بررسی اثربخشی بسته آموزشی خرده تجارب مدیران موفق بر فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیتوران رستمی 1 , محبوبه سادات فدوی 2 , زهرا یوسفی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: فرسودگی شغلی, خستگی عاطفی, مسخ شخصیت, عملکرد شخصی, مدیران آموزشی شهر اصفهان,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر خرده تجارب مدیران موفق برمؤلفههای فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان بود .روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران آموزشی شهر اصفهان را شامل شد و شرکت کنندگان در پژوهش 30 مدیر بودند که در سال تحصیلی 1399-98 13در مدارس دولتی به مدیر موفق شهرت داشتند. شرکت کنندگان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند درگروه آزمایش 15 مدیر. 8 جلسه شصت دقیقهای آموزش دریافت کردند. در حالیکه اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند ابزارهای پژوهش پرسشنامههای قرسودگی شغلی (مسلش،1985) و عملکرد شغلی (پاترسون 1990) .است تحلیل دادههای به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (کواریانس با اندازه تکراری) تحلیل شدند یافتهها نشان داد که گروه بستهی آموزشی تجارب موفق مدیران میانگین خستگی عاطفی در گروه آزمایش نسبت به پسآزمون کاهش پیدا کرده است، میانگین مسخ شخصیت گروه آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است، میانگین عملکرد فردی آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است، و میانگین عملکرد شغلی گروه آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج نشان میدهد که بین میانگین خستگی عاطفی،مسخ شخصیت، عدم موفقیت فردی، و عملکرد شغلی گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تفاوت وجود دارد.
The main purpose of this study was to investigate the effectiveness of educational package based on the sub-experiences of successful managers on job burnout and job performance of educational managers in Isfahan. Participants were selected through convenience sampling in experimental group of 15 managers. Eight 60-minute sessions received training. While the members of the control group did not receive the training, the research tools were job burnout questionnaire (Maslesh, 1985) and job performance questionnaire (Paterson 1990). Inferential (repetitive size covariance) analysis showed that the educational package group of managers' successful experiences decreased the mean of emotional exhaustion in the experimental group compared to the post-test, the mean desication of the experimental group increased compared to the post-test, The mean individual performance of the experiment increased compared to the post-test, and the mean of occupational performance in the experimental group increased compared to the post-test. The results also show that there is a difference between the mean of emotional exhaustion, depersonal depersonality, individual failure, and job performance in the experimental group in the pre-test and post-test stages.
_||_