers, heads of faculties, deputies, heads of departments, etc in the Islamic Azad University, Science and Research Branch, and they were selected based on random sampling, the relevant samples.The statistical population was (260 people), which that used Cochran's formula for various communities to determine the sample size (156 people). After collecting the questionnaires was used to measure the validity, the formal-content validity and Cronbach's alpha coefficient used for reliability and SPSS software was used to analyze the data and test the hypotheses. Data were collected using two researcher-made questionnaires for leadership and the standard questionnaire for organizational commitment.In the descriptive statistics were used (frequency tables,…) and in the inferential statistics section, Kolmogorov-Smirnov to the relationship between the variables were significantly evaluated after examining the normality of the distribution.Pearson correlation was investigate the relationship between the variables. The results of data analysis showed that of the four existing hypotheses, all hypotheses have been confirmed and there is significant relationship between transformational leadership of managers and organizational commitment. other research results in the variable ranking section showed that there was no priority between the variables and there was no significant difference between them. And research variables have the same priority
_||_