تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشهرام فضلعلی زاده صوفی 1 , جعفر قهرمانی 2 , محمدباقر علیزاده اقدم 3
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, تعلیم و تربیت, تربیت اقتصادی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع بوده و پژوهش از نوع کیفی میباشد، جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی، اقتصاد و معلمان دوره ابتدایی صاحبنظر در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی و برنامههای درسی است که شیوه انتخاب آنها هدفمند و ملاک محور بود. با تعداد بیست نفر تا مرحله اشباع نظری مصاحبه شد، شامل 8 معلم و 12 متخصص برنامه درسی و اقتصاد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که در قالب جداول سهگانه در متن مقاله به آنها اشارهشده است، بر اساس یافتههای حاصل، مضامین فرعی تربیت اقتصادی (فرهنگ و نگرش، بهرهوری، شایستهسالاری و ...) و مفاهیم کلی (افزایش سطح تولید با تلاش مردم، افزایش درآمد، مدیریت هزینه، اراده و نگرش افراد جامعه، رشد اقتصادی و بالا رفتن بهرهوری جامعه) از فراوانی بالایی ازنظر متخصصین برنامهریزی، اقتصاد و معلمان برخوردارند. بهطورکلی دسته توسعه اجتماعی از اولویت خاصی از دیدگاه متخصصین برخوردار بودند.
The main purpose of this research is to analyze the existing curriculum from the perspective economic education, challenges and obstacles, and research is a qualitative type. The statistical population includes curriculum specialists, economics and elementary school teachers in the field economic education and curriculum that the targeting method was focused on. Twenty people were interviewed for theoretical saturation stage, including 8 teachers and 12 curriculum and economics specialist. The data was analyzed through semi-structured interviews during three stages open, axial and selective coding, which are referred to in the form of three tables in the text the paper. Based on the findings, the sub-themes of economic education (culture and Attitude, productivity, meritocracy, etc.) and general concepts (increasing the level production with people's efforts, increasing incomes, cost management, people's will and attitudes, economic growth and increasing the productivity of society) are high frequency in terms program specialists Planning, economics and teachers. In general, social development was a special priority from the perspective specialists.
_||_