شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک مدل مفهومی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم احمدی 1 , مهدی شریعتمداری 2 , محمدنقی ایمانی 3 , اصغر شریفی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تعهد سازمانی, تعهد, دلفی فازی, تحلیل مضمون,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود. با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه گردآوری داده ها دلفی با منطق فازی بود. روایی از روش گوبا و لینکن پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و دلفی فازی و نرم افزار MAXQDA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 16 مولفه و 100 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد ارتقاء تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفههای آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) بود. با توجه به ابعاد و مولفهها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت.
The aim of this study was to identify the dimensions, components and indicators of promoting organizational commitment of employees of the Central Organization of the Islamic Azad University in the form of model presentation. The research method is descriptive in terms of application, in terms of data collection method, which was done with a cross-sectional survey approach. The statistical population included experts, specialists and individuals aware of organizational commitment. By targeted non-random sampling, 30 people were selected as a sample. Data collection methods were field and field documenting and data collection tools included semi-organized interviews and Delphi data collection questionnaires with fuzzy logic. The validity of the Goba method and its reliability link is also determined by the agreement method between the coders. To "analyze" qualitative data, content analysis, fuzzy delphi, and MAXQDA software were used. Finally, 3 dimensions, 16 components and 100 indicators were finalized. Results Indicates that the dimensions of promoting organizational commitment (individual, organizational and environmental) and its components (positive sense of job, work experience, flexibility, trust, autonomy, organizational climate, organizational culture, organizational justice, job motivation, job security, management support, work communication, leadership skills, alternative job opportunities, social environment and economic environment). According to the dimensions and components, a model was presented that had a favorable fit.
_||_