ارائه مدل سبک رهبری خدمتگزار در جهت تعالی آموزش و پرورش استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیجعفر عسکری دئفه 1 , محمد صالحی 2 , رضا یوسفی سعیدآبادی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - عضوهیئت علمی گروه مدیریت آموزشی واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: بهرهوری, تعالی سازمانی, رهبری خدمتگزار, نوعدوستی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل سبک رهبری خدمتگزار در جهت تعالی آموزش و پرورش استان تهران بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی-بنیادی و به لحاظ روش پژوهش ، آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مسئولین آموزشوپرورش بودند. همچنین، جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل، کلیه روسا و معاونین و مسئولین واحدهای ادارات آموزشوپرورش و مدیران مدارس استان تهران بودند که تعداد 780 نفر با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز از مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای رهبری خدمتگزار شامل خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، نوعدوستی، تعامل، تعادل کار و زندگی، آیندهنگری و اخلاقگرایی و مؤلفههای تعالی سازمانی شامل رهبری، خطمشی ؛ کارکنان ؛ مشارکت ؛ فرایندها ؛ نتایج مشتریان؛ نتایج کارکنان؛ نتایج حاصل از جامعه؛ نتایج کلیدی بر اساس عملکرد؛ یادگیری؛ نوآوری؛ بهرهوری؛ مورد شناسایی قرار گرفت.
The purpose of this study was to present a model of servant leadership style for education excellence in Tehran province. The research method was applied-foundational in terms of purpose, and combined exploratory in terms of the research method. The statistical population of the research in the qualitative part included academic experts and education officials. Also, the statistical population in the quantitative part of the research included all the bosses and deputies and officials of the education and training departments of Tehran schools. Among them, 780 people were selected using Cochran formula and multi-stage random cluster sampling method. In this study, the library method, semi-structured interview (qualitative part) and researcher-made questionnaire (quantitative part) were used to collect data. Validity and reliability of the tools were approved. Content analysis was used to analyze the qualitative data of the research. Structural equation modeling, exploratory factor analysis and one-sample t-test were used in the quantitative part. The results showed that the components of servant leadership including serving, modesty and humility, reliability, altruism, interaction, work-life balance, prosperity and ethics, and components of organizational excellence including leadership, policy; staff; participation; processes; customer outcomes; employee outcomes; social outcomes; key outcomes based on performance; learning; innovation; productivity; were identified.
_||_